سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
 نهضت حسینی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ، دفاع از سیاست اسلامی و تلاش در این خصوص را درسی ماندگار از نهضت سیدالشهدا(ع) و قیام عاشورای حضرت عنوان کرد.

حجت الاسلام  محمد ملک زاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اظهار داشت: در تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، نهضت عاشورا را می‌توان نقطه عطفی دانست که از جنبههای مختلف و متنوع، آغازگر تحولات در اندیشه و عمل سیاسی جامعه مسلمین بوده است.

وی با اشاره به این که مهم ترین رمز و راز جاودانگی حادثه عظیم عاشورا در گستره تاریخ بشریت، توجه این رویداد مهم تاریخی به ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بشری است، افزود: توجه به این ابعاد گسترده و به کار گرفتن درسهای عاشورا در طول تاریخ شیعه و پس از غیبت کبری با هدایت عالمان دینی و متعهد، که با قیام و مبارزه در راه حق، احیای دین اسلام و سیاست اسلامی را وجهه همت خویش قرار داده‌اند، قیام حسینی را همچنان زنده نگهداشته است.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم همچنین بیان داشت: امام راحل به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی با تاسی از شعار عاشورایی «هیهات من‌الذلّة» قیام علیه ظلم و استبداد را آغاز کرد و در این راه هیچ‌گاه تلاش‌های سازش‌کارانه را برنتافت و به ملت ایران نیز سفارش کرد که به پیروی از شعار امام حسین(ع) که فرمود: «من مرگ شرافتمندانه را جز سعادت، و زندگی با ستمکاران را جز خواری نمیدانم».

وی اضافه کرد: از این حیث بی جهت و بی‌دلیل نیست که آغاز قیام امام خمینی(ره) با ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی مصادف شد ، چنان که در آستانه ماه محرم 1342 شمسی، رژیم ظالم پهلوی جمعی از گویندگان مذهبی را احضار کرد و با تهدید و ارعاب به آنان یادآور شد که در سخنان خود، از اشاره به سه مطلب خودداری کنند؛ نخست آن که بر ضد شخص شاه سخنی نگویند. دوم آن که از اسرائیل و آن چه مربوط به اسرائیل است، چیزی نگویند و سوم هم این که نگویند اسلام و قرآن در خطر است.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم ادامه داد: زمانی که امام راحل از این خبر مطلع شدند، با صدور بیانیه‌ای در آستانۀ ماه محرم خطاب به وعاظ و گویندگان دینی و هیئت‌های مذهبی، هشدار دادند که سکوت در این ایام تأیید دستگاه جبار و کمک به دشمنان اسلام است..

حجت الاسلام ملک زاده همچنین گفت: اساساً مروری بر پیشینه تاریخ انقلاب اسلامی نشان می‌دهد زمانی که بنیانگذار جمهوری اسلامی قیام خود را آغاز کرد، بخش مهمی از جامعه ایران به چنان ورطه‌ای از ضلالت گرفتار شده بود که دخالت دین در سیاست را دور از شان دین و عالمان دینی می‌پنداشت.

وی افزود: از سویی جریانی که بعضا در حوزه‌های علوم دینی و محافل مذهبی نیز نفوذ کرده بود و دائما در برابر حرکت امام موضع می‌گرفت، دخالت روحانیت در سیاست را اصولا اشتباه می‌خواند و به جد معتقد بود که روحانیت نباید وارد مسائل سیاسی و عرصه‌های مختلف آن بشود تا جایگاهش در جامعه حفظ شود؛ بسیاری از این افراد با نادیده گرفتن مبانی دینی اسلام و تشیع و سیره بزرگان دین، دخالت روحانیت در سیاست را موجب از بین رفتن قداست دین و روحانیت می‌پنداشتند!

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: این نوع گرایش گرچه در ظاهر خود را دلسوز جایگاه روحانیت نشان می‌داد و به ویژه بعد از فشار سختی که در زمان رضاخان بر روحانیت شیعه وارد آمده بود و حوادث تلخی که بر حوزه‌ها گذشته بود و موجب انزوا و بدبینی روحانیت به سیاست را فراهم نموده بود، تا حدودی استدلال خود را قابل توجیه می‌دانست اما در عمل دین و روحانیت را از جایگاه واقعی خود به پایین می‌کشید و شأن اجتماعی- سیاسی آن را نادیده می‌انگاشت.

وی همچنین گفت: این جریان را گرچه به تمامه نمی‌توان دشمن روحانیت تلقی کرد اما قطعاً در بین این ها عوامل نفوذی با تفکر جدایی دین از سیاست و مروجین این تفکر در محافل مذهبی نیز وجود داشته‌اند؛ در این میان افراد وابسته‌ای هم بوده‌اند که با ترویج جدایی روحانیت از سیاست و بر حذر داشتن طلاب از ورود به سیاست عملا می‌خواستند حضور اسلام و مظاهر دینی را به مرور در جامعه از بین ببرند و روحانیت را منزوی سازند تا اهداف استکبار و استبداد را در جامعه اسلامی پیش ببرند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: اکنون سال ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آشکارتر شدن نقش دین در جامعه و سیاست، هنوز نیز جریاناتی با همین تفکرات انحرافی در محافل مذهبی مشاهده می‌شود که همزمان با فرارسیدن ایام عزاداری اباعبدالله حسین(ع) در صدد القای این اندیشه باطل در اذهان عمومی و خطبا و وعاظ مجالس حسینی(ع) هستند که دخالت در مسائل سیاسی دور از شان این مجالس و اهالی منبر است.

وی تصریح کرد: سالها پیش، حضرت امام(ره) با هشدار نسبت به جدی بودن تداوم خطر این جریانات به ظاهر مذهبی و دلسوز دین و روحانیت، خطاب به حوزه‌های علوم دینی به ویژه طلاب جوان فرمودند که بدانید و آگاه باشید که شیوه مقدس‌مأبی و دین‌فروشی عوض شده است و نیز اشاره به این حقیقت داشتند که ریشه این تفکر ناشی از خلط میان سیاست اسلامی با سیاست شیطانی است.

حجت الاسلام ملک زاده گفت: از این منظر امام خمینی(ره) همواره تاکید می‌ فرمود که اسلام واقعی هرگز از مسائل سیاسی و اجتماعی جدا نبوده و لذا هر کس اسلام را غیر از این معرفی کند، اسلام واقعی را نشناخته است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha