جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آنچه یک مدیر هیئت باید بداند

حوزه/ حماسه کربلا، حماسه روشنگری بود و تنها مجالسی در امتداد آن قرار می‌گیرند که بستری برای روشنگری باشند. مگر می‌شود بر مصائب سیدالشهدا گریه کرد اما اهداف قیام او را بازگو نکرد و مصادیق اش را در عصر حاضر مشخص نکرد؟!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، مراسم روضه امام حسین و هیئت عزاداری به این دلیل که مجموعه‌ای مردم نهاد است، معمولاً از آفت روزمرگی مصون بوده و ابتکار در برگزاری این چنین مراسمی موج می‌زند.

پس نبایستی به حداقل‌ها قانع شد و باید از فرصت برگزاری این جلسه با برنامه‌ریزی دقیق بهترین استفاده را ببریم.

به‌طور مثال از خانواده‌های شهدای مدافع حرم تقدیر به عمل آید، از فرزندان خردسالشان در شب سوم که متعلق به حضرت رقیه است و در شب ششم که متعلق به حضرت قاسم است دعوت کنید و یاد پدر شهیدشان را گرامی بدارید.

یادتان که نرفته شیعیان در کشورهای همسایه ایران در همین مجالس حسینی هم امنیت جانی ندارند اما به برکت خون شهدای مدافع حرم در ایران مردم به راحتی و با امنیت کامل فعالیت‌های روزمره خودشان را انجام می‌دهند.

یا مثلاً در کنار دعوت از سخنران می‌توان از طلاب حوزه‌های علمیه دعوت کرد تا هر شب قبل از سخنران به مدت 15 دقیقه مسائل شرعی برای مردم بازگو کنند.

دعوت از سرداران و دلاوران به‌جای مانده از هشت سال دفاع مقدس در شب هشتم که متعلق به حضرت علی‌اکبر است در قالب برنامه «علی‌اکبرهای خمینی» و بازگویی خاطرات جنگ می‌تواند فضایی جذاب به مراسمات محرم بدهد.

اخیراً کلیپ‌های صوتی و نماهنگ‌های خوبی درباره تحولات جهان اسلام تهیه شده است، اگر می‌خواهید یادی از شیعیان مظلوم بحرین، یمن، نیجریه و... بکنید در خلال برنامه این کلیپ‌ها را برای عموم منتشر کنید.

توهین و لعن علنی به مذاهب و افراد غیر شیعی ضرر و خلاف نظر مراجع و مقام معظم رهبری است؛ چراکه موجب اختلاف و دودستگی مسلمین می‌شود؛ شهید مطهری(ره) می‌فرماید: «ما به نام‌های مختلف مذهبی و فرقه‌ای، دائماً به جان هم می‌افتیم و فحش به یکدیگر می‌دهیم».

درست است که در ایام محرم و صفر، همه قلبشان به یاد امام حسین(ع) می‌تپد، ولی گاه در همسایگی و مجاورت مساجد و هیئات افراد پیر و یابیماری زندگی می‌کنند که نیاز به آرامش و استراحت دارند.

حتّی اگر می‌دانید که در اطراف محل عزاداری شما چنین موردی وجود ندارد، باز فرض را بر این بگیرید که شاید کسی باشد و شما ندانید؛ بنابراین در همه حال در استفاده از ابزارهای صوتی، مراعات حال دیگران را داشته باشید.

مطمئن باشید که اگر طبل و سنج را محکم بکوبید یا صدای سیستم صوتی را بلندتر کنید، نشانه احترام بیشتر به امام حسین(ع) نیست! همیشه صدای موزون، دل‌نشین‌تر از سر و صدای شدید است...

و نکته آخر

حماسه کربلا، حماسه روشنگری بود و تنها مجالسی در امتداد آن قرار می‌گیرند که بستری برای روشنگری باشند. مگر می‌شود بر مصائب سیدالشهدا گریه کرد اما اهداف قیام او را بازگو نکرد و مصادیق اش را در عصر حاضر مشخص نکرد؟! بایستی شمر زمانه را شناخت و برای امام حیّ و حاضر، هم سرباز بود و هم سرباز جمع کرد.

 

حجت الاسلام میلاد امینی موحد

 

برای مشاهده مجموعه قسمت‌های «آنچه یک مدیر هیئت باید بداند» اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha