پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام حسین(ع)

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه ملاعبدالله بشرویه گفت: قیام امام حسین (ع) یک حقیقت تاریخی است که امام حسین (ع) در برابر ظلم و باطل و همچنین احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند.

حجت الاسلام علی اصغر نیساری مدیر مدرسه علمیه ملاعبدالله بشرویه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، با اشاره به تاریخچه سیاه پوشی تصریح کرد: سابقه سیاه پوشی و این رسم در مراسم عزا و ماتم فقط مخصوص مسلمانان نبوده بلکه اقوام مختلف از مسلمانان و غیر مسلمانان نیز در سرتاسر دنیا و ملل مختلف در غم از دست دادن نزدیکانشان سیاه می پوشیدند .

وی افزود: اهل بیت علیهم السلام هم این نوع لباس پوشیدن را تایید کردند و در مراسم عزاداری لباس سیاه می پوشیدند.

مدیر مدرسه علمیه ملاعبدالله بشرویه خاطرنشان کرد: ابن ابی الحدید در شرح نهج‌البلاغه می نویسد امام حسن علیه السلام در شهادت امام علی علیه السلام لباس سیاه پوشیده و برای مردم خطبه خواندند.

حجت الاسلام نیساری با اشاره به کتاب بحارالأنوار مرحوم علامه مجلسی ،تصریح کرد: زنان بنی هاشم در عزای سرور و سالار شهیدان لباس سیاه پوشیدن و بقیه ائمه اطهار علیهم السلام هم همین کار را انجام می دادند و با توجه به اینکه سیره امامان علیهم السلام بوده ما هم به تبعیت لباس سیاه مي پوشیم.

وی با بیان توصیه های علمای دین عنوان کرد: علمای دین نیز بر همین سنت بودند تا جایی که مرحوم سید محمد کاظم یزدی در مورد لباس سیاه پوشیدن در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان می فرمایند این کار موجب خوشنودی پیغمبر خدا می شود به خاطر اینکه نوعی از اظهار مصیبت و حزن است.

این کارشناس مذهبی با بیان علت عزاداری ائمه اطهار از روز اول محرم تاکید کرد: ائمه اطهار علیهم السلام از روز اول محرم عزاداری می کردند به خاطر اینکه نمی خواستند فقط یک سالگرد و یا یک یادبود و یک عزاداری معمولی برای حضرت سید الشهدا و یارانشان برگزار شود بلکه به دنبال این بودند، تا حوادثی را که برای امام حسین علیه السلام اتفاق افتاده را نسل های بعد از امام نیز به خوبی درک کنند.

حجت الاسلام نیساری افزود: ائمه اطهار همچنین با این کار خود فلسفه قیام و حرکت امام حسین علیه السلام را برای مردم بازگو کردند،تا شیعه دچار انحراف نشود و درس عبرت بگیرد.

وی قیام امام حسین (ع) را یک حقیقت تاریخی دانست و تصریح کرد: امام حسین(ع) در برابر ظلم و باطل و همچنین احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند.

مدیر مدرسه ملاعبدالله بشرویه افزود: اجرای عدالت در جامعه، نه گفتن به زورگویی و ظلم و احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، نشانگر نمود ارزش های اسلامی در قیام عاشوراست.

حجت الاسلام نیساری به تحولات اخیر در کشورهای مسلمان اشاره کرد و عنوان کرد: با بیداری ملت های مسلمان جهان دیگر شاهد تکرار تاریخ ظلم بر انسان های مطهر و عدالتخواه نخواهیم بود.

این استاد حوزه در پایان گفت: عاشورا رسالت بزرگی را بر دوش همه دینداران به ویژه آگاهان جامعه نهاده، پس همگان موظفند ضمن شناخت ابعاد آن، از این قیام تاریخی درس و عبرت بگیرند.  

انتهای پیام/ن

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha