شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه

حوزه/ دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به تشریح فرایند پذیرش طرح ها و نظریه های های علمی اساتید در این هیئت پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، در این همایش منطقه‌ای «آشنایی با کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره» که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار شد،  ضمن تسلیت ایام عزاداری محرم و به شهادت رسیدن مظلومانه تعدادی از شهروندان در حمله تروریستی شهر اهواز، گفت: این حادثه را به رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ایران و «اهالی شریف» اهواز تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای خانواده‌های شهدا صبر و استقامت و برای مجروحان این حادثه تروریستی شفای عاجل طلب دارم.

دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در ادامه به تاریخچه بحث آزاد اندیشی و کرسی های نظریه پردازی پرداخت و افزود: هيأت حمايت از کرسي‌هاي نظريه پردازي، پس از پاسخ مقام معظم رهبري به جمعي از نخبگان علوم حوزوي، توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي تأسيس در سال تشکیل 1382 تصویب شد و ابتدا در فرهنگستان علوم به ریاست دکتر داوری شروع به فعالیت کرد و بعد از آن استاد رشاد، ریاست این هیئت را بر عهده گرفت.

ماموریت هيئت حمايت از کرسي‌های نظریه پردازی

وی ادامه داد: هيئت حمايت از کرسي‌ها تشکيلاتي زير مجموعه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به شمار مي‌رود که حمايت از نظريه‌ها، نوآوري‌ها و ايده‌هاي جديد علمي در دانشگاه‌ها را بر عهده دارد و در واقع اگر پژوهشگر يا عضو هيئت علمي نظريه جديد و يا نوآوري داشته باشد، اين هيئت زمينه و بستر لازم را براي محقق فراهم مي‌كند تا بتواند نظريه خود را در معرض نقد و بوته داوري قرار بدهد.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: در واقع هدف هیئت حمایت از نظریه پردازی و حمایت تولید نظریه نیست، بلکه دانشگاه ها موظف به تولید نظریه هستند و هدف این هیئت حمایت از نظریه پردازان است.

رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران افزود: در دوره کنونی نیز دانشگاه آزاد به صورت جدی به بحث نظریه پردازی اهتمام ورزیده که از این بابت از مسئولین این دانشگاه تشکر می کنیم.

 وی ادامه داد: دانشگاه آزاد ظرفیت بزرگی برای ارائه کرسی های تخصصی نظریه پردازی و ترویجی دارد که انشاله اساتید این دانشگاه به این مباحث ورود خواهند کرد.

 عضو شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: در واقع ما دو نوع کرسي آزاد انديشي و علمي در دانشگاه‌ها داريم  و كرسي‌هاي آزاد انديشي زيرنظر معاونت‌هاي فرهنگي دانشگاه‌ها تعريف شده اند و كرسي‌هاي علمي-تخصصي كه جنبه پژوهشي دارد و معاونت‌هاي پژوهشي دانشگاه‌ها مسئوليت برگزاري و پيگيري آن را با کمک دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره برعهده دارند.

39 کرسی موفق از بین صدها کرسی برگزار شده به ثبت رسيده است

 حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه افزود: در طول ۱۵ سال فعالیت، 39 کرسی موفق از بین صدها کرسی برگزار شده به ثبت رسيده و از مجموع آنها 17 نظريه، 19 نوآوري و 3 نقد ملی بوده است که در بین آنها اساتید دانشگاه آزاد هم وجود دارند.

دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره افزود:  توصیه ما به اساتید این است که چنانچه برای حضور در این مباحث آمادگی دارند، ابتدا با کرسی های ترویجی(عرضه، نقد ديدگاه و مناظره علمي) شروع کنند. این کرسی ها تا کنون بیش از 2000 مورد در کشور برگزار شده و دانشگاه علامه، اصفهان، امام صادق(ع) از جمله مراکز پیشتاز در این عرصه اند و از مسئولین دانشگاه آزاد تبریز هم می خواهیم که برای رونق این فضا به اساتید کمک کنند.

فرایند پذیرش طرح ها و نظریه های علمی

وی در ادامه به تشریح ساختار هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و فرایند پذیرش طرح ها و نظریه های علمی در این هیئت پرداخت و گفت: دبیرخانه هیئت دارای پنج شورای تخصصی علوم عقلی، علوم نقلی، علوم رفتاری، علوم اجتماعی و کرسی هنر، معماری  است و طرح‌هایی که مربوط به یکی از حوزه‌های 5 گانه باشد، دریافت می‌شود و با حضور اعضا شورای علمی که شخصیت‌های علمی برجسته و عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند، بررسی می‌شود. البته شورای علمی مجاز است در برخی موارد ارزیابانی را از بیرون دعوت کنند که به صورت تخصصی آن طرح را بررسی کنند و اگر به این نتیجه رسیدند که لازم است که کرسی آن برگزار بشود، زیر نظر ناقدان و داوران برگزار شود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه همچنین با اشاره به اینکه چنانچه طرحنامه ای از ممیزی اولیه شوراهای تخصصی پنج گانه عبور کند داوران و ارزیابان معرفی شوند، گفت: برای این طرحنامه ها پیش اجلاسیه و در مرحله بعد اجلاسیه نهایی برگزار می شود که طی آن به صورت کاملا علمی، مستدل و جدی صورت می گرد و در پایان داوران امتیاز طرحنامه را اعلام می کنند.

در این همایش همچنین دکتر جوانپور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی ضمن خیر مقدم به مدعوین، به تشریح اهداف این همایش پرداخت.

حجت الاسلام خیری، مسئول دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی دانشگاه آزاد نیز گزارشی از برنامه ها، اهداف و فعالیت های صورت گرفته توسط دانشگاه آزاد در حوزه کرسی های نظریه پردازی و ترویجی را ارائه کرد.

در پایان همایش نیز حضار به طرح پرسش­ های خود درباره کرسی­ های نظریه پردازی، نقد و مناظره پرداختند که حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه به آنها پاسخ داد

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha