پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فاطمه محدثه

حوزه / آثار قناعت و رابطه آن با حیات طیبه در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه(س) اصفهان تبیین شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، خانم ملیحه آقاداودی، در مراسم سوگواري سيد و سالار شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين (عليه اسلام)، در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه(س) اصفهان با استناد به آیات قرآن بیان کرد: خداوند در آیه63 سوره مائده، علما را مورد خطاب قرار داده و  آن ها را به خاطر انجام ندادن فریضه امر به معروف و نهی از منکر مورد عتاب و سرزنش قرار داده است.

وی افزود: امام حسین علیه السلام در این مورد فرموده اند: سزاوار نیست که مؤمن ببیند جایی در جامعه نافرمانی می شود ولی ابراز بیزاری نکند و مهر سکوت بر لب بزند.

 مشاور حوزه علمیه خواهران با استناد به حدیثی از امام صادق علیه السلام در مورد سیره پیامبر(ص)، اظهار داشت: خداوند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را به مکارم الاخلاق اختصاص داد پس شما خود را با آن بیازمایید اگر این صفات در نفوس شما بود شکر به جای آورید و ده صفت یقین، قناعت، صبر، شکر، بردباری، خوش خلقی، سخاوت، غیرت، شجاعت و مروت را از جمله ی این صفات برشمرد که مومنین باید خود را به این صفات مزین کنند.

وی به آیه 97 سوره نحل «مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مَن ذَکَر أَوْ أُنثَی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیاةً طَیبَةً وَلَنَجْزِینَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یعْمَلُونَ؛ هر کس، از مرد یا زن، کار شایسته کند و مؤمن باشد، قطعاً او را با زندگی پاکیزه ای، حیات می بخشیم و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام می دادند، پاداش خواهیم داد»تصریح کرد: از امیرالمومنین علیه السلام در مورد «فَلَنُحْیینَّهُ حَیاةً طَیبَةً» سؤال شد که منظور از حیات طیبه در این آیه چیست؟ حضرت فرمود: «هی القناعة» حیات طیبه همان قناعت است.

آقاداودی به دعای پیامبر(ص) برای یک چوپان اشاره کرد و گفت: روزی پیامبر و تعدادی از اصحاب از مسیری می گذشتند که ساربان شتری را دیدند و از او تقاضای شیر کردند،او از دادن شیر امتناع کرد، ولی پیامبر برای او دعا کردند که خداوند بر مال و فرزندان تو بیفزاید.

وی ادامه داد: در مسیر به چوپان دیگری رسیدند و چوپان درخواست آن ها را اجابت کرد، پیامبر(ص) در حق او فرمودند: خدایا به او قناعت بده. اصحاب علت را پرسیدند؟ حضرت فرمودند: اگر انسان مال کمی داشته باشد و بدان قانع باشد بهتر از این است که مال زیاد داشته باشد و دچار غفلت شود.

 آقاداودی در پایان به سیره امام خمینی(ره) در مورد قناعت اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) در باب قناعت در استفاده از وسایل نهایت صرفه جویی را داشتند حتی یک دستمال کاغذی را به چهار قسمت تقسیم می کردند و همچنین در نوشیدن آب صرفه جویی می کردند.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha