شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ملك شهر

حوزه/ امام جمعه ملك شهر: علم خوب است در صورتی که در جایگاه حقیقی اش باشد و علما به وظیفه خود به خوبی عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، جلسه اخلاق اساتید و کارکنان با حضور حجت الاسلام سید احمد محمودی، امام جمعه ملک شهر در مدرسه علمیه خواهران اهل البیت(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام محمودی گفت: مسؤلیت خطیری بر عهده علما و بزرگان جامعه، اعم از خواهران و برادران است.

وی افزود: هر کس از فطرت سلیم خود محافظت کند می فهمد که چه چیز بد است و چه چیز خوب و چه چیزی بر کمال انسان اثر گذار است. گاهی انسان دچار جهل و خطا می شود و فطرت را خمول می کند و گرنه اگر اینها کنار روند همه چیز برای انسان روشن است.

حجت الاسلام محمودی با اشاره جایگاه علم و عالم در اسلام گفت: در قرآن می فرمایند:«إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ»؛ فقط و فقط علما از خداوند پروا دارند، اما گاهی علم حجاب می شود و اگر تعلق شد موجب بدبختی بشر می شود. علم خوب است، در صورتی که در جایگاه حقیقی اش باشد و علما به وظیفه خود به خوبی عمل کنند. امام حسین(ع) در سخنرانی که در منا داشتند تمام مسؤلیت ها را به دوش علما می اندازند و دلیل حاکم شدن افرادی چون معاویه را عدم مسؤلیت پذیری علما می دانند.

وی ابراز داشت: دل کندن از تعلقات بسیار سخت است در رابطه با هر قشری که باشد، گاهی شخصی در جایی فعالیت می کند و وقتی از او می خواهند که جایگاهش را واگذار کند برایش سخت است، اگر انسان توانست از تعلقات دل بکند این ارزش است؛ حضرت ابراهیم خلیل، به مقام امامت رسید و جای پایش در مسجد الحرام است، این همه انبیا آمدند و رفتند اما جای پایشان نیست چون از نظر توحید، توکل، کندن از تعلقات امتحان پس داده است.

امام جمعه ملک شهر اذعان داشت: حج یک ترم فشرده اخلاق عملی و تمرین گذشتن از تعلقات است. از 24  چیز محروم می شوند از جمله عدم استفاده از عطر، آیینه، پوشاندن کل بدن، و شیطان دنبال انسان است که آنچه خلاف است در احرام را انجام دهد. حج یک سری برنامه برای تربیت نفس و تمرین گذشتن از تعلقات دنیوی است.

حجت الاسلام محمودی بیان کرد: در روز آخر جلسه اخلاق آقای بهاء الدینی پرسیدند کی ما آدم می شویم؟ استاد گفتند: اگر حمام رفته باشی و لباس تمیز پوشیده باشی و دوچرخه سواری به لباس شما آب پاشید و اخم نکردی یک چیز شده ای. پس انسان در برخورد با دیگران باید مراعات کند و اگر جاهلی حرفی زد دو تا اضافه نکند و تحویلش ندهد.

وی در پایان با اشاره به این نکته که عبد و کنیز در اسلام هیچ اختیاری از خود ندارد و هر چه دارد از مولاست، گفت: در کربلا چند برده و عبد شهید شدند و امثال قاضی شریح با آن همه ادعای علم و حدیث شناسی در امام شناسی بسیار ضعیف عمل کردند و  می توان گفت اصلا نشناختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha