شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 عزاداری

حوزه/ با توجه به بازار داغ شایعات و شبهه افکنی های دشمنان، فرصت ۶۰ روزه محرم و صفر، فرصتی است که اگر از آن به خوبی بهره ببریم می توانیم تمامی نقشه ها و فتنه های دشمنان را خنثی کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، این روزها حال و هوای شهرمان دگرگون شده است و حزن و اندوه ماتم شهادت فرزند فاطمه زهرا(س) قامت و چهره مردم را سیاهپوش کرده است.

این روزها در هر کوچه و خیابان و در هر کوی و برزن، تکایای عزاداری بر پا شده است و هیچ دلی نیست که بی‌قرار او نباشد، لب‌ها به زمزمه درمی‌آیند، دست‌ها بر سر و سینه می‌کوبند، اشک‌ها بر گونه‌ها فرو می‌ریزد و قلب‌های شکسته حاجت‌مندانه سالار شهیدان را شفیع خود می‌خوانند.

مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) راز ماندگاری اسلام و شیعه است که قرن‌ها شیعیان و عاشقان اهل بیت (ع) همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و صفر برای پاسداشت نهضت خونین کربلا تلاش می‌کنند، پاسداشت قیام کربلا و گرامیداشت نهضت عاشورا از جمله افتخارات مردم ایران است که بدون توجه به وضعیت آب و هوای کشور هر سال با شکوهتر از سال قبل آن را برگزار می‌کنند، اما دشمن که همانند همیشه و در تمامی موارد نمی‌خواهد مردم برای ائمه و دین عزاداری و تلاش کنند برای کاستن از دامنه حفظ و حراست از میراث عاشورای حسینی همچنان تلاش می‌کند.

در کنار این تفاسیر، اما این روزها خیلی افراد بر این باور هستند که در روند سوگواری بسیاری از بانیان، دیگر نشانی از سادگی و یکرنگی وجود نداشته و جایی برای زنده ماندن سنت تواضع در این آئین مذهبی به جا نمانده است و متأسفانه برخی بدعت‌ها و تحریف‌ها نگرانی‌هایی را برانگیخته و زمینه تحریف فرهنگ عاشورا را در پی داشته است، که باید تلاش کنیم، این بدعت‌ها کمرنگ شود.

مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) فرموده اند "به جوان‌ها توصیه می‌کنم شیوه پیشکسوت‌ها را به طور کلی کنار نگذارید، دست از آنها نکشید و از طرفی ما با نوآوری مخالف نیستیم، هیچ اشکالی هم ندارد اما اگر بخواهید در این نوآوری به کمال برسید، باید نوآوری‌ها در امتداد شیوه‌های گذشتگان باشد."

برای اینکه با اهداف قیام عاشورا و همچنین علت وجود برخی بدعت ها در عزاداری های حسینی، بیشتر آشنا شویم با برخی از اساتید و روحانیون خراسان جنوبی به گفتگو نشستیم.

هیئت های عزاداری نشردهنده ی فرهنگ عاشورایی

حجت الاسلام حسین کمیلی، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با بیان جایگاه هیئت ها در معادلات امروز جامعه گفت: هیئت ها قبل و بعد از انقلاب نقش بسیار مهمی در معادلات کشور ایفا کرده اند.

وی ادامه داد: هیئت ها امروز ،نقش محوریت و سنگر مقاومت در جامعه را دارند که باید براساس ماهیت اصلی هیئت ها، نقش های آنان برای ترویج برخی از فرهنگ های جامعه پررنگ تر شود.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی تصریح کرد: هیئت های امروز دچار آسیب بزرگی هستند که می توان به عدم بار معنایی برخی مداحی ها و سخنرانی ها اشاره کرد.

حجت الاسلام حسین کمیلی با بیان آسیب رقابتی هیئت های عزاداری افزود: هیئت ها و مساجد امروز بجای رقابت فرهنگی برای گسترش فرهنگ حسینی ،رقابت امکانات بهتر داشتن نسبت به سایر مساجد و هیئت ها را ملاک قرار می دهند.

وی ادامه داد: هیئت های عزاداری در نشر فرهنگ عاشورا و تحکیم مبانی این فرهنگ انسان ساز، نقس بسیار مهمی دارند و ضرورت آسیب شناسی عزاداری‌ها در ماه محرم و همچنین احیای عزاداری‌های سنتی، مهمترین راه مقابله با خرافات و بدعت گذاری‌ها می باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی با بیان اینکه دشمنان اسلام قصد کم‌رنگ جلوه‌ دادن اعتقادات مذهبی مسلمانان را دارند ، خاطرنشان کرد:هدف دشمنان از هجمه‌های فرهنگی، رواج بی‌بندوباری با هدف قرار دادن اعتقادات مذهبی و دینی میان اقشار مردم، خصوصاً جوانان است .

حجت الاسلام کمیلی ادامه داد: سوگواری که ما را از این حقیقت فاصله دهد، سوگواری نخواهد بود، بلکه سوگواری باید جامعه را به بُعد عدالت و کاهش فاصله طبقاتی برساند و این کاهش فاصله را می‌توان در جریان عاشورا مشاهده کرد.

وی عنوان کرد: ناهنجاری‌هایی که امروز در جامعه مشاهده می‌شود به دلیل فاصله گرفتن از فضیلت‌هایی است که سیدالشهدا (ع) در مسیر آن به شهادت رسیده است و هیئت‌های مذهبی، مساجد و تکایا در این راه ساماندهی و نظم مناسبی گرفته‌اند و به عنوان خیمه‌های ولایت مأموریت خود را در برابر حفظ این ارزش‌ها انجام می‌دهند.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی افزود: جامعه اسلامی باید پیرو سیدالشهدا (ع) باشد و یکی از ارکان اساسی قیام امام حسین (ع) نیز امر به معروف و نهی از منکر بوده که باید بیشتر مورد توجه همگان قرار گیرد.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی گفت: برطرف کردن تبلیغات منفی دشمنان اسلام و حفظ کرامت شهدای عاشورا نیز از جمله اقدامات شاخص حضرت زینب(س) در زمان اسارت بعد از واقعه عاشوراست.

قیام عاشورا احیا و زنده نگه داشتن فریضه امر به معروف و نهی از منکر

حجت الاسلام نجمی پور امام جمعه سرایان در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به آسیب‌های عزاداری در مراسم ماه محرم و صفر اظهار داشت: برخی به عزادارای و سبک عزاداری‌ها تنها به جنبه عملی آن توجه دارند و آن را اصل و هدف قرار می‌دهند در حالی که عمل و ابزار است.

وی ادامه داد: هدف اصلی امام حسین(ع) از قیام عاشورا احیا و زنده نگه داشتن فریضه امر به معروف و نهی از منکر و ایستادگی در برابر ظالم و زیر بار نرفتن ظلم بود.

امام جمعه سرایان با بیان اینکه تصور ما از ماه محرم تنها راه انداختن یک هیئت عزاداری بزرگ و تنها سیاهپوش کردن است، تصریح کرد: داشتن این نگرش اشتباه است، زیرا در حین برگزاری هیئت و سیاهپوش کردن باید از دیگر آسیب‌ها و خرج‌های اضافی خودداری کرد.

حجت الاسلام نجمی پور با بیان اینکه باید از این تجمع‌ها بهره لازم را در راستای بصیرت‌افزایی و جذب جوانان داشته باشیم، خاطرنشان کرد: عظمت امام حسین (ع) در دنیا بی‌نظیر است و تمام جهانیان تحت هر شرایط و دینی، امام حسین (ع) را قبول و قیام عاشورا را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند. 

ماه محرم زمینه ساز انسجام و وحدت بین مسلمین است

حجت الاسلام محمد رضا بابایی امام جمعه فردوس در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با بیان تاثیرکارهای فرهنگی در ماه محرم گفت: برای اینکه کارهای فرهنگی و تبلیغی در ایام محرم تأثیر خود را بر جامعه بگذارد، مبلغان، خطبا، مداحان، مدیران شهری و عموم مردم هر کدام وظایف و مسئولیت‌هایی که دارند را باید به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

وی ادامه داد: سخنران و خطبا در  موضوعاتی که برای طرح در مجالس ماه محرم انتخاب می‌کنند باید اولویت‌ها را مراعات کنند.

 امام جمعه فردوس با بیان وحدت مسلمانان زیر سایه اباعبدلله الحسین(ع) تاکید کرد: در این ایام ما باید وحدت میان مسلمین را انسجام ببخشیم و سخنرانان و مداحان نیز باید وحدت و همدلی میان سایر مذاهب را اشاعه دهند.

حجت الاسلام بابایی با بیان سخن رهبری مبنی بر وحدت مسلمین افزود: تخریب عواطف بر علیه انسان‌ها و مذاهب، در جلسات به نوعی توهین است که باید از آنها خودداری شود، زیرا مقام معظم رهبری بارها این گونه رفتارها را محکوم کرده اند.

وی با بیان نحوه ی مداحی  سخنرانی در جلسه سیدالشهدا تاکید کرد: روضه امام حسین(ع) نباید به گونه‌ای گفته شود که مردم نسبت به عده‌ای از افراد که در جامعه زندگی می‌کنند، بدبین شوند.

ماجرای طبل زدن در روز عاشورا

امام جمعه فردوس با اشاره به اینکه طبل زدن، اقدام یاران یزید برای خوشحالی و پیروزی در جنگ بوده است، تصریح کرد: اصل طبل زدن در روز عاشورا از سوی سپاه دشمن ایجاد شد تا صدای امام حسین(ع) به سربازان دشمن نرسد، اما متاسفانه امروز این وسیله به عنوان یک ابزار رقابت و خودنمایی در بین هیات تبدیل شده است.

عظمت مصیبت کربلا قابل درک و توصیف نیست

حجت الاسلام علی بیناباجی کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار حوزه در بیرجند، با بیان توصیف عظمت و مصیبت کربلا گفت: هیچ هیئتی حتی بعد از گذشت صد‌ها سال نخواهد توانست عظمت مصیبت کربلا و عاشورا را درک و وصف کند، و در تاریخ نیز هر پیامبر و امامی روز مصیبتی داشته، اما هیچ مصیبتی به بزرگی واقعه کربلا در تاریخ نیامده است.

وی ادامه داد: هیئت‌های عزاداری باید پایگاه تهذیب اخلاق باشند، و در راستای تحکیم عقاید مردم، احکام و معارف اهل‌بیت(ع) گام بردارند و محل پاسخگویی به شبهات جوانان باشند.

این کارشناس مذهبی یکی از محورهای برقراری عدالت در جامعه را کارکرد هیئت‌های مذهبی دانست و تصریح کرد: هیئت های زیادی در سطح شهرها وجود دارد که هر کدام باید برای ریشه‌کن کردن دروغ و اعتیاد، صداقت، پرهیز از غیبت و تهمت و تمام بدی‌ها برنامه‌ریزی کند و اقدامات شایسته ای انجام دهند.

حجت الاسلام بیناباجی ادامه داد: باید کارکرد اخلاقی امام حسین (ع) را در صحنه جامعه پیاده کنیم، زیرا تنها نوری که می‌تواند بشر را از کویر بی‌ولایتی نجات دهد، ولایت پیامبر اسلام و خاندان او است که در این راستا باید نقاط تاریک جامعه را شناسایی و برای رفع آن‌ها تلاش و برنامه‌ریزی کنیم و مردم را از دره جهالت به سمت قله‌های سعادت رهنمون سازیم.

وی با بیان تبیین پیام امام حسین(ع) در کربلا خاطرنشان کرد: سوگواری باید در خدمت حماسه عاشورا باشد، زیرا حماسه عاشورا پیام بزرگی دارد که سیدالشهدا(ع) در این مسیر به شهادت رسیده، و باید پیام واقعه عاشورا بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد چرا که محرم و عاشورا حقیقتی است که به بزرگی آن در دنیا یافت نمی‌شود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اخلاص در عزاداری امام حسین(ع) تصریح کرد: هرچه در عزاداري‌ها اخلاص بيشتري وجود داشته باشد، عنايت بیشتری نیز از طرف حضرت حق نصيب افراد می گردد، که با زمينه‌سازي مناسب و فراهم كردن محيط، مي‌توان از اين عنايت براي هدايت افراد ناآگاه استفاده كرد.

 حجت الاسلام بیناباجی یادآور شد: کسی که به اوضاع و شرایط عصر خود آگاه نباشد، باعث می گردد که به راحتی در دام شیاطین زمان گرفتار گردد و هر آنچه که آن ها مورد نظرشان است را پیاده کند.

وی با بیان اینکه در این ایام باید سخنرانان و مبلغین نقشه های دشمن را برای مردم روشن کنند، گفت: مردم بزرگ ایران با وجود فشارهای اقتصادی شدید دشمن، باید در برابر نقشه های استکبار ایستادگی کنند، تا زمینه ی نابودی آنان فراهم گردد.

سخن پایانی...

با توجه به شایعات و شبهه افکنی های بسیار زیادی که دشمنان این مرز و بوم در فضای مجازی و در بین مردم به راه می اندازد، فرصت 60 روزه محرم و صفر، فرصتی است که اگر از آن به خوبی بهره ببریم می توانیم تمامی نقشه ها و فتنه های آنان را خنثی کنیم و زمینه ساز نابودی آن ها شویم، لذا روحانیت و مبلغین و همچنین مداحان در این عرصه نقش بسیار زیادی در روشنگری و بصیر افزایی و همچنین تبیین انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن، بر عهده دارند که امیدواریم تا آن جایی که می توانند در سخنرانی ها و اشعار خود دقت کافی را داشته باشند.

گزارش: مسعود نوفرستی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha