جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام میرباقری

حوزه/ عضو خبرگان رهبری، یکی از نشانه های مهم منافقان را که به دنبال «سد عن سبیل الله »هستند را وجود ظاهری فریبنده و زبانی شیرین، دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین میرباقری جمعه شب در مراسم عزاداری هیئت ثارالله قم در مدرسه فیضیه با اشاره به صفات منافقان گفت: اینگونه نیست که بتوان منافقان را از روی ظاهر آنها شناخت و قرآن نیز به این مساله اشاره دارد.

وی افزود: پیامبر و اهل بیت(ع) هستند که دارای توانایی شناخت منافقان هستند ولی در این بین برای شناخت منافقان، به عناصری نیز اشاره می شود که می توان با شناخت آنها منافقان را از افراد با ایمان شناخت.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: از مهمترین و اولین نشانه های این افراد، انکار مقام شهادت و شهود است؛ کفار مقام نبوت پیامبر را انکار کردند و قرآن بیان می کند که دو جایگاه بر پیامبری ایشان شهادت دادند که اولین آن، خداوند و دومین شاهد نیز امام معصوم(ع) است که امام علی(ع) نیز آیه مذکور را منسوب به خود معرفی می کنند.

وی با اشاره به تلاش منکران نبوت برای ارایه چهره مصلح اجتماعی به جای پیامبر گفت: شاهدان اصلی که در قرآن نیز به آنها اشاره شده است به این مقام شهادت می دهند؛ شاهد نیز کسی است که علم کتاب دارد.

استاد حوزه با ذکر این مطلب که در آیات مرتبط به انبیای دیگر آمده است که پیامبران به مقام نبوت پیامبر شهادت می دهند، بیان کرد: در این مسیر از آنها پیمان گرفته می شود که ایشان را نصرت دهند که این مساله در روایات مرتبط به رجعت بیان شده است.

این استاد حوزه تصریح کرد: کسانی که حریص دنیا هستند خود را در جایگاه شهود قرار می دهند و بر آن قسم نیز می خورند؛ این افراد منافق سعی می کنند با این کار سپری برای خود ایجاد کنند تا در پناه آن ایمن باشند.

وی افزود: قرآن کریم بیان می کند، هدف این منافقان از این کارها، «سد عن سبیل الله» است؛ البته قرآن کریم در سوره محمد(ص) بیان می کند که این افراد این کارها را انجام می دهند، ولی به نتیجه نمی رسند؛ این افراد به رغم اینکه ظاهری آراسته و دین مدارانه نیز دارند ولی به دنبال سد عن سبیل الله هستند.

وی تصریح کرد: راه پیامبر اکرم(ص) به وسیله و از مسیر ائمه ادامه پیدا کرد؛ در این میان منافقان سعی کردند که با تظاهربه اینکه در مقام شهود قراردارند سد عن سبیل کنند؛ قرآن می گوید که این گروهی که ابتدا ایمان آوردند و سپس کافر شدند، اصلاح نمی شوند و دشمنی دیرینه با دین را در پیش خواهند گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری اظهارکرد: خصوصیت دیگری که قرآن کریم در خصوص این افراد بیان می کند، آن است که مدعیان مقام شهود از نظر جسمی دارای شگفتی هستند، یعنی در ظاهر به شدت ایمان دارند و حتی زهد ظاهری هم دارند و در خلوت خود نیز نمازخوان وقرآن خوان هستند و نکته دیگر نیز آن است که این دسته، بسیار خوب حرف می زنند و مردم جذب این زیبا سخن گفتن آنها می شوند؛ یعنی از عدالت و حقوق و دین و.. سخن می گویند ولی همه آنها ظاهری است.

وی با ذکر این مطلب که جریان نفاق خود را به نزدیکی رسول الله(ص) نیز آورد و در مناصب و مناطق مختلف اطراف پیامبر حضور یافتند بیان کرد: این گروه همیشه می توانند حضور داشته باشند و تلاش آنها نیز آن است که با ظاهر خود و سخنان فریبنده، مردم را از راه خدا دور کنند؛ ولی به دلیل عدم اصالت هیچگاه نمی توانند در آن جایگاه قرار گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha