جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام موسوی

حوزه/ حجت الاسلام موسوی گفت: مهمترين شاخصه‌ي فعاليت در يک تشکيلات اسلامي، اين است که مدير تشکيلات نيروها و اعضاي تشکيلات را نه تبعيت از خويش بلکه به اطاعت از خدا دعوت نمايد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سید منصور موسوی، استاد حوزه علمیه قم و خوزستان، در نشست فعالان فرهنگی استان خوزستان، با اشاره به بصیرت حضرت اباالفضل عباس(ع) نسبت به امر ولایت گفت: در نظام ولايي مهمترين رسالت يک مدير، ایجاد حلقه اتصال ميان مرئوس با ولایت است.

وی دعوت به اطاعت الهی را لازمه‌ی کار تشکیلات اسلامی دانست و افزود: مهمترين شاخصه‌ي فعاليت در يک تشکيلات اسلامي، اين است که مدير تشکيلات نيروها و اعضاي تشکيلات را به اطاعت از خدا دعوت نمايد نه تبعيت از خويش.

این استاد حوزه و دانشگاه، با تاکید بر لزوم تئوريزه کردن معارف تشکيلاتي دین ادامه داد: مظلوم‌ترين و در عين حال پيچيده‌ترين معارف دين مربوط به معارف اجتماعی تشکيلاتي هستند که متاسفانه کمتر با آنها توجه مي‌شود.

حجت‌الاسلام موسوی تاکید کرد: اگر بخواهيم زمينه‌ساز تشکيل دولت کريمه‌ي حضرت وليعصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌شریف باشيم، بايد نسبت به معارف اجتماعی تشکيلاتي دين حساس شويم و در همين راستا به توليد علم بپردازيم.

این پژوهشگر حوزه‌ی علوم دینی، ضمن انتقاد از مدل‌های مدیریت شهری در تمدن غربخاطرنشان کرد: در تمدن غرب هرچه شهرها بزرگتر شوند، فساد در آن‌ها بیشتر رواج می‌یابد زیرا در این شهرها افراد یکدیگر را نمی‌شناسند و نظار عمومی بر یکدیگر ندارند.

وی همچنین با برشمردن امتیازات مدیریت اسلامی تاکید کرد: در مدیریت شهری اسلامی مساجد نقش محوری دارند و بعنوان محور محله، بعنوان پایگاهی برای رفع نیازهای شهروندان در امور مختلف قرار می‌گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که «مهمترین شاخصه يک مدیر در تشکيلات ولايي چيست؟» عنوان داشت: اميرالمومنين(ع) در خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه مي‌فرمايند: براي اعطاي مسئوليت بايد قدرتمندترين افراد را پردا کنيم. قوت و قدرت مديريت مهمترين عاملي است که بايد در انتصاب مسئولين لحاظ شود.

حجت‌الاسلام موسوی در پایان بزرگترین عامل قدرت ائمه(ع) را یاران قوی و کارآمد دانست و اظهارکرد: ائمه اطهار همواره به یاران و اصحاب قوی خویش تکیه می‌کردند. مهمترین عامل قدرت یاران اهل‌بیت نیز داشتن قدرت مدیریت است. لذا برای تشکیل دولت کریمه‌ی مهدوی باید با برطرف کردن ضعف‌های اخلاقی، علمی و تشکیلاتی این ویژگی را در خودمان تقویت کنیم.

 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha