جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خمس

حوزه/ رهبر معظم انقلاب اسلامی به استفتائاتی پیرامون «خمس» پاسخ گفتند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله خامنه ای به استفتائاتی پیرامون «خمس» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

* خمس

- کتب طلاب و دانشجویان

س۲۰. کتاب‌هایی که دانشجو از مال پدر خود یا از وامی که دانشگاه به دانشجویان می ‌دهد، می ‌خرد و منبع درآمدی هم ندارد، آیا خمس دارد؟ در صورتی که بداند پدر خمس پول کتاب‌ها را نداده، آیا پرداخت خمس آن واجب است؟

ج. کتاب‌هایی که با پول وام و یا با پولی که پدر به او بخشیده، خریده شده است، خمس ندارد.

 

- کمک هزینه تحصیلی

س۲۱. بسیاری از دانشجویان برای حل مشکلات غیرقابل پیش‌بینی خود در هزینه ‌های زندگی صرفه ‌جویی می ‌کنند و در نتیجه مبلغ قابل توجهی از کمک هزینه تحصیلی که به آن‌ها پرداخت می ‌گردد، جمع می ‌شود، سؤال این است که با توجه به این‌که این مبلغ از طریق صرفه‌جویی در پولی که وزارت آموزش عالی به آن‌ها می ‌پردازد، جمع می ‌شود، آیا به آن خمس تعلّق می گیرد؟

ج. کمک هزینه تحصیلی خمس ندارد.

 

- لوازم ‌التحریر

س۲۲. آیا به لوازم ‌التحریر خمس تعلّق می‌گیرد؟

جواب: اگر مورد نیاز -در حد شأن عرفی- باشد و از درآمد بین سال تهیه شده باشد، خمس ندارد. مگر لوازم ‌التحریر مصرفی که از مصرف سال اضافه آمده باشد و عرفاً مالیت داشته باشد که خمس آن باید پرداخت شود.

 

- کتاب‌ های شخصی

س۲۳. شخصی دارای کتابخانه ‌ای شخصی است که مدّتی از آن کتاب‌ها استفاده می‌نموده و فعلاً چند سال است که از آن استفاده نمی‌کند، ولی احتمال می‌دهد که در آینده از آن بهره ببرد، آیا در مدّتی که از کتاب‌ها استفاده نمی‌کند، به آن خمس تعلّق می‌گیرد؟ و آیا در تعلّق خمس، فرقی بین اینکه خودش خریده باشد یا پدرش، وجود دارد؟

جواب: اگر کتاب‌ها در زمان خرید آن مورد نیاز او برای مراجعه و مطالعه بوده و مقدار آن هم مناسب شأن عرفی او باشد، خمس ندارد، حتّی اگر پس از سال اوّل از آن استفاده نکند. همچنین اگر کتاب‌ها به او ارث رسیده و یا از طرف پدر و مادر و یا دیگران به او هدیه شده باشد، خمس به آن تعلّق نمی‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha