جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فعالیت های کانون افلاکیان در ارومیه

حوزه/ کانون علمی فرهنگی افلاکیان بدون وابستگی به هیچ یک از ارگان‌های رسمی، به صورت جهادی و خودجوش نوجوانان و جوانان را برای آینده نظام تربیت می‌کند که خروجی آن، ورود جوانان به حوزه‌های علمیه ، سپاه، دانشگاه‌های معتبر کشور و ... است.

خبرگزاری «حوزه» - ارومیه/ حجت الاسلام علی اسکندری، مدیر کانون علمی فرهنگی افلاکیان آذربایجان غربی از جمله روحانیون موفق در شهر ارومیه است که توانسته با روش ابداعی و کاملا خودجوش و آتس به اختیار، ۲ هزار نوجوان و نونهال را تربیت کند.

وی معتقد است: امروز وظیفه روحانیت این است که از اصل اسلام و انقلاب دفاع کند ودر کنار تبلیغ در منابر از امر تربیت نوجوانان هم غفلت نکند و تربیت نیروی مؤمن و انقلابی برای آینده نظام از جمله وظایف روحانیت است و ما در مقابل صدها هزار شهید وظیفه و تکلیف داریم

گفتگوی خبرنگار خبرگزاری »حوزه در ارومیه، با مدیر کانون علمی، فرهنگی و تربیتی افلاکیان را در ادامه بخوانید:

از چه زمانی به فکر راه اندازی کانون علمی فرهنگی افلاکیان در ارومیه افتادید و چرا؟

ضعف‌هایی زیادی در استان خصوصا  شهر ارومیه در مدیریت فرهنگی وجود داشت و امروز هم این ضعف‌ها وجود دارد. این ضعف‌ها در مباحث تربیتی بسیار به چشم می‌خورد به عنوان یک طلبه وقتی می‌دیدم ارگان‌های فرهنگی نسبت به تربیت نسل نوجوان و جوان بی تفاوت هستند و تربیت را در ارائه گزارش و چند عکس از یک مراسم خلاصه کرده‌اند، احساس درد می‌کردم، لذا با دوستان به این فکر افتادیم که چگونه می‌توانیم حرکتی را شروع کنیم که هم ادامه داشته باشد و هم به صورت خودجوش بتوانیم در قشر نوجوان و جوان جامعه، تاثیرگذاری بیشتری داشته باشیم و این را برای خودمان که طلبه بودیم یک وطیفه می‌دانستیم، چرا که وظیفه روحانیت امروز دفاع از انقلاب و تربیت نیروی کارآمد مؤمن و انقلابی است.

در سال ۱۳۹۱ مجوز مجموعه ای را به نام افلاکیان با هدف کادرسازی برای نظام و تربیت نیروی مؤمن و انقلابی گرفتیم و آن را در ارومیه راه‌اندازی کردیم. در ابتدای کار با همانگی چند مسجد مباحث تربیتی را در مساجد کلید زدیم و با کمک روحانیون جوان و انقلابی طرح تربیت نونهالان و نوجوانان را آغاز کردیم.

امروز به توفیق الهی بیش از ۲ هزار نونهال و نوجوان در مجموعه افلاکیان تربیت می‌شوند. البته با خانواده آنان هم در ارتباط هستیم و گاهی این ارتباط‌ها برای این که تاثیرگذار باشد، بسیار نزدیک است.

 

مجموعه علمی فرهنگی افلاکیان به سازمان و یا ارگان خاصی هم وابسته است؟

این مجموعه بدون وابسته به هیچ یک از ارگان‌های رسمی نیست و به صورت جهادی و خودجوش و با کمک چندین نفر از دانشجویان و طلاب انقلابی و مومن، نوجوانان و جوانان را برای آینده نظام تربیت می‌کند که خروجی آن، ورود جوانان به حوزه‌های علمیه، سپاه، دانشگاه و نهادهای امنیتی نظام است.

بنابراین افلاکیان به هیچ نهاد و دستگاهی وابستگی ندارد و کارهای فرهنگی زمین مانده را انجام می‌دهد.

محدوده فعالیت‌های افلاکیان در کدام حوزه‌هاست؟

همانطور که عرض کردم مجموعه افلاکیان در امر تربیتی، علمی و فرهنگی فعالیت می‌کند. فعالیت‌های ما در شهر ارومیه و قبلا فقط در مساجد محدود می‌شد، ولی امروز دامنه این فعالیت‌ها در زمینه‌های ورزشی و آموزشی و دیگر مسائل گسترش یافته است.

امروز درقالب حدود 10 کارگروه فعالیت تربیتی انجام می‌دهیم که از آن جمله می توان به کارگروه هنری، آموزشی، تربیت بدنی، گارگروه تبلیغی، کارگروه مساجد، مجمع نوجوانان، کارگروه بانوان و کارگروه مدارس اشاره کرد. در کارگروه مساجد، در 30 مسجد پایگاه تربیتی ایجاد کرده‌ایم که از آنها تا حد توان حمایت می‌کنیم و تجهیزات ورزشی و تربیتی در اختیارشان قرار می‌دهیم و اردوهای جمعی را با حضور اعضای پایگاه ها برگزار می‌کنیم.

در کارگروه مدارس که در دو بخش دولتی و غیر دولتی فعالیت دارد، دو مدرسه راهنمایی در شهر ارومیه راه اندازی کرده‌ایم که نخبگان علمی و تربیتی شناسایی می‌شوند و دراین مدارس تربیت‌محور مشغول تحصیل می‌شوند. البته این را هم عرض کنم که تاسیس مدارس هدف ما نبوده است، بلکه وسیله‌ای است برای اینکه ما را به هدف برساند، چرا که در این برهه احساس می‌کنم یکی از لوازم تربیت ورود به مدارس است. در مدارس دولتی هم گروهی از طلاب را به صورت جهادی جهت تبلیغ در طول سال‌ تحصیلی اعزام می‌کنیم.

البته کارگروهی را هم در قم راه‌اندازی کردیم به عنوان کارگروه تبلیغی و تربیتی که حدود 30نفر از طلاب ارومیه در آنجا فعال هستند و دوره‌های مختلف تربیتی و تبلیغی برای آنها برگزار می شود تا در ایام تبلیغ به شهر ارومیه آمده و در امور تربیتی و تبلیغی فعالیت کنند.

 

مهمترین فعالیت ها که تا امروز انجام داده اید چه بوده است؟

یک شورای مرکزی متشکل از مسئولین کارگروه‌های فوق داریم که هر هفته جلسه آن برای بررسی مسائل پیش رو و ضعف‌ها و قوت‌ها برگزار می شود و همه کارگروه‌ها موظف هستند کارهای انجام شده و برنامه‌های آتی خود را ارائه دهند.

برای جذب نوجوانان به مساجد هر سال کارگروه تربیت بدنی موظف است مسابقات ورزشی، تنیس، فوتبال دستی، فوتسال، والیبال و دیگر رشته‌های ورزشی را برگزار کند که امسال این مسابقات با حضور 300 شرکت کننده، مرداد ماه برگزار شد.

کارگروه تبلیغی هم موظف است مساجدی که فاقد روحانی هستند با هماهنگی هیئات امنای مسجد، اقدام به اعزام روحانی کند و هم در ایام‌ خاص مناسبتی حرکت‌های مناسبتی نوجونان را راه‌اندازی کند، مثلاً برای اولین بار در شهر ارومیه پیاده روی غدیر را با شرکت نوجوانان برگزار کردیم این پیاده روی در روز غدیر از میدان ولایت فقیه تا میدان انقلاب ارومیه برگزار شد.

در ماه محرم هم همایش «احلی من العسل» را در امامزاده غریب حسن با همکاری اوقاف برگزار کردیم و بنا داریم در اربعین هم پیاده‌روی جاماندگان از اربعین را در ارومیه برگزار کنیم که چند کیلومتر مانده به یکی از امام‌زاده‌های ارومیه، این پیاده‌روی برگزار خواهد شد.

همچنین همه ساله عمکردمان را به نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی گزارش می‌کنیم و امام جمعه ارومیه هم آنچه که دغدغه بنده بوده در امر تربیت مجموعه افلاکیان دارد، انجام می‌دهد و از این بابت از این مجموعه رضایت دارم.

 

با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

بنده هم از شما و خبرگزاری حوزه تشکر می کنم.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha