شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سواد رسانه ای

حوزه/ دبیر علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی تصریح کرد: سواد رسانه ای از طریق فرهنگ سازی می بایست به یک مطالبه عمومی در جامعه تبدیل شود.

دکتر بهاره نصیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تاکید بر این که امروزه رسانه ها، تاثیرگذاری بسیار بالایی در زندگی افراد جامعه دارند، اظهار داشت: واقعیت آن است که رسانه ها به تدریج در حال افزایش نفوذ خود بر سبک زندگی افراد، همچنین آگاهی از واقعیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و شکل دادن به ارزش های شخصی می باشند.

وی افزود: از این حیث و با توجه به تنوع انواع مختلف رسانه ها، سواد رسانه ای به کمک مخاطبان رسانه ها می آید؛ البته نه به لحاظ مصونیت بخشی و حمایت گری از مخاطبان بلکه به لحاظ مجهز و توانمند کردن مخاطبان در مواجهه با پیام های رسانه ای و دست یافتن به قدرت گزینشگری و انتخاب گزینه ها و پیشنهادهای سالم و نیز ارتقای مهارت های فردی در جهت تفسیر و تحلیل پیام های رسانه ای.

این کارشناس سواد رسانه ای و فضای مجازی همچنین خاطرنشان کرد: هدف از سواد رسانه ای حمایت گری نیست بلکه هدف آماده سازی و تدارک گری است تا مخاطبان با قوه تشخیص خود به معنایابی و معناسازی از پیام ها دست یابند، ضمن آن که باید توجه داشت روح حاکم بر سواد رسانه ای تفکر انتقادی و حفظ استقلال فکری و اجتناب از مواجهه انفعالی با پیام های رسانه ای است.

وی گفت: فردی که دارای سواد رسانه ای است ماهیت نقش ها و علکردهای رسانه ها و تامین کنندگان اطلاعات در جامعه را درک می کند و اساساً شهروندان با سواد رسانه ای می توانند بررسی کنند چه کسانی نماینده رسانه و تامین کنندگان اطلاعات هستند و چه کسانی نیستند و این که پیام خود را چگونه ارایه می دهند.

نصیری همچنین خاطرنشان کرد: سواد رسانه ای از طریق فرهنگ سازی عمومی باید به یک مطالبه جدی برای شهروندان جامعه تبدیل شده و به این وسیله به صورت یک جنبش پرانرژی دنبال گردد.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha