جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسکرات

حوزه/ رهبر معظم انقلاب اسلامی به استفتائاتی پیرامون « احکام مسکرات» پاسخ گفتند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله خامنه ای به استفتائاتی پیرامون « احکام مسکرات» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

 

* احکام مسکرات

 

سؤال: آیا مشروبات الکلی نجس است؟

جواب: مشروبات مست کننده بنا بر احتیاط نجس است.

 

سؤال: آب انگوری که با آتش جوشیده شده و دو ثلث آن کم نشده است، ولی مست کننده نیست، چه حکمی دارد؟

جواب: خوردن آن حرام است، ولی نجس نیست.

 

سؤال: گفته می شود که اگر مقداری غوره برای گرفتن آب آن جوشانده شود و همراه آن یک یا چند حبه انگور باشد، آن چه بعد از جوشاندن باقی می ماند، حرام است. آیا این سخن صحیح است؟

جواب: اگر حبه های انگور بسیار کم باشد و آب آن در آب غوره مستهلک شود، به طوری که آب انگور بر آن صدق نکند، حلال است. ولی اگر حبه های انگور به تنهایی به وسیله آتش جوشانده شود، خوردن آن حرام است.

 

سؤال: امروزه از الکل که در واقع مسکراست برای ساخت بسیاری از داروها به خصوص داروهای نوشیدنی، عطرها بویژه انواع ادکلن هایی که از خارج وارد می شوند، استفاده می کنند. آیا به افراد آگاه یا جاهل به مسأله اجازه خرید و فروش و استفاده و بهره گیری های دیگر از آن ها را می دهید؟

جواب: الکل هایی که معلوم نیست در اصل از اقسام مایعات مست کننده باشند، محکوم به طهارت هستند، و خرید و فروش و استعمال مایعاتی که با آن ها مخلوط شده اند اشکال ندارد.

 

سؤال: آیا استفاده از الکل سفید برای ضد عفونی کردن دست و لوازم پزشکی مثل دماسنج و غیر آن به خاطر استفاده از آن ها در امور پزشکی و درمان توسط پزشک یا تیم پزشکی جایز است؟ الکل سفید همان الکل پزشکی است که قابل نوشیدن هم هست، آیا نماز خواندن با لباسی که یک یا چند قطره از این الکل بر آن ریخته شده، جایز است؟

جواب: اگر از الکلی باشد که در اصل مایع نیست، هرچند مست کننده هم باشد، محکوم به طهارت است و نماز با لباسی که با این الکل برخورد کرده صحیح است و احتیاجی به تطهیر ندارد. ولی اگر از الکل مایع بالاصاله و بر حسب تشخیص اهل فن مست کننده باشد، بنا بر احتیاط نجس است و نماز با بدن یا لباسی که با آن برخورد کرده، موقوف بر تطهیر است؛ لیکن استفاده از آن جهت ضد عفونی کردن ادوات پزشکی و مانند آن اشکال ندارد.

 

سؤال: ماده ای است به نام «کفیر» که در صنایع غذایی و داروسازی کاربرد دارد. هنگام تخمیر ۵٪ یا ۸٪ الکل در ماده به دست آمده بوجود می آید. این مقدار الکل سبب هیچ نوع مستی در مصرف کننده نمی شود. آیا از نظر شرعی استفاده از این ماده مانعی دارد یا خیر؟

جواب: اگر الکل موجود در ماده به دست آمده فی نفسه مست کننده باشد، بنا بر احتیاط نجس و حرام است، هرچند به علت کمی آن و مخلوط شدن با ماده به دست آمده، نسبت به مصرف کننده مسکر نباشد، ولی اگر شک داشته باشیم که فی نفسه مست کننده و یا در اصل مایع است، حکم متفاوت می شود.

 

سؤال:

۱) آیا الکل اتیلیک نجس است یا خیر؟ (ظاهراً این الکل در همه مست کننده ها وجود دارد و سبب مستی است).

۲) ملاک نجس بودن الکل چیست؟

۳) روشی که مست کننده بودن مشروب را ثابت کند، کدام است؟

جواب:

۱) هر یک از اقسام الکل که مست کننده و در اصل مایع باشد، بنا بر احتیاط نجس است.

۲) ملاک نجاست الکل این است که مست کننده و در اصل مایع باشد.

۳) اگر خود مکلّف یقین نداشته باشد، خبردادن اهل خبره مورد اطمینان کافی است.

 

سؤال: نوشابه های موجود در بازار که بعضی از آن ها مانند کوکاکولا و پپسی کولا و... در داخل تولید می شوند و گفته می شود که مواد اصلی آن ها از خارج وارد می گردد و احتمال دارد از الکل در آن ها استفاده شده باشد، چه حکمی دارد؟

جواب: پاک و حلال است، مگر این که مکلّف شخصاً یقین حاصل کند که آن ها با الکل مست کننده ای مخلوط اند که در اصل مایع است.

 

سؤال: آیا اساساً هنگام خرید مواد غذایی، لازم است تحقیق شود که فروشنده یا سازنده غیر مسلمان کالا آن ها را لمس کرده و یا در ساخت آن ها الکل به کار برده است یا خیر؟

جواب: سؤال و تحقیق لازم نیست.

 

سؤال: اینجانب اقدام به ساخت «اسپری اتروپین سولفات» کرده ام که الکل نقش اساسی در ترکیب فرمول دارویی آن دارد، به طوری که اگر الکل به ترکیب مذکور اضافه نشود، ساخت آن اسپری ممکن نیست و از جهت عملی هم این اسپری ضد گازهای شیمیایی و جنگی اعصاب است که برای محافظت از نیروهای اسلام در برابر آن ها کاربرد دارد. آیا از نظر جناب عالی استفاده از الکل به ترتیب مذکور در صنعت داروسازی، شرعاً جایز است؟

 

جواب: اگر الکل مست کننده ای باشد که در اصل مایع است، حرام و بنا بر احتیاط نجس است، ولی استفاده از آن در ساخت دارو  اشکال ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیر IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    4 2
    آیا خوردن مشروب الکلی به صورت سهوی اشکال دارد و اگر انسان پس از خوردن متوجه شود چه حکمی دارد؟
  • محمد IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
    1 1
    اب انگوری که در فروشگاه های شهرها وجود دارد و روی ان ها نوشته شده دارای الکل چه حکمی دارند؟؟؟
  • خانم PL ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    0 0
    من الکلی خریدم که به گفته بعضی از اطرافیانم بوی عرق (که از کشمش و...)به دست میآید دارد،بوی تندی دارد، آیا اگر اینطور باشد نجس است و نمیتوان برای ضد عفونی کردن استفاده کرد؟؟؟
  • محسن IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 0
    سلام من در یک بازی انلاین بایک فرد شرابخوار بازی میکنیم میخواستم ببینم مشکلی داره
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    0 0
    آیا خوردن الکل بعنوان دارو و در حد دارو‌ حرام است؟
  • ساحل IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    0 0
    آیا خوردن شربت دیفن هیدرامین کمپاند که روی شربت نوشته حاوی 2/5 درصد اتانول هست . حرام است ؟ من از این شربت خوردم و اطلاعی نداشتم و ندارم که خوردنش مشکل داره یا نه . برای گلودرد
  • محمود IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    0 0
    مقدار کم آبجو حرام است؟