جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رضا خدری مدیر حوزه بوشهر

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان بوشهر، عمل به تکلیف را یکی از درس های عاشورا عنوان کرد و گفت: درس کربلا عمل به تکلیف در حفاظت از ارزش ها در شرایط سخت و دشوار است و امام حسین(ع) هر چند از سستی کوفیان آگاه بود، ولی حمایت آنها را تکلیف آور دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بوشهر حجت الاسلام رضا خدری، امروز در مراسمی به مناسب ایام سوگواری امام حسین(ع) در بوشهر، عمل به تکلیف را یکی از درس های عاشورا عنوان کرد و گفت: درس کربلا عمل به تکلیف در حفاظت از ارزش ها در شرایط سخت و دشوار است و امام حسین(ع) هر چند از سستی کوفیان آگاه بود ولی حمایت آنها را تکلیف آور دانست.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر با بیان اینکه امام حسین(ع) برای حفظ دین و اصلاح امت و امر به معروف و نهی از منکر حرکت کرد توکل برخدا را یکی دیگر از درس های کربلا دانست و اظهار کرد: درس دیگر کربلا که متناسب با عمل به تکلیف است، درس توکل بر خدا است؛ امام حسین با اینکه عده کمی با او همراه بودند و از اول هم می دانست که بسیاری از مردم با او تا آخر نمی مانند و همراهی نمی کنند و حتی بسیاری از اصحاب پیامبر هم از روی دلسوزی، او را از قیام نهی کردند و این اقدام امام حسین را خطرناک دانستند که جان او و فرزندانش را به خطر خواهد افکند، ولی امام می دانست که تکلیف او قیام در مقابل یزید است و اگر قیام نکند از اسلام چیزی باقی نخواهد ماند، لذا با اینکه نتیجه کار خطر آفرین بود ولی برای انجام تکلیف آماده شد.

 وی افزود: همه می گفتند که حرکت امام حسین پیروزی به دنبال ندارد و ظواهر و شرایط زمانه هم همین را نشان می داد ولی امام بر خدا توکل کرد و پیروز شد و توانست با قیام خود اسلام را از خشکیده شدن نجات دهد.

حجت الاسلام خدری بیان داشت: عمل به وظیفه آنچنان برای امام حسین(ع) مهم بود که وقتی خبر شهادت مسلم و بی وفایی کوفیان را شنید، عقب نشینی نکرد و از کمی عده و نیرو نترسید، بلکه قیام را ادامه داد.

امام جمعه چغادک با بیان اینکه سخت تر از مبارزه نظامی، مبارزه فکری است اظهار داشت: نیش و کنایه و تمسخر مردم و مبارزه ای که بر اساس تکلیف باید انجام شود؛ اما دشمنان که از نظر تعداد و امکانات بیشتر و قوی تر بودند، امام حسین(ع) را بر باطل می دیدند و به همین جهت از هر حیث خود را پیروز میدان می دانستند و قیام و خروج امام حسین(ع) را کفر تلقی می کردند و اینگونه ترویج می دادند که اباعبدالله(ع) از اسلام خارج شده است.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر ادامه داد: در این فضا مبارزه کردن خیلی سخت تر است، یعنی هم مبارزه نظامی است و هم مبارزه فکری فرسایشی و خسته کننده که باید هم زخم های شمشیر را تحمل کرد و هم زخم های نیش و کنایه ها و نگاه های تمسخر آلود مردمی که مقابل او قرار گرفته اند؛ امام صبح عاشورا در نیایشی فرمود: «خداوندا تو تکیه گاه من در هر اندوه، و امید من در هر سختی هستی. تو در هر پیشامدی تکیه گاه و مایه پشت گرمی منی.»

 وی بیان داشت: این یک درس مهم از حادثه عاشورا است که ما باید برای امروزمان و ادامه راهمان به کار بگیریم. مبادا به خاطر امکانات کم و سختی ها و مشکلات و به خطر عده ی کم، میدان را خالی کنیم و تکلیفمان را رها کنیم.

حجت الاسلام خدری اظهار کرد: امروز باید از کربلا درس بگیریم و با توکل به خدا به فکر عمل به تکلیف باشیم، مبادا در حفاظت از اصول و ارزش های اسلامی به خاطر سختی ها و مشکلاتی که دارد سست شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha