پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عابدینی

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه قزوین گفت: اگر ما دایرة‌المعارف حسینی را سر سفره مردم بیاوریم و امام حسین (ع) و جریان عاشورا را از مهجوریت خارج کنیم رسالت تبلیغی خود را به خوبی انجام داده‌ایم، نیاز جامعه امروز این است که معارف سیدالشهدا (ع) مطابق فضای امروز به مردم آموزش داده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، در دیدار با جمعی از روحانیون میهمان هیئت های مذهبی که برای سخنرانی و تبلیغ در قزوین حضور یافته‌اند؛ با عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) اظهار کرد: به گفته امام راحل(ره) محرم و صفر اسلام را زنده‌ نگه داشته، بنابراین عاشورای امام حسین(ع) و قیام حضرت که از زمان حرکت ایشان از مدینه تا زمان شهادت شش ماه طول کشید، نشان دهنده یک دوره معارف دینی بود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: سیدالشهدا(ع) معارف دینی و اعتقادی را با زبان هجرت، مظلومیت، ایستادگی و شهادت تبلیغ کردند، اولین سندی که تاریخ از حرکت تبلیغی امام به ما نشان می‌دهد صحبت‌های ایشان در استانداری مدینه بود و ایشان در مقابل بیعت با یزید ایستادند و این رویه امام درس تبلیغی بزرگی برای همه ماست تا اساس و پایه حرکت‌های تبلیغی را به خوبی فرا بگیریم

وی ادامه داد: امام حسین(ع) در استانداری مدینه فرمودند: «من از خاندان نبوت و امامت هستم و یزید از خاندان ظلم و فساد، همچون منی با فردی همچون یزید هیچ‌زمانی بیعت نخواهد کرد»، امروز کودک‌کشی آمریکا و عمال سعودی آن‌ها در راستای همان اعمال یزیدی است، اما آیا امروز اگر از مردم جویایِ فلسفه قیام سیدالشهدا شویم این ظلم‌ها را همان اعمال یزیدانه می‌دانند؟ متاسفانه ما به‌گونه‌ای رفتار کرده‌ایم که قیام امام به این کودک‌کشی‌ها ربط پیدا نکند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی ما در حوزه تبلیغ این است که به خوبی نتوانسته‌ایم صف‌کشی حق و باطل را برای مستمع خود نشان دهیم، نباید حق و باطل ما فقط محدود به روز عاشورا و افراد حاضر در حوادث کربلا شود و با چند روزی اشک و گریه به اتمام برسد.

وی تصریح کرد: اگر ما خود را حسینی می‌دانیم باید در عمل حسینی بودن خود را نشان دهیم، سیدالشهدا در روز عاشورا و در میدان جنگ نماز خود را با اصحابش به جماعت اقامه کردند، اما ما شاهدیم روز عاشورا گاهی نماز عزاداران حسینی قضا می‌شود، وظیفه همه ما این است قیام سیدالشهدا(ع) را از مهجوریت و مظلومیت خارج کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی افزود: متاسفانه در قزوین شاهد برخی از تحریف‌ها در قیام عاشورا و فضاهای عزاداری‌ بودیم، اما خوشبختانه چندسالی است با انجام کارهای تبلیغی فضا بهتر شده و برگزاری تجمعات عزاداری هماهنگ‌تر انجام می‌شود و فضای طبل‌زنی و حمل علامت و علم به فضاهای تجمعات عاشورایی تبدیل شده است.

وی بیان کرد: امروز یکی از نقاط ضعف برخی از متدینین ما این است که عزاداری آن‌ها زیرزمینی شده و به‌جای اینکه شور عزاداری حسینی را در فضای عمومی جامعه به نمایش بگذارند در فضاهای خلوت حضور پیدا می‌ کنند، اما هم‌اکنون این شرایط بهبود یافته است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این‌که باید عاشورا را حماسی دید، گفت: روز عاشورا باید به گونه‌ای رفتار کرد که حماسی بودن نهضت سیدالشهدا(ع) به‌خوبی نمایش داده شود؛ زیرا انقلاب اسلامی ما نتیجه همین حماسی نشان دادن قیام عاشورا بود، امروز وظیفه شما مبلغان دینی، از مهجوریت درآوردن قیام و رسالت امام و نشان دادن حماسه سیدالشهداست.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha