جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فیلم دفاع مقدس ۱

حوزه/ کارشناس و منتقد حوزوی سینما و تلویزیون با اشاره به این که خوشبختانه در سال های اخیر فیلم های شاخص و خوبی با موضوع دفاع مقدس ساخته شده است، گفت: اساساً مقایسه گیشه فروش فیلم های سینمایی با فیلم های طنز و کمدی اشتباه است.

حجت الاسلام سجاد کریمان مجد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: گرچه در این سال ها تا حدودی شرایط زندگی و اقتضائات تفاوت کرده اما با همه این مسایل فیلم های خوب و شاخصی در زمینه سینمای دفاع مقدس ساخته و اکران شده که حقیقتاً مایه افتخار است.

وی افزود: سال گذشته در جشنواره فیلم فجر از دو فیلم خوب و با کیفیت "به وقت شام" ساخته ابراهیم حاتمی کیا و نیز "تنگه ابوقریب" ساخته بهرام توکلی رونمایی شد که اتفاقاً این ها مورد توجه و تجلیل داوران و منتقدان نیز قرار گرفتند و هر چند که فیلم حاتمی کیا به قضایای سوریه می پرداخت اما باید توجه داشت که هر فیلمی که به نوعی به بحث دفاع از میهن و انقلاب و نظام در هر جغرافیایی می پردازد ، یک فیلم دفاع مقدسی است.

وی اضافه کرد: در سال های اخیر به جهت تغییر شرایط و اقتضائات، نوع نگاه و رویکرد سینماگران تا حدودی به دفاع مقدس تغییر کرده اما با این وجود ما شاهد تلاش خوب سینماگران جوان و کاربلدی مثل بهرام توکلی در این عرصه هستیم که فیلم خوب و قوی "تنگه ابوقریب" محصول آن است.

این کارشناس و تحلیلگر حوزوی سینما و تلویزیون همچنین بیان داشت: نکته حایز اهمیت در این خصوص این که کاهش تعداد فیلم های دفاع مقدسی به لحاظ کمی در این سال ها چندان جای نگرانی ندارد چرا که به موازات تغییر شرایط ، موضوعات متفاوتی نیز دستمایه کار فیلمسازان در کشور قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: از این منظر همین که فیلمسازان جوان و کاربلد ما در این عرصه فعالیت می کنند، نشان دهنده آن است که سینمای ایران ، دِین خود به دفاع مقدس را ادا کرده و لذا این طور نیست که بگوییم در سال های اخیر شاهد جریان قهر سینما با دفاع مقدس هستیم، بلکه اتفاقاً در این سال ها علاوه بر فیلم های یادشده شاهد تولید و اکران فیلم های خوبی مثل "ویلایی ها" ، "شیار 143" و "چ" بوده ایم که همگی آثاری باکیفیت و تماشاگرپسند بوده اند.

حجت الاسلام کریمان مجد همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که اساساً قیاس گیشه فروش فیلم های دفاع مقدسی با سینمای کمدی و طنز اشتباه است، ابراز داشت: ما قبل از هر چیز باید بپذیریم که مردم و مدل و سبک زندگی شان در سال های اخیر عوض شده و لذا این مساله نوع سینمای مخصوص به خود را می طلبد.

وی افزود: به هر حال وقتی مردم در فشار هیجانات سیاسی و اقتصادی هستند ،  معلوم است که فیلم کمدی و طنز "هزارپا" رکوردشکنی کند و بیش از نیمی از فروش اکران تابستانه سینمای ایران را به خود اختصاص دهد؛ مردم ما به لحاظ سیاسی و اقتصادی تحت فشار هستند و لذا این نیاز مردم است که به سمت فیلم های طنز بروند و این موضوع باعث شود تا حدودی فشار روانی بر روی آن ها تخلیه شود.

کارشناس و منتقد سینما همچنین خاطرنشان کرد: از این منظر بنده معتقدم که اساساً صحیح نیست که جریان سینمای دفاع مقدس و فروش فیلم های آن با سینمای طنز و کمدی مقایسه شود ، چرا که به هر حال همیشه سینمای طنز در کشور ما در بحث فروش و جذب مخاطب عام ، حرف برای گفتن داشته حتی سینمای کودک با آثاری چون کلاه قرمزی نیز گاه در این زمینه رکوردشکن بوده است.

وی بیان داشت: با توجه به توضیحاتی که گفته شد می بایست سینمای دفاع مقدس را با خودش و البته وضعیت امروز و سبک زندگی متفاوت شده مردم مقایسه کرد تا بتوان به تحلیل دقیق تری دست یافت.

حجت الاسلام کریمان مجد همچنین گفت: البته به نظرم نسخه ای که در سال های اخیر مسعود ده نمکی با تلفیق طنز و کمدی با موضوع دفاع مقدس در ساخت سری فیلم های اخراجی ها داشت ، می تواند امروز هم جواب بدهد ، ضمن آن که او با شجاعت و جسارتی که داشت به برخی خط قرمزها نیز نزدیک شد و حتی روی آن ها پا گذاشت مثل کاری که کمال تبریزی سال های قبل با ساخت فیلم خوب"لیلی با من است" انجام داد و باعث جذب گسترده مخاطبان شد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha