پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024

حوزه/ یک هیئت رسمی بلند پایه و در رأس آن "یونامی الیس وولبول" معاون رئیس بعثه سازمان ملل متحد به زیارت حرم حضرت عباس (ع) مشرف شد و با حجت الاسلام و المسلمین سید احمد صافی در خصوص مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بحث و گفتگو کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، یک هیئت رسمی بلند پایه و در رأس آن "یونامی الیس وولبول" معاون رئیس بعثه سازمان ملل متحد به زیارت حرم حضرت عباس (ع) مشرف شد و با حجت الاسلام و المسلمین سید احمد صافی نماینده آیت الله سیستانی در خصوص مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بحث و گفتگو کردند.

در این دیدار خانم یونامی الیس  وولبول به سید صافی گفت: این اولین باری نیست که به کربلا می آیم، امّا اولین باری است که به زیارت حرم حضرت عباس (ع) مشرف می شوم و موفقیت شما را در حل مشکلات بصره و استان های جنوبی تبریک می گویم.

وی با بیان اینکه من از شما درباره نقش مرجعیت بسیار شنیدم، این سؤال را مطرح کرد که با نزدیکی برهه حساس تشکیل دولت، نقش آیت الله سیستانی و نقش خودتان را در حمایت و استقرار دولت جدید چگونه می بینید؟ شما چه خواسته و انتظاری از دولت آینده و تأثیر آن بر ملت عراق دارید؟

حجت الاسلام و المسلمین صافی پاسخ داد: ما از نقش سازمان ملل در عراق و برخی کشور ها که نقش بزرگی در مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارند، قدردانی می کنیم و امیدواریم که در دولت آینده جدّیت بیشتری را شاهد باشیم و برخی طرف ها که خواهان استقرار نیستند، پایبند باشند. هر وقت که نقش سازمان ملل متحد بیشتر فعال بود، استقرار در کشور برقرار بود.

وی افزود: دو مشکل اساسی وجود دارد که یکی از آن ها؛ عدم وجود اراده جدّی دولت ها در حل مشکلات است و دیگری وجود آفت فسادی مالی و اداری است که در پی حضور داعش به وجود آمد.

 

آیت الله سیستانی به فکر حفظ منافع ملت عراق بوده و به ارائه مشورت و راهنمایی می پردازند

نماینده آیت الله سیستانی تصریح کرد: آیت الله سیستانی همیشه به فکر حفظ منافع ملت عراق بوده و به ارائه نصیحت، مشورت و راهنمایی می پردازند و اگر طرف های ذیربط به طور طبیعی به وظیفه خود عمل کنند، از این حدود پا فراتر نمی گذارند، امّا زمانی که دولت به طور مستقیم از وظایف خود شانه خالی می کند، این مسئله مشکلات فراوانی را به وجود می آورد که بر ملت تأثیر می گذارد.

وی ادامه داد: رابطه آیت الله سیستانی با ملت، یک ارتباط مستحکم است و ملت به ایشان مراجعه می کنند و از نظرات ایشان در مشکلات فردی و اجتماعی راهنمایی می گیرند و معظم له طرف های ذیربط را به پاسخگویی به نیاز های مردم توصیه می کنند، امّا متأسفانه مسئولین گوش شنوایی ندارند که به سخن آیت الله سیستانی گوش دهند و این مسئله دو مشکل بزرگ به وجود آورد:

اول: ورود داعش و اشغال یک سوم عراق بود که دولت از مقابله با آن ناتوان ماند و آیت الله سیستانی وارد میدان عمل شدند و با صدور فتوای جهاد از کشور حمایت کردند که با استقبال سریع رو به رو شد.

دوم: مشکل بصره که در ارتباط مستقیم با زندگی مردم بود و این مشکل در کمتر از 15 روز حل شد و هیئتی که از سوی آیت الله سیستانی به بصره رفته بودند، همچنان آنجا هستند و آب نوشیدنی به بسیاری از محله ها رسیده است و سایر محله ها طی ده روز طول می کشد.

 

امیدواریم که سیاستمداران به توصیه های آیت الله سیستانی پایبند باشند

حجت الاسلام و المسلمین صافی اشاره کرد: امیدواریم که سیاستمداران به توصیه های آیت الله سیستانی پایبند باشند و ایشان چیزی جز آسایش ملت نمی خواهند و زمانی که ویژگی های معینی برای شخص نخست وزیر مشخص می کنند، برای این است که اگر این ویژگی  ها نباشد، مشکلات همچنان باقی خواهد ماند.

وی افزود: بسیاری از مردم عراق از شایستگی، قدرت، پاکی و دانش برخوردارند، امّا مشکل این است که به آن ها فرصت و اختیار ندادند.

معاون فرستاده سازمان ملل از سید صافی پرسید، مشورت و توصیه شما به ما در خصوص کمک به دولت جدید چیست؟

نماینده آیت الله سیستانی در پاسخ گفت: سازمان ملل متحد همچون سایه بان جهانی است که به طرف خاصی گرایش ندارد و زمانی که ما در بصره بودیم، گروهی از یونسکو برای یاری ما در حل مشکل آب به آنجا آمدند. این گام موفقی بود به شرطی که عناوین سیاسی در آن داخل نشود. بدون شک مشکلات زیادی در زمینه آموزش و بهداشت وجود دارد و کمبود آب به خاطر عدم ساماندهی منابع آبی با برخی از کشور های همسایه در آینده بیشتر می شود.

وی افزود: سازمان ملل متحد باید برای نزدیک کردن دیدگاه ها و ایجاد اعتماد میان گروه ها و احزاب تلاش کند که در غیر این صورت مشکلات به درگیری می انجامد و اگر درگیری مسلحانه باشد، کنترل آن سخت خواهد بود.

بعد از دیدار این هیئت از موزه اشیای قیمتی و نسخه های خطی بازدید کرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha