سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام سید حسن وحدتی شبیری

حوزه/ رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تاکید بر اینکه تجار در گذشته احکام تجارت را از علما می آموختند، اما امروز این موضوع رعایت نمی شود، تصریح کرد: گر تجار خود را قضاوت کنند به این نتیجه خواهند رسید که برخی از رفتارهای آن ها که بر اثر نابسامانی های اجتماعی می‌باشد، غلط است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام سید حسن وحدتی شبیری، در ویژه برنامه دهه دوم محرم که در مسجد دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، گفت: ما باید در حرکت های فردی و اجتماعی اصل داشته باشیم، برای مثال قبل از ورود به مسئله ازدواج باید اصول زندگی مشترک برای فرد مشخص گردد و یا اگر می خواهیم در حوزه تحصیل کنیم می‌بایست برنامه ریزی داشته باشیم و طبق همان اصول کارهای خود را مدیریت کنیم.

وی افزود: امام صادق(ع) در پاسخ به پرسشی درباره این امر که امام مبنای زندگی خود را چگونه قرار داده اند؟ فرمودند: دانستم که عمل مرا غیر از من انجام نمی دهد، روزی من را کسی غیر از من استفاده نخواهد کرد، خداوند آگاه بر انسان و آخر کار من مرگ است و من زندگی خود را بر اساس این چهار موضوع قرار داده ام.

حجت الاسلام وحدتی شبیری خاطرنشان کرد: بر اساس این روایت در زمینه انجام اعمال باید تلاش ها و کوشش ها را مضاعف کرد و عمر خود را به بیهودگی نگذرانیم و در مسائل علمی و اخلاقی بزرگان را الگو قرار دهیم تا بتوانیم از نحوه زندگی آن ها اساس و الگوی مناسب و اسلامی را برای زندگی خود قرار دهیم.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصریح کرد: خداوند آگاه بر انسان است و اگر بشر این موضوع را بداند حیا خواهد داشت چرا که عالم محضر خداست و انسانی که این امر را رعایت کند در محضر خدا گناه نمی کند و عمر خود را در مسیر حق تعالی و خدمت به مردم صرف خواهد کرد.

حجت الاسلام وحدتی شبیری در خصوص مسئله قناعت و استفاده هر انسان  از روزی مشخص شده ابراز کرد: روزی هایی به آدم می رسد که خود انسان باور نمی کند و خداوند بارها و بارها در قرآن کریم قسم یاد کرده است که روزی انسان ها را به اندازه میان آن ها تقسیم کرده است و این نیاز نیست که انسان ها نسبت به دارایی های خود در دنیا حرص و طمع داشته باشند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تجار در گذشته تجارت را در میان علما  می آموختند اما امروز این موضوع رعایت نمی شود، تصریح کرد: احتکار کالاهای مورد نیاز مردم باطل شرعی است و میان باطل های شرعی و عرفی دربرخی زمینه ها تفاوت وجود دارد؛ اگر تجار خود را قضاوت کنند به این نتیجه خواهند رسید که برخی از رفتارهای آن ها که بر اثر نابسامانی های اجتماعی می‌باشد، غلط است.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی همچنین در خصوص مطلب بیان شده در روایت در خصوص مرگ اظهار کرد: قرآن و خداوند در هیچ جا تضمینی از طول عمر به ما نداده اند اما اگر عمر طولانی را از خدا می خواهیم باید این عمر در راه خدمت به مردم مصرف کنیم چرا که این کار باعث شادی در دنیا و سرای آخرت خواهد شد.

حجت الاسلام وحدتی شبیری اذعان کرد: عده ای خارج نشین منافق در شبکه های مجازی، مردم داخل کشور را تحریک می کنند که این عمل آن ها نشان دهنده این است که عمر این انسان ها مرتع شیطان قرار گرفته و اگر این حالت برای انسانی رخ داد او باید از خدا بخواهد که عمرش را بگیرد تا بیش از این بازیچه شیطان قرار نگیرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: اگر نگاه ما به دنیا نگاه اهل بیتی باشد، حاصلش دل نبستن به دنیا خواهد بود، چرا که ابا این دید، زندگی سعادتمند داشته و در آخرت نیز با بزرگان محشور خواهیم شد و از بزرگ ترین مقام ها و بیشترین ثروت ها در راه خدا و اهل بیت(ع) و خدمت مردم استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/ا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha