سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
ترکیه پروژه مرمت مسجد نجاشی و مقبره صحابه پیامبر در اتیوپی را به پایان رساند

حوزه/ پروژه مرمت و بازسازی مسجد نجاشی، مقبره شاه احمد نجاشی و ۱۵ صحابه پیامبر اسلام (ص) واقع در اتیوپی توسط آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه «تیکا» به پایان رسیده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از worldbulletin، یک نهاد ترکی در اتیوپی، مسجد نجاشی و چندین ساختمان باستانی دیگر را در اتیوپی بازسازی می کند.

آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه «تیکا» کار بازسازی و مرمت مسجد تاریخی النجاشی، مقبره شاه احمد نجاشی و همچنین  مقبره 15 تن از صحابه پیامبر اسلام(ص)، واقع در کشور اتیوپی را به اتمام رسانده است.

مسجد باستانی النجاشی واقع در شهر ووکرو، در 790 کیلومتری شمال آدیس بابا، پایتخت اتیوپی واقع شده و گفته می شود که نخستین مسجد ساخته شده در آفریقا می باشد. این مسجد به نام النجاشی پادشاه آن زمان ساخته شده است. نجاشی در زمان پیامبر اسلام، میزبان صحابه ایشان بود که پس از گریز از مکه به این کشور آفریقایی پناه بردند. نجاشی پس از پذیرایی از صحابه پیامبر (ص)، تحت تاثیر آنان به دین اسلام گروید و این آغازی برای ورود اسلام به قاره آفریقا محسوب می شد.

گفت می شود اخیرا نیز دو کشور همسایه اتیوپی و اریتره پس از دو دهه جنگ، یک معاهده صلح در این مکان امضا کرده اند و مسلمانان اریتره مسجد را نقطه ملاقات خود قرار دادند.

آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: بازسازی و مرمت مسجد بخشی از یک طرح برای ترویج فرهنگ و ارزش های مشترک فرهنگی در خارج از کشور و همچنین کمک به توسعه همکاری های بین دولتی بوده است.

این بیانیه افزود: این پروژه همچنین مقبره ها را مرمت ساخته و آن ها را برای بازدید آماده کرده است. این طراحی گردشگری را گسترش داده و می تواند منجر به ایجاد زیرساخت های مختلفی از جمله هتل ها، فروشگاه ها، رستوران و موزه ها در این ناحیه شود.

به عنوان بخشی از این پروژه، جاده ای که به مسجد منتهی می شد نیز مرمت شده، مسیری که به مقبره صحابه پیامبر(ص) در حیاط پشتی مسجد منتهی می شود نیز «خیابان صحابه» نام گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha