پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
شرابخواری

حوزه/ شخصی به نام حسین بن خالد می گوید محضر مبارک حضرت رضا علیه السلام عرض کردم برای ما از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت شده که فرموده اند: کسی که شراب بیاشامد تا چهل روز نمازش مقبول نیست، آیا این روایت صحیح است؟ حضرت فرمودند: راویان این حدیث ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، یکی از گناهان کبیره، شرابخواری و مصرف مشروبات الکلی است که در این نوشتار، پرسشی را مطرح و پاسخی از آن تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

پرسش:

چرا نماز شرابخوار تا چهل روز مقبول نیست نه کمتر از آن و نه بیشتر؟

پاسخ:

«شخصی به نام حسین بن خالد می گوید محضر مبارک حضرت رضا علیه السلام عرض کردم برای ما از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت شده که فرموده اند: کسی که  شراب بیاشامد تا چهل روز نمازش مقبول نیست، آیا این روایت صحیح است؟

حضرت فرمودند: راویان این حدیث راست گفته و حدیث را صحیح نقل کرده اند.

عرض کردم: چرا نمازش تا چهل روز مقبول نیست نه کمتر از آن و نه بیشتر!؟

حضرت فرمودند:  برای این که حق تعالی خلقت انسان را مقدر و معین فرموده با این بیان:  وقتی نطفه انسان در رحم مادر قرار می گیرد ۴۰ روز به حال نطفه بعد تبدیل به علقه می شود. تا ۴۰ روز سپس مضعه می شود و ۴۰ روز به این حالت است (و همین طور جلو می رود تا خلقت کامل شود) بنابراین وقتی شخصی شراب می خورد آن شراب ۴۰ روز در بدن او می ماند و تا این زمان که بقایا و ذرات شراب درجوف او باقی است نماز نباید مقبول درگاه الهی واقع شود.

* علل الشرایع، انتشارات مؤمنین، ج ۲، ص ۱۲۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha