پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بازار نفت

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

وزارت نفت برای توطئه غارت نفت به بابک ها هشدار قرمز داد

وزارت نفت اعلام کرد: به غیر از افرادی همچون بابک زنجانی که شاید این روزها دوباره وسوسه شده‌اند نفت کشور را در اختیار گرفته و پرداخت پول آن را به شیوه‌ها و آینده‌ای موهوم حواله دهند، آمادگی دارد به همه مشتریان مطمئن، به هر میزان که مایل باشند نفت بفروشد.روابط عمومی وزارت نفت با انتشار اطلاعیه ای در پاسخ به ادعاهای مطرح شده مبنی بر کوتاهی این وزارتخانه در فروش نفت، اعلام کرد: به تازگی برخی افراد در اظهاراتی مدعی شده‌اند «در حالی‌که بازار تشنه نفت ایران است، وزارت نفت به عمد از فروش نفت خودداری می‌کند» «خواست وزارت نفت این است که در این شرایط دشوار و نبرد سنگین اقتصادی با آمریکا بتواند نفت را در حداکثر ممکن به فروش برساند، اما تردید نداریم که در این راه مردم هرگز راضی نخواهند شد وزارت نفت تسلیم فضاسازی و فشارهای برخی دوستان بابک زنجانی شود تا به بهانه دور زدن تحریم‌ها ثروت ایران را به یغما برند.» میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران به طور میانگین روزانه 2.6 میلیون بشکه در روز است که بیش از 60 درصد آن به آسیا و بقیه به اروپا صادر می شود.

 

پولشویی ۲۰۰ میلیارد یورویی اروپا را در شک فرو برد

مدیرعامل "دانسکه بانک" به دنبال افشای پولشویی یکی از شعبات این بانک در استونی از سمت خود استعفا کرد.این بانک دانمارکی گفته است در تحقیقات مستقل خود به این نتیجه رسیده که در کنترل‌های ضد پولشویی این بانک نواقص زیادی وجود دارد. طبق این تحقیقات حدود نیمی از ۱۵ هزار مشتری استونیایی مظنون به ارتکاب جرائم مرتبط با پولشویی هستند.دادسرای جرائم مالی استونی اعلام کرده است که از یافته‌های مختلف در جریان رسیدگی به این پرونده استفاده خواهد کرد. کیلوار کسلر- رئیس این دادسرا گفت که مورد اخیر نشان می‌دهد که در دانسکه بانک مشکلات مدیریتی و نظارتی حادی وجود دارد. بیل برودر- مدیر یکی از صندوق‌های پوشش ریسک آمریکایی گفت که برخی از افراد با نفوذ وثروتمند روسی از شعبه استونی برای انتقال وجوه غیرقانونی خود استفاده کرده‌اند.دانسکه بانک اعلام کرده است تمام سود حاصل از حساب‌های مظنون به پولشویی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ خود را صرف امور خیریه خواهد کرد. این مبلغ معادل ۱۷۸ میلیون پوند خواهد بود. به عقیده تحلیل گران، در ماه‌های پیش رو به احتمال زیاد باید شاهد جریمه این بانک توسط مقامات پولی و بانکی دانمارک، اتحادیه اروپا و آمریکا باشیم.

 

آلمان هجوم مجازی بلومبرگ علیه تهران را سد کرد

پس از خبر بلومبرگ مبنی بر خروج فلوکس واگن از ایران، خبرگزاری «رویترز» گزارش داد: شرکت خودروساز «فولکس واگن» آلمان، با صدور بیانیه‌ای، گزارش های منتشر شده در خصوص تصمیم این شرکت برای خروج از ایران به دلیل فشارهای آمریکا را تکذیب کرده است.گرنل گفته بود چند هفته اخیر را به مذاکره با فولکس واگن گذرانده و بر سر جزئیات نوع روابط پساتحریمی این شرکت آلمانی با ایرانی‌ها، توافقاتی شده است.اما رویترز روز بعد به نقل از یک منبع مرتبط با فولکس واگن گفته، کسی در این کارخانه با گرنل مذاکره‌ای نداشته است. سخنگوی فولکس واگن هم گفته که موضع این مجموعه صنعتی در قبال ایران تغییری نکرده است. یک سخنگوی نزدیک به حزب «دموکرات های آزاد» در پارلمان آلمان گفته: مسخره است که فکر کنیم شرکت های آلمانی تحت فشار سفیر آمریکا تصمیم گیری خواهند کرد.وی با بیان اینکه «شرکت های آلمانی و اروپایی قوی هستند» تأکید کرد، آنها مانند مناطق تحت اشغال نیستند که از دیگران دستور بگیرند.

 

ردپای فساد بزرگ اقتصادی به بانک‌های بزرگ جهان رسید

دستگاه قضاء آمریکا تحقیقاتی را در مورد پولشویی در بزرگترین بانک دانمارک شروع کرده که دیگر بانک های بزرگ جهان هم به نوعی در آن درگیر هستند. به نقل از وال استریت ژورنال، در حال حاضر دستگاه قضاء آمریکا تحقیقاتی را از بزرگترین بانک دانمارک، «دانسکه» را به جرم پولشویی شروع کرده است. مقامات آمریکایی مدعی شده اند که روسیه و برخی از کشورهای عضو سابق اتحاد جماهیر شوروی اقدام به انتقال پول سیاه به این بانک دانمارکی برای پولشویی می کردند.به گزارش وال استریت، یک نهاد این موضوع را گزارش و اقدام به شکایت از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در دو سال پیش و ادعا کرد که این پول ها به مدت چندین سال تا ۲۰۱۵ میلادی در یکی از شعب بانک دانسکه در استونیا پولشویی شده است.یک مقام آگاه در مورد این پرونده گفت: این شکایت دویچه بانک آلمان و دفتر مسکو بانک سیتی گروه آمریکا را درگیر می کند. وال استریت نوشت: سخنگوی «دانسکه» بانک گفت: به عنوان یک قانون کلی، اظهار نظر نمی کنیم.همچنین نمایندگان دویچه بانک و سیتی گروپ هم از اظهار نظر در این باره امتناع ورزیدند. بر پایه این گزارش، قوانین آمریکا محدودیت هایی را برای تامین دلار آمریکا برای بانک های خارجی که متهم به پولشویی هستند اعمال می کند و این اقدام می تواند موسسات مالی را تهدید و نابود کند.

 

آخرین روز تابستان یک رکورد تاریخی برای بورس ثبت کرد

بورس در آخرین روز تابستان رکوردی جدید ثبت کرد و با رشد سه هزار و 209 واحدی برای نخستین بار به کانال 160 هزار واحدی وارد شد.شاخص بورس امروز در سایه حجم بالای معاملات و ورود نقدینگی های جدید در جایگاه 160 هزار و 538 واحدی تثبیت شد.براساس معاملات امروز چهار میلیارد و 628 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 13 هزار و 572 میلیارد ریال در 221 هزار و 153 نوبت داد و ستد شد.بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 938 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 826 واحد رشد داشت.شاخص قیمت (هم وزن) نیز 583 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.شاخص آزاد شناور نیز سه هزار و 560 واحد افزایش یافت که این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) 2 هزار و 341 واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز 6 هزار و 503 واحد افزایش یافت.

 

وزارت صنعت لوازم خانگی را آزاد نکرد

طی روزهای گذشته، در فضای مجازی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «وزارت صنعت مجوز آزادسازی قیمت لوازم خانگی بر مبنای دلار 15 هزار تومانی را صادر کرد؛ خریداران منتظر قیمت های بالا باشند.»مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن رد صدور مجوز آزادسازی قیمت لوازم خانگی توسط این وزارتخانه، تاکید کرد که به دنبال اعلام قیمت های واقعی از سوی تولیدکنندگانیم و پس از آن، نظارت بر نرخ ها از سوی سازمان حمایت انجام می شود. مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت تاکید کرد: در شرایط کنونی باید نظارت ها بر هر 2 طرف نهاده های تولید و قیمت نهایی محصولات باشد و نمی توان انتظار داشت قیمت مواد اولیه افزایش یافته و از طرفی اجازه ندهیم قیمت محصول نهایی افزایش یابد؛ زیرا از بین رفتن واحدهای تولیدی را به همراه خواهد داشت.

 

موج جدید نقدینگی به بورس رسید

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه حجم و سیل جدید از نقدینگی وارد بورس خواهد شد، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور امکان دارد شاخص بورس تا آخر امسال به 200 هزار واحد نیز افزایش یابد. شاخص بورس در هفته های اخیر با ثبت رکوردهای بی سابقه به محل جذابی برای سرمایه گذاران تبدیل شده است. ورود سرمایه گذاران و نقدینگی های جدید باعث شده است که در همه بخش های بازار سرمایه از جمله شاخص ها، حجم و ارزش معاملات، رشد زیادی وجود داشته باشد.با توجه به اینکه جذب سرمایه گذاری در بورس، جلوی التهاب بازار ارز و سکه را گرفته و به هدایت نقدینگی به مسیر درست کمک می کند، تلاش شده است که مردم برای حضور در بورس ترغیب شوند.کارشناسان نیز با استقبال از ورود سرمایه های جدید مردمی به بورس که می تواند برای تقویت مالی شرکت های تولیدکننده صرف شود، توصیه می کنند که لازم است تازه واردان از ورود مستقیم و ناآگاهانه به بورس و خرید سهام خودداری کنند و پیش از اقدام به خرید و سرمایه گذاری از مشاوره های تخصصی شرکت های مشاوره و سبدگردان ها بهره بگیرند.

 

عزای حسینی طلا و ارز را راکد کرد

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه به دلیل تعطیلی ایام دهه اول محرم بازار تعطیل بود و خرید و فروشی در بازار طلا به ثبت نرسیده است، گفت: به واسطه همین تعطیلات در حال حاضر متقاضی آنچنانی برای این بازار وجود ندارد.وی قیمت هر اونس جهانی طلا را ۱۱۹۹ دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به قیمت‌های تاثیرگذار بر قیمت بازار طلای ایران هر مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۷۰۶ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۹۳ هزار و ۸۵۰ تومان تعیین شده است.محمد ولی ادامه داد: هر قطعه سکه تمام طرح امامی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی ۶۴۰ هزار تومان تعیین شده است.

 

آسیب غیر بومی ها جدی شد

کارشناسان، جذابیت و تنوع نرم‌افزارهای فضای مجازی، پایین بودن قیمت آن‌ها، وجود سیم‌کارت‌های بدون هویت و به‌روز نبودن اطلاعات مردم را از دلایل افزایش جرائم در فضای مجازی می‌دانند.اما درباره علل افزایش جرائم سایبری، برروی سایت پلیس فتا اعلام شده که جذابیت و تنوع نرم‌افزارهای فضای مجازی، پایین بودن قیمت آن‌ها، وجود سیم‌کارت‌های بدون هویت و از همه مهم‌تر به‌روز نبودن اطلاعات مردم در این زمینه‌ها، از دلایل افزایش جرائم فضای مجازی است.پایین بودن آگاهی کاربران باعث سوءاستفاده افراد فرصت‌طلب در فضای مجازی شده است. از این رو سرقت و اخاذی از طریق انتشار تصاویر شخصی و خصوصی افراد از جرائم شایع در فضای مجازی به شمار می‌رود که پیشگیری از این‌گونه موارد، دقت بالای شهروندان در استفاده از این فضا را می‌طلبد.در نهایت، با توجه به اهمیت ایمنی در فضای مجازی، لازم است کاربران ضمن جدی گرفتن آسیب‌ها و تهدیدات این فضا و خصوصا شبکه‌های اجتماعی غیربومی، اقدامات مورد نیاز برای مقابله با تهدیدات را انجام دهند.

 

چک کمی پایین کشید

آخرین گزارش‌ها در حالی حاکی از کاهش مبادلات چک بین مردم است که در مدت اخیر شواهد از عدم تمایل کسبه برای دریافت چک و معاملات غیر نقدی با توجه نوسان بازار و عدم ثبات قیمت‌ها که تا حد زیادی تحت تاثیر جریان بازار ارز بود، حکایت داشت.تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از جریان مبادلات چک منتشر کرد، نشان می‌دهد که در مرداد ماه حدود ۹.۱ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ۸۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مبادله شده است که از نظر تعداد ۴.۶ درصد و همچنین مبلغ تا ۳.۹ درصد نسبت به تیرماه کاهش دارد. در حالی از چک‌های مبادله‌ای بخشی وصول و بخشی هم برگشت می‌خورد که در بین حدود ۹.۱ میلیون فقره چک مبادله شده بالغ بر ۷.۸ میلیون فقره با ارزشی بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد تومان وصول شده است. چک‌های وصولی از نظر تعداد ۳.۸ درصد و مبلغ تا ۳ درصد کاهش دارد. در کنار چک‌های وصولی بیش از ۱.۲ میلیون فقره چک برگشت خورده که این تعداد  ۹.۶ درصد نسبت به تیرماه کاهش دارد. ارزش چک‌های برگشتی به ۱۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد که ریزش ۸.۵ درصدی داشته است.همچنین در این مدت در استان تهران بیش از ۳.۲ میلیون فقره چک با ارزشی حدود ۴۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مبادله شده که بیانگر صدرنشینی استان تهران در مبادله چک در سطح کشور است. چک‌های وصول شده در تهران حدود ۲.۸ میلیون فقره به ارزشی بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان و چک‌های برگشتی تا ۴۱۱هزار فقره به ارزش ۶۴۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است.

 

بانک ها به تولید کنندگان آخرین اولتیماتوم را داد

با توجه به اینکه امروز آخرین مهلت برای تولیدکنندگان به‌منظور تسویه مطالبات بانک‌ها و معافیت از جریمه دیرکرد بانکی است، تا پایان ساعت کاری (حداکثر تا ساعت ۱۶) امروز بانک‌ها فرصت دارند تا بتوانند از این امتیاز برخوردار شوند. در حالی در قانون بودجه سال جاری شرایطی برای تسهیل تسویه بدهی تولیدکنندگان به بانک‌ها تعیین شده است که در دو سال اخیر این موضوع به نحوی دیگر هم در قانون بودجه گنجانده شده بود؛ به گونه‌ای که در مفاد تبصره (۳۵) اصلاحیه قانون بودجه ۱۳۹۵ و بر اساس بند «و» تبصره (۱۶)بودجه سال گذشته، قرار بر این بود تا از محل حساب مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی تا سقف ۴۵ هزار میلیارد تومان در سه بخش هزینه شود که یکی از این بخش‌ها مربوط به تسویه بدهی‌های معوق تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان بود که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد و با اولویت‌بندی میزان بدهی بدهکاران پیش رفت. بر این اساس بدهکاران با تسویه یکجای اصل بدهی از سود و جریمه دیرکرد بانکی معاف می‌شدند.

 

بحران دلار را ملتهب کرد

وزیر امور خارجه روسیه گفت: نظام دلار آمریکا به‌طورکامل خود را بی‌اعتبار کرده و اعتماد به دلار به سرعت در حال کاهش است.لاوروف گفت: تحریم‌های آمریکا علیه کشورها نشانه این اتفاق محسوب می‌شود. وی این اظهارات را در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو که از دیروز آغاز شده است بیان کرد. ۳۳ شخص و شرکت روس در قالب این تحریم‌ها به لیست سیاه آمریکا اضافه شده است.بانک‌های بزرگ روس نیز اعلام کردند از بین بردن وابستگی به دلار آمریکا اجتناب‌ناپذیر  است اما این اقدام سخت خواهد بود.

 

دلالان انبار شرکت‌های پتروشیمی را قرق کردند

با افزایش اقدامات کنترلی دولت، دلالان و سوداگران محصولات پتروشیمی با پرداخت جریمه دیرکرد حمل حاضر به حمل کالاهای خریداری شده از بورس نیستند و عملا انبار شرکت‌های پتروشیمی به قرق دلالان درآمده است. همزمان با افزایش تقاضا و خرید محصولات پتروشیمی و پلیمری از بورس توسط سوداگران و دلالان، سودجویان با افزایش اقدامات کنترلی همچون مطابقت نشانی درج شده در بارنامه باربری و آدرس بهین یاب خریدار از طریق سازمان حمل و نقل جاده ای، سوداگران و دلالان حاضر به حمل محصولات خریداری شده از پتروشیمی ها نیستند و این محصولات در انبار شرکت‌های پتروشیمی به ویژه تولیدکنندگان پلی پروپیلن ذخیره شده به طوری که با پر شدن انبارها، شرکت های پتروشیمی مجبور به ذخیره محصولات فروخته شده به دلالان در کریدورها و مسیرهای عبوری سایت‌های پتروشیمی شده‌اند.

 

FATF ایران را از لیست سیاه خارج نکرد

مجید شاکری بیان داشت:ما با مبارزه با پولشویی مخالف نیستیم اما حتی اگر ایران FATF را بپذیرد از لیست سیاه خارج نمی‌شود. مشکل اتحادیه اروپا یا هر کشور دیگری در ارتباط با مبادلات اقتصادی با ایران، FATF نیست.شاکری اضافه کرد: این سازمان هیچ موقع توان تحریم ندارد فقط زیرساخت اطلاعاتی ایجاد می‌کند از طرفی اجرا کردن یا نکردن FATF در حاکمیت و اختیار ایران است و ارتباطی به کشورهای خارجی ندارد. چنانچه ایران، FATF را هم بپذیرد باز هم از حالت تعلیق یا تحریم بیرون نخواهد آمد.وی درباره تاثیر تصویب این لوایح بر قیمت ارز و بهبود روابط بانکی کشور بیان کرد: ما تاکنون 32 بند از برنامه اقدام FATF را اجرا کردیم و دیدیم که هیچ تاثیری در این مسائل نداشت. لذا من اعتقاد ندارم که تصویب یا عدم تصویب لوایح مرتبط با FATF بر قیمت دلار موثر باشد.

 

قیمت‌های جهانی نفت صعودی شد

در حالی که سرمایه‌گذاران تمرکز خود را بر تاثیر منفی تحریم‌های ضد آمریکایی ایران معطوف کرده‌اند، قیمت‌های نفت بالا رفت.قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، ۵۵ سنت نسبت به قیمت بسته شده قبلی، بالا رفت و به ۷۸.۶۴ دلار رسید.در ماه‌های اخیر صادرات نفت ایران در حالی کاهش یافت که خریداران آن، شامل هند که دومین خریدار بزرگ نفت این کشور است، از ترس تحریم‌های آمریکا میزان خرید نفت خود را کاهش داده‌اند.همچنین کمیته مشترک فنی اوپک و غیر اوپک دیدار خواهند کرد تا احتمالا در مورد افزایش تولید آینده هماهنگ شوند.

 

همراه اول تعرفه ها را یک دست کرد

همراه اول اعلام کرد از تاریخ اول مهرماه تعرفه پایه سرويس مكالمه درون و برون شبكه، يكسان می شود.به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، از ابتدای مهر ماه سال جاری تعرفه پايه(آزاد) سرويس مكالمه درون و برون شبكه همراه اول يكسان می شود.بر اساس این گزارش، از یکم مهر ماه هر دقيقه مكالمه درون و برون شبكه بصورت تک نرخی برای سيم كارت های دائمي ۵۹۹ ريال و برای سيم كارت های اعتباري ۸۹۹ ريال محاسبه می شود.در این اطلاعیه آمده است که این روش جدید قیمت گذاری موجب سهولت و شفافیت بیشتر در محاسبه هزینه مکالمات مشترکین خواهد شد.از مزایای دیگر این طرح کاهش تعرفه تماس های برون شبکه برای مشترکین دائمی و اعتباری همراه اول است. همزمان با اجرای این طرح که در چارچوب مصوبات رگولاتوری و منطبق با روش های روز قیمت گذاری در دنیا است.

 

تراز تجاری ایران با عراق، مثبت تر شد

آمارهای گمرک نشان می دهند، در پنج ماهه نخست سال جاری، ارزش کالاهای صادر شده ایران به عراق 3 میلیارد و 416 میلیون و 710 هزار و 953 دلار بوده که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی بیش از 812 میلیون دلاری داشته است. همچنین میزان واردات ایران از عراق در همین مدت در مقایسه با مدت مشابه سال کاهش یافته است.در حالی که میزان واردات کالا از عراق در پنج ماهه نخست سال جاری، 3 میلیون و 713 هزار و 312 دلار بوده، این میزان در مدت مشابه سال گذشته 32 میلیون و 687 هزار و 125 دلار اعلام شده است. همین کاهش واردات از عراق و افزایش صادرات به این کشور باعث شده است تا تراز تجاری ایران با عراق نسبت به مدت مشابه سال گذشته مثبت تر شود. تراز تجاری از تفاوت ارزش صادرات کالا و ارزش واردات کالا به دست می آید.در پنج ماهه ابتدایی سال جاری تراز تجاری ایران با عراق، 3 میلیارد و 412 میلیون و 997 هزار و 641 دلار بوده است. این رقم نشان می دهد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تراز تجاری ایران با عراق به میزان 841 میلیون و 307 هزار و 332 دلار بهبود یافته است.

 

لیر ترکیه دوباره ریزش کرد

علی‌رغم افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه، لیر ترکیه پس از افزایشی نسبی مجددا در برابر دلار نزولی شد.لیر ترکیه از ابتدای امسال تاکنون حدود ۴۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است و با وجود آن که پس از تصمیم بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره توانست در برابر دلار اندکی تقویت شود و هر دلار به ۶.۰۸ لیر برسد، مجددا در معاملات روز جمعه وارد مدار نزولی شود.در تازه ترین دور مبادلات، هر دلار به ۶.۱۳ لیر رسید. تصمیم بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره به ۱۱.۲۵ درصد درست ساعتی پس از آن صورت گرفت که رجب طیب اردوغان-رییس جمهور ترکیه بر مخالفت خود با افزایش نرخ بهره تاکید کرده بود. اردوغان خود را دشمن نرخ بهره خوانده است و تقصیر نرخ بالای تورم این کشور را به گردن اقدامات غلط بانک مرکزی انداخته است.نرخ بهره در ترکیه اکنون در بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۴ قرار دارد. نگرانی از دخالت اردوغان در سیاست گذاری پولی و افزایش تنش ها با آمریکا از اصلی ترین دلایل کاهش ارزش لیر عنوان می شود. اردوغان دیروز در سخنانی نوسانات بازار ارز را مصنوعی خواند و از شهروندان ترک خواست تا با تبدیل ارز خود به لیر از پول ملی حمایت کنند.دولت و بانک مرکزی ترکیه تاکنون اقدامات گسترده ای را برای حمایت از ارز ملی انجام داده اند. در یکی از تصمیمات دیگر برای حمایت از لیر، اردوغان دستور داد خرید و فروش املاک مسکونی تنها به لیر انجام شود.

 

بدهی جهان تقریبا دوبرابر شد

موسسه «گلوبال مکنزی» آمریکا اعلام کرد که بدهی جهان از ۹۷ تریلیون دلار در سال ۲۰۰۷ میلادی به ۱۶۹ تریلیون دلار جهش پیدا کرده است.بعداز گذشت ۱۰ سال از بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی افزایش بار بدهی در بازارهای نوظهور در حال شکل گیری ترس های جدید یک بحران است که می تواند اقتصادها را در هر جایی تکان دهد.در زمان فعلی بدهی ها فقط کسری بودجه و وام ها نیستند؛ بحران جدید شامل بدهی شرکت ها و اوراق قرضه دولتی می شود. موضوعی که زنگ خطر را به صدا در می آورد سقوط اخیر لیر ترکیه است که بیش از ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده است. بانک ها و شرکت های ترکیه ای در سال های اخیر به منظور فاینانس پروژه های زیرساخت به شدت مقروض شده اند. سقوط لیر منجر به سخت شدن شرایط بازپرداخت وام ها و اوراق قرضه به دلار یا یورو شده است.همچنین شرایط مشابهی را می‌توان در برزیل، آفریقای جنوبی، آرژانتین، روسیه و دیگر کشورها روئیت کرد. موسسه «گلوبال مکنزی» در گزارش خود عنوان کرد که مجموع بدهی جهان به رقم باور نکردنی ۱۶۹ تریلیون دلار رسیده که این عدد برای سال ۲۰۰۷ میلادی ۹۷ تریلیون دلار ثبت شده بود.در حال حاضر میزان بدهی جهان به حدود دو و نیم برابر اندازه اقتصاد جهانی رسیده و ممکن است بدهی کمپانی‌ها روند سرمایه گذاری از شرکت‌ها را که کالا تولید می‌کنند را از هم گسسته کند.بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال سود کوتاه مدت به جای انتظار از یک سود بیشتر در بلند مدت هستند؛ ضمن اینکه به دنبال بازگشت سرمایه خود بویژه با بهره پایین هستند.

 

هفت کشور یزرگ اقتصادی علیه کاخ سفید اقامه دعوی کردند

در ماه جولای، روسیه از آمریکا به دلیل اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم توسط کاخ سفید به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد. وزیر اقتصاد روسیه می‌گوید روسیه از محل اعمال تعرفه ۶۰۰ میلیون دلار ضرر کرده است.روسیه مدعی است که اقدام آمریکا در اعمال تعرفه‌ها قانون ۱۹۹۴ سازمان تجارت جهانی در تجارت و تعرفه را نقض کرده است.تا کنون ۷ مورد شکایت از آمریکا به دلیل اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم به سازمان تجارت جهانی تسلیم شده است.چین، هند، روسیه، اتحادیه اروپا، کانادا، مکزیک و نروژ از جمله کشور‌هایی هستند که علیه آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha