پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکتر حاجی ده آبادی

حوزه/ حاجی ده آبادی گفت: در سال تحصیلی جدید به دنبال راه اندازی فقه علوم انسانی هستیم، امیدواریم بتوانیم با همفکری اساتید و متخصصان این امر، کرسی خارج فقه علوم انسانی را نیز تأسیس نماییم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر علی حاجی ده آبادی، رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید این مجتمع، اظهار داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری حکومت اسلامی، بحث علوم انسانی با رویکرد اسلامی مطرح شد؛ علی رغم همه تلاش های صورت گرفته، بحث علوم انسانی اسلامی همچنان جایگاه لازم خود را پیدا نکرده است.

وی علوم انسانی را یکی از 6 حوزه دانشی مطرح در نظام آموزشی جامعة المصطفی برشمرد و خاطرنشان کرد: این مهم نویدبخش آینده ای روشن برای تمام طلاب و پژوهشگران فعال در حوزه علوم  انسانی اسلامی است.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی با اشاره به این که وظیفه داریم در راستای ابهام زدایی در حوزه علوم انسانی حرکت نماییم، اذعان داشت: امور کیفی سازی، مهمتر از امور کمی صورت گرفته است،نسبت به مقوله آموزش در مجتمع باید نگاهی ویژه داشته باشیم و بخش عمده آن به سمت اسلامی سازی علوم انسانی سوق داده شود.

وی تولید علم در حوزه علوم انسانی را از مهمترین هدفگذاری های مجتمع آموزش عالی علوم انسانی برشمرد و اذعان داشت: کسی می تواند در حوزه علوم انسانی قدم بگذارد که در گام نخست ادبیات دیگران را خوب بفهمد و نقدهای علوم انسانی و روش نقد کردن را نیز فرا گرفته باشد تا بتواند در حوزه نظریه پردازی ورودی عمیق و جدی داشته باشد.

دکتر حاجی ده آبادی آشنایی با سبک زندگی پژوهش دینی- اسلامی را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جدید به دنبال راه اندازی فقه علوم انسانی هستیم، امیدواریم بتوانیم با همفکری اساتید و متخصصان این امر، کرسی خارج فقه علوم انسانی را نیز تأسیس نماییم.

وی فراهم سازی عرصه بررسی و فراگیری فقه علوم انسانی، با اصول کاربردی تحصصی را از دیگر اهداف مجتمع آموزش عالی علوم انسانی برشمرد و ابراز داشت: بازنگری در سرفصل های آموزشی یکی ملزومات قدم نهادن در مسیر راه اندازی کرسی های فقه علوم انسانی است.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی بر لزوم تقویت هرچه بیشتر برنامه های تربیتی طلاب و دانش پژوهان تأکید نمود و یادآور شد: دغدغه مندی تک تک طلاب و اساتید نسبت به علوم انسانی اسلامی از اصول بسیار مهم است؛ طلاب باید ضمن بیان مطالب حوزه دانشی از منظر اندیشمندان غربی، راه ورود به بحث از منظر اسلامی را نیز مورد بحث و بررسی قرار دهند.

دکتر حاجی ده آبادی مرور روایات اسلامی برای احصا استانداردهای یادگیری و آموزش از منظر علوم اسلامی را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: انبوه خوانی یکی از مشکلات نظام های آموزشی عصر کنونی به شمار می رود؛ در متون اسلامی بر تکرار و تعمیق آموزه ها سفارش زیادی شده است.

وی با اشاره به این که فراگیر و دانش پژوه نباید به سمت خستگی تحصیلی سوق داده شود، تصریح کرد: راه اندازی بخش مشاوره تحصیلی از نیازهایی است که می تواند شور و شعف را در میان فراگیران مجموعه های آموزشی تقویت نماید.

دکتر حاجی ده آبادی با اشاره به این که کسی که بنیه تربیتی خویش را تقویت نماید، می تواند از لحظه لحظه های زندگی خود برای یادگیری مؤثرتر بهره برداری کند، خاطرنشان کرد: کیفی سازی امر آموزش و تربیت، مهمترین شعار سال جدید تحصیلی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی به شمار می رود که با راه اندازی دستیاران آموزشی، پژوهشی و تربیتی می توان قدم های بزرگی را در این مسیر برداشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha