جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام احمد مبلغی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه خطبه حضرت امام حسین (ع) در روز عاشورا یک منبع قوی، غنی و پر از اندیشه های ناب قرآنی است، گفت: از درون این خطبه های پرمایه و مالامال از اندیشه های قرآنی، مکتب اخلاقی، اجتماعی، عرفانی و انقلابی اسلام قابل استخراج است، و تمرکز بر خداوند متعال به عنوان نقطه کانونی هستی و زندگی در آن موج می زند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،‌ حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در جمع عزاداران سالار و سرور شهیدان در قم با اشاره به این که جمله جمله دو خطبه عاشورای حسینی ملهم از قرآن کریم است، خاطرنشان کرد:  عاشورای حسینی بزرگترین و گسترده ترین  شرح بر قرآن است و چگونگی مدل دادن به اندیشه های اخلاقی و اجتماعی قرآن و تطبیق آن بر جامعه در این دو خطبه انعکاس یافته است.

وی ادامه داد: ولی افسوس، که ما از این سرچشمه اسلام و تجسم قران آنگونه که باید استفاده و بهره ای نمی بریم و گاهی تنها به عزاداری کردن اکتفا می کنیم، این در حالی که، عزاداری تنها بهانه ای برای کانال زدن به فکر و اندیشه حسینی است نه اینکه خود نقطه نهایی، اساسی و پایانی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: ویژگی عزاداری حسینی، این است که فضایی از احساس لطیف و عمیق و کم نظیر  را فراهم می آورد  تا ما به پیام هایی گوش دهیم که هیچ کس در هیچ مقطعی از تاریخ جز امام حسین (ع) نگفته است.

وی ادامه داد: امروزه که انقلاب اسلامی ایران فرصتی بسیار مهم را فراهم آورده، باید فکر و اندیشه های مکتب حسینی (ع) را به نسل‌های خود ارائه کنیم و زیبایی های محیرالعقول و سحرانگیز این مکتب  را به جامعه ارزنی بداریم.

*خطبه امام حسین منبعی غنی برای نسل ها

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خطبه های امام حسین (ع) در روز عاشورا سرشار از اندیشهای اخلاقی، اجتماعی، عرفانی و انقلابی است، گفت: البته نزدیک شدن به این منبع نیازمند اتخاذ روش درست و شیوه های علمی است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان داشت: قیام حسینی برای همه انسانها و بشریت است و اکتفا کردن در طرح آن به یک مذهب یا دین خسارت است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: قیام عاشورا تجلی و تجسم همه اسلام و قرآن کریم است و همه اسلام و قران در قیام حسینی، انعکاس شفافی پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: امروز عدم استفاده فکری از قیام عاشورا به عنوان یک ثروت بزرگ و میراث عظیم، خسارتی بزرگ برای نسل های جدید است.

*پیوند احساس و اندیشه در قیام عاشورا

وی با اشاره به پیوند احساس و اندیشه در عاشورای حسینی گفت: عزاداری یک بستر و فضای احساسی مناسبی است که باید از طریق آن به اندیشه حسینی کانال بزنیم و دریای مواج اخلاق، اندیشه ها، آموزه ها و تعالیم حسینی را به جامعه، نسل ها و به همه ابعاد زندگی خود ارزانی بداریم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: استفاده از عاشورا به شکل محدود کار درستی نیست و باید حوزه و دانشگاه برای استخراج مکتب جامع الاطراف و عظیم حسینی، حساب ویژه ای باز کنند.

وی ادامه داد:  برای بشریت و نسل های امروز، دو خطبه امام حسین (ع) در روز عاشورا، حاوی و در بردارنده یک دنیا افکاراست که باید در حوزه ها و دانشگاه ها تدریس و روی آنها تمرکز جدی صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: هر جمله این خطبه ها، یک باب و پنجره ای را به روی اندیشه های ژرف دینی می گشاید، قیام حسینی مکتبی اخلاقی، اجتماعی،  فرهنگی، عرفانی، اخلاقی و انقلابی است.

وی گفت: اگر امام حسین (ع) و مکتب عاشورا را  با همه ابعاد و اضلاع خود فهم کنیم می توان در دنیای پرآشوب، پر رمز و راز،  پرمعنای و پر از ظلم و  مکتب های متنوع امروزی، این پرچم را بلند کنیم و بگوییم راه درست را ما داریم ولی آیا ما از امام حسین (ع) فراتر از عزاداری استفاده ای می کنیم؟

*تجلی اخلاق در مکتب حسینی

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به تجلی اخلاق در مکتب حسینی گفت: اخلاق ضامن تحقق ایمان، فضا دهنده به توجه به خداوند، بستر انقلاب و بعثت، جوشنده و الفت آورنده و خط و ربط دهنده به افراد و آحاد جامعه و نیاز شدید دین است و همه خطبه های امام در روز عاشورا، با اخلاق شروع شد.

وی، سخن گفتن در معرکه خشم و عداوت و دعوت به شنیدن موعظه، بیان وقایع و رفع سوء برداشت، دریدن پرده های جهل و مغلطه ها، رعایت انصاف در قول و عمل و ... را جلوه های مهم اخلاقی در خطبه های امام حسین (ع) در روز عاشورا ذکر کرد.

 

استاد حوزه علمیه  به عنوان نمونه گفت: امام حسین (ع) انقلاب خود را بر اساس نفی بی انصافی بنا کرده است، انصاف در صدر و بالاترین نقطه فضائل اخلاقی قرار دارد و در جامعه بی انصاف، فضائل استقرار پیدا نخواهد کرد.

وی ادامه داد: انصاف اختلاف ها را برطرف و انس و همگرایی را بین انسان ها و افراد جامعه برقرار می کند، بنابراین، امروز که ندای رهبر معظم انقلاب این است که باید دعواها را کنار بگذاریم همه جناح ها به آن لبیک بگویندو  این نگاه اصیل اسلامی را بازسازی کنند.

*خطر جناح بازی برای نظام

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: اختلاف جناحی سم مهلک برای دین و جامعه ماست، اگر فضا به گونه ای باشد که شب و روز را با نگاه بدبینانه به طرف مقابل سپری کنیم دین کارآمدی و قدرت خود را در جامعه از دست می دهد.

وی با بیان این که جناح بازی باعث ریشه دواندن اختلاف در جامعه است، گفت: متاسفانه گاه برخی به گونه ای رفتار می کنند که هر جا جناح بود ما هستیم و اگر جناح نبود حتی اگر دین هم بخواهد، نیستیم، انسان خط باز، بی انصاف است و نه تنها به سمت رفع اختلاف نمی رود، بلکه اتش آن را شعله ورتر خواهد کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha