جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید موسسه عالی فقه و علوم اسلامی

عضو خبرگان رهبری گفت: روحانیت باید در امور مهم کشورداری وارد شوند و من این عقیده را داشته و دارم که طلاب باسواد و فاضل باید در مناصب دولتی همچون کرسی قضاوت، آموزش‌وپرورش و شغل‌های این‌چنینی مرتبط با دین ورود داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله محمد مؤمن ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی 98-97 موسسه عالی فقه و علوم اسلامی قم بیان داشت: اصل کار تأسیس موسسه عالی فقه و علوم اسلامی کار مبارکی است؛ اما این موسسه باید با ابعاد گسترده‌تری فعالیت خود را شروع کند.

وی با اشاره به آیه نفر تصریح کرد: خدای تعالی به همه مسلمانان دستور به تفقه در دین نداده است؛ ولی مسئله تفقه در دین به نیاز، وظیفه مسلمانان است و کسی که در عرصه دین آموزی حضور پیدا می‌کند، باید بعد از آموزش کامل مسائل، به انذار و تعلیم مسائل معنوی بپردازد.

عضو خبرگان رهبری گفت: ما دو وظیفه الهی به عهده‌داریم، مسلمان واقعی کسی است که به دنبال حقایق الهی برود و بعد از فهمیدن معارف الهی آنچه یاد گرفته را به دیگران آموزش دهد.

طلاب باسواد و فاضل  در مناصب دولتی قرار گیرند

وی افزود: روحانیت باید در امور مهم کشورداری وارد شوند و من این عقیده را داشته و دارم که طلاب باسواد و فاضل باید در مناصب دولتی همچون کرسی قضاوت، آموزش‌ و پرورش و شغل‌های این‌چنینی مرتبط با دین ورود داشته باشند و در اوایل انقلاب نیز این طرح را به آیت‌الله بهشتی(ره) دادم و ایشان نیز از این طرح استقبال کرده و در شورای انقلاب به تصویب رساند.

عضو فقهای شورای نگهبان ابراز داشت: زمانی که رهبر معظم انقلاب نسبت تغییر مدیریت حوزه از وضع شورایی به مدیریت واحد توصیه کردند بنده برای اینکه امر ایشان بر زمین نماند، چهار سال از سال 70 تا 74 مدیریت حوزه را عهده‌دار شدم و در این دوران سعی کردم که موانع موجود بر سر راه مدرک حوزوی را از میان بردارم و هم‌اکنون طلاب همانند دانشگاهیان مدارک خود را به‌صورت معتبر ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: از اول طلبگی‌ام سعی داشتم که به بهترین نحو ممکن در عرصه تحصیل حاضر شوم و این مسئله سبب شده بود من تا سال 53 توفیق حضور در عرصه تبلیغ دین را پیدا نکنم.

آیت‌الله مؤمن خاطرنشان ساخت: در سال 53 که به شهر کرمان و بخش شهداد تبعید شدم؛ توفیق بزرگی برای من حاصل شد تا بتوانم با مردم رابطه‌ای دوستانه برقرار کنم، شهداد یکی از گرم‌ترین شهرهای ایران است، ولی نیروی انسانی خوبی دارد.

وی ادامه داد: بعد از شهداد و گرمی آنجا به شهر تویسرکان تبعید شدم و در آنجا نیز به تبلیغ دین پرداختم، تویسرکان شرایط آب و هوایی بهتری داشت و من موفقیت‌های فراوانی در جذب جوانان شهر داشتم.

مردم آماده برای پذیرش حقایق هستند

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: من اهل روضه و منبر نبودم؛ ولی زمانی که مسائل دینی و معنوی را برای مردم بازگو می‌کردم، آن‌ها خوششان می‌آمد و با خوشحالی حرف‌های مرا گوش می‌کردند.

وی توصیه کرد: طلاب باید مسائل دین را به‌صورت عادی و مطابق با نیاز روز و فهم جامعه بیان کنند و قطعاً مردم از عالمان چه معمم و چه غیر معمم استقبال خواهند کرد.

عضو خبرگان رهبری گفت: ما باید در مرحله نخست دین را به‌خوبی بشناسیم و بعد به دیگران آموزش دهیم، دستورات تعیین‌شده از سوی خدای تعالی برای خود انسان‌ها است.

حب دنیا بزرگ ترین آسیب برای قشر روحانیت

وی افزود: یکی از مسائل خطرناک در حوزه‌های علمیه و برای قشر روحانیت حب دنیا است، امام خمینی(ره) می‌فرماید: حب دنیا سبب کفر آدمی می‌شود.

آیت‌الله مؤمن بیان داشت: باید با طلاب بهتر کار شود و باید برای فهم بهتر مباحث فقهی استاد راهنما و مشاور قرار داده شود تا آن‌ها مباحث را عمیق و بهتر متوجه شوند.

وی در پایان گفت: نباید علاوه بر توان طلبه از او کار بخواهیم؛ اما نباید کوتاهی کنیم و باید دروس حوزوی را خوب بخوانیم و البته که دوره‌های فقه و اصولی این موسسه باید از حیث کمیت افزایش پیدا کند، چه خوب می‌شود که این دوره‌ها به‌جای 90 نفر با 500 نفر طلبه فاضل برگزار شود.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha