پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مطهری اصل

حوزه/ مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی گفت: بعد از انقلاب اسلامی ایران آنطوری که باید و شاید به این فریضه توجه نکرده ایم، اگر احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر به طور جدی مورد توجه قرار می گرفت، وضع مان بهتر از این بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت الاسلام احمد مطهری اصل مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی، ظهر امروز در همایش «استقلال علمی فرهنگی و احیا امر به معروف و نهی از منکر» با اشاره به جایگاه این فریضه مهم در دین اسلام، اظهار داشت: امر به به مروف و نهی از منکر جزو فروع دین است و امام صادق (ع) در این مورد فرموده اند که تمامی واجبات در سایه عمل به این فریضه پذیرفته می شوند.

مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی افزود: در جامعه ای که گناه وجود داشته باشد و امر به معروف و نهی از منکر در آن جامعه انجام نشود، خداوند از مردم آن جامعه عبادت را در حد اعلی قبول نمی کند و این عبادت محض، نمی تواند آن جامعه را نجات دهد.

وی با اشاره به مخاطرات بی تفاوتی نسبت به انجام فریضه امربه معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: هیچ مسلمانی نباید به این فریضه بی تفاوت باشد، صرف نماز خواندن و روزه گرفتن، مسلمان را از انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر بی نیاز نمی کند.

حجت الاسلام مطهری اصل عبادت را موجب سعادت بشر دانست و گفت: با کم و زیاد شدن عبادت های انسان، از عظمت خدا کم یا زیاد نمی شود، بلکه خداوند عبادت را به خاطر خود بشر امر فرموده است.

وی همچنین اجرای امر به معروف و نهی از منکر را موجب پیشرفت جامعه اسلامی عنوان و تاکید کرد: این فریضه می تواند از پایین ترین رده مسلمانان نسبت به بالاترین رده مسلمانان باشد، در زمان پیامبر اسلام (ص) تا زمانی که این فریضه حاکم بود توانستند دو سوم دنیا را فتح کنند و از زمانی که این فریضه به دست فراموشی سپرده شد، از آن موقع مسلمانان عقب ماندند.

مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی گفت: ما بعد از انقلاب اسلامی ایران آنطوری که باید و شاید به این فریضه توجه نکرده ایم، اگر احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر به طور جدی مورد توجه قرار می گرفت، وضع مان بهتر از این بود.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه معلمان و دانشمندان در جوامع پیشرفته عنوان کرد: جامعه ای پیشرفت می کند که با استعدادترین و بافضیلت ترین افراد آن جامعه معلمان و علما و دانشمندان باشند و بیشترین و بهترین امکانات مادی و معنوی نیز در اختیار آنان باشد.

حجت الاسلام مطهری اصل ادامه داد: در طول تاریخ و از ابتدای خلقت انسان، دین، فرهنگ و علم در کنار یکدیگر قرار داشتند، در تمام دنیا علما، اندیشمندان و نخبگان هستند که با کم ترین امکانات و در نهایت تنگدستی این سه اصل مهم را نگه داشته اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha