پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اردوی طلیعه حضور مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) ساری

حوزه/ مدرسه علمیه حضرت نرجس (سلام الله علیها) ساری به مناسبت آغاز سال تحصیلی، اردوی طلیعه حضور طلاب جدید الورود این مدرسه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مازندران، زهرا پیشنمازی، مدیر مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) ساری  ضمن اعلام این خبر بیان کرد: این اردوی علمی فرهنگی، به مدت یک شبانه روز از سوی معاونت فرهنگی این مدرسه در روستای پاسند شهرستان بهشهر، با هدف آشنایی طلاب با فضای آموزشی و تقویت روحیه طلبگی برگزار شد.

وی در جمع طلاب جدیدالورود اظهار کرد: شما طلاب جدیدالورود باید قدر حوزه را دانسته و ادبیات عرب و علم معانی و بیان را به خوبی مطالعه کنید، چرا که شما چراغ هدایت مردم هستید؛ همچنین باید تمام هدف خود را برای خدا دانسته و از غرور دوری کنید، زیرا غرور سبب هلاکت فرد می شود.

مدیر مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) ساری اضافه کرد: طلاب باید همت به خرج داده و در درس خواندن تلاش کرده و با تواضع، به کسب علم بپردازند.

وی تصریح کرد: خواهران طلاب همان گونه که در تحصیل علم کوشا هستند، باید در‏‎ ‎‏تهذیب اخلاق، اعمال، عقاید و فضایل اخلاقی کوشا‏‎ ‎‏ و خود تربیت شده باشند تا‏‎ ‎‏بتوانند جامعه را تربیت کند؛ چرا که علم بدون عمل و تقوا بسیاری از اوقات مُضرّ‏‎ ‎‏است، همچنین طلاب باید عالِمْ متّقی باشند‏‎ ‎‏تا بتوانند جامعه را تربیت کنند.

خانم ملک آستانه، معاون فرهنگی مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) ساری نیز در این اردو، ضمن بیان آئین نامه فرهنگی تصریح کرد: مسئولیت و وظایف شما بسیار سنگین و غیر از‏‎ ‎‏وظایف عامه مردم است؛ چه بسا اموری که برای عامه مردم‏‎ ‎‏مباح بوده، برای شما جایز نیست.‏‎ ‎‏مردم ارتکاب بسیاری از امور مباح را از شما انتظار ندارند، چه‏‎ ‎‏رسد به اعمال نامشروع، که اگر خدای نخواسته از شما سر‏‎ ‎‏بزند، مردم را نسبت به اسلام و جامعۀ روحانیت بدبین می سازد.‏‎

وی افزود:‎‏ اگر مردم از ولیّ یک حوزوی، عملی ناشایست و برخلاف‏‎ ‎‏انتظار ببینند، تجزیه و تحلیل نکرده و به یک فرد بدبین نمی شوند، بلکه از دین منحرف شده و از روحانیت برمی‌گردند.

طلاب مراقب رفتار خود باشند

معاون فرهنگی مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) ساری یادآور شد: همچنان که در میان کسبه‏‎ ‎‏افراد نادرست و منحرف وجود دارد و در میان اداری ها اشخاص‏‎ ‎‏فاسد و زشت کار دیده می شود، ممکن است در میان روحانیون نیز‏‎ ‎‏یک یا چند نفر ناصالح و منحرف باشد، لذا اگر بقالی خلاف کند،‏‎ ‎‏می گویند فلان بقال خلافکار است؛ اما اگر‏‎ ‎‏طلبه ای عمل ناشایسته ای انجام دهد، نمی گویند فلان روحانی‏‎ ‎‏منحرف است، بلکه گفته می شود آخوندها بدند!‏ لذا مسئولیت علما بیش از‏‎ ‎‏سایر مردم است.

وی گفت: نیت خالص، اخلاق و تهذیب نفس، توسل به ائمه معصومین، باوضوبودن، مطالعه و مباحثه و خلاصه برداری از جمله راه های موفقیت طلاب است.

لزوم تحصیل و تهذیب توأمان

در ادامه خانم طاهرزاده معاون آموزش مدرسه با اشاره به آیین نامه آموزشی حوزه، گفت: انتظار ما این است که با جدیت مشغول درس و‏‎ ‎‏بحث شده و به هیچ وجه غفلت ننمایید و همراه تحصیل به تهذیب‏‎ ‎‏اخلاق و تحکیم مبانی دیانت مقدسه نیز بپردازید.

طلبه باید اهل نقد، تحقیق و پژوهش باشد

خانم عبدی معاون پزوهش مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) ساری نیز در پایان این برنامه ضمن بیان آیین نامه پژوهش، خاطر نشان كرد:  طلبه باید اهل نقد، تحقیق و پژوهش باشد، زیرا حوزه زمانی به بلوغ می‌رسد كه طلاب بتوانند آنچه می آموزند نقد كند مورد ارزیابی ناقدانه خویش قرار دهند. اگر این حالت از آغاز تحصیل و طلبگی در ما ایجاد شد، محقق و نوآور می‌شویم و حوزه می‌تواند چهره‌های مثل شیخ مفید، علامه مطهری، علمای سلف مانند علامه حلی و علامه مجلسی پرورش دهد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha