شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
همایونی

حوزه/ یک استاد حوزه علمیه گفت: امروز دشمن هر چه را که ما از فرهنگ عاشورا داریم از طریق وهابیت یا سایر عناصر انحرافی، شبیه‌ سازی می ‌کند تا ذلالت را با این حقانیت درهم آمیزد.

حجت الاسلام اصغر همایونی استاد حوزه علمیه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، اظهار داشت: بعد از 50 سال از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) بدعت هایی در دین اسلام به وجود آمد و افراد اندکی، دعوت حضرت سیدالشهدا(ع) اجابت کردند اما این افراد، بنا به روایات و نصوصی که از اهل بیت(ع) وارد شده نه تنها در زمان خود بلکه در هر زمان می توانند بزرگ ترین الگو و اسوه برای مسلمین قرار بگیرند، افرادی که معدن مظهر تجلی صفات حضرت احدیت بودند.

وی افزود: یکی از این افراد، حر بن یزید ریاحی یکی از بزرگ ترین سران کوفه و فرماندهان عمربن سعود بود، اما صفاتی در ایشان وجود داشت، عاقبت بخیری را به دنبال داشت.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه برخی از یاران پیامبر عاقبت خوبی نداشتند، تاکید کرد: «شریک بن عبدالله» به گفته سید بن طاووس، فقیه ترین و عابدترین شخص در زمان خود بود، اما در یک روز چندین شیعه و محدث و محب اهل بیت(ع) را یک جا جمع کرده و در گودالی سوزاند.

حجت الاسلام همایونی با اشاره به اینکه آنان که واقعه عاشورا را رقم زدند فقط در امر ولایت عناد نداشتند بلکه در بحث توحید هم مشکل داشتند، ابراز داشت: اگر شخصی در توحید مشکل داشته باشد در نبوت هم مشکل خواهد داشت، به همین دلیل است که امروز وهابیت امامت را کنار گذاشته‌ اند و فقط به توحید جسمانی قائلیت دارند که نه اهل سنت چنین توحیدی را قبول دارد نه شیعه،  در حالی که تبیین و معرفی توحید و نبوت برای بشریت، از طریق ولایت صورت می‌ گیرد، بنابراین کسانی که در روز عاشورا شاق ترین اعمال را مرتکب شدند، جایگاه ولایت را نشناختند.

 وی افزود: البته برخی از مسببان واقعه عاشورا به جایگاه ولایت پی برده بودند، اما دلایلی چون دنیازدگی، شهوت رانی، حرام خواری و غیره باعث شد آنان به دعوت امام حسین(ع) لبیک نگویند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه وقتی حضرت زینب(س) به گودال قتلگاه رسید اشاره به پیکر مطهر کرد و به عمرسعد گفت: برادر من شهید جمعه است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که طبق روایات معتبر، عاشورا روز دوشنبه و یا سه‌ شنبه واقع شد، امامان معصوم در رابطه با این سخن حضرت زینب(س) فرموده‌‌اند، آنچه روز جمعه رخ داده است ماجرای سقیفه بود، یعنی عاشورا در آن روزی ریشه دارد که غدیر خم را فراموش و حق علی(ع) را ضایع کردند.

حجت الاسلام همایونی در بخش دیگری با بیان اینکه جوانان ما هشت سال با شعار «یا حسین(ع)» این مملکت را نگه داشتند، گفت: در طول هشت سال دفاع مقدس ما فرهنگ شهادت را از فرهنگ عاشورا گرفتیم، دشمن در مقابل، عملیات انتحاری را علم کرد.

وی افزود: امروز دشمن هر چه را  که ما از فرهنگ عاشورا داریم از طریق وهابیت یا سایر عناصر انحرافی، شبیه‌ سازی می ‌کند تا ذلالت را با این حقانیت درهم آمیزد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha