پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب

حوزه/ رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به مسئله امر به معروف و نهی از منکر در غرب گفت: اگر به زندگی غرب نگاه کنیم متوجه می‌شویم که آن‌ها در عمل به این اصل انسانی معتقد هستند، اگر کسی در اروپا در خیابان زباله بیندازد بدون استثنا همه به او تذکر می‌دهند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر  و هدف قیام امام حسین (ع) بیان داشت: امام حسین (ع) برای جلوگیری از ظلم و ترویج عدالت‌خواهی و گسترش حق و حقیقت قیام کرد.

وی تصریح کرد: امربه‌معروف و نهی از منکر یک اصل بشری و فطری است و احکام اسلامی مربوط به این باب برای تأکید و تحکیم این اصل انسانی آمده است نه برای تأسیس یک حکم جدید.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به مسئله امر به معروف و نهی از منکر در غرب گفت: اگر به زندگی غرب نگاه کنیم متوجه می‌شویم که آن‌ها در عمل به این اصل انسانی معتقد هستند، اگر کسی در اروپا در خیابان زباله بیاندازد بدون استثنا همه به او تذکرمی هند.

وی ادامه داد: حال عده‌ای از رسانه‌ها غربی و حتی غرب‌زده‌های داخلی بدون توجه به زندگی خود غرب مقابل این اصل انسانی برنامه‌سازی می‌کنند و وضع ایران را نابسامان معرفی می‌کنند و امربه‌معروف و نهی از منکر را دخالت می‌نامند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب گفت: امر به‌خوبی و نهی از کار ناپسند یک امر فطری و موجود در تمامی ادیان و مکاتب است و اسلام نیز از این مسئله مستثنی نبوده و برای تأکید و تحکیم این مسئله به مسلمان حکم امربه‌معروف و نهی از منکر کرده است.

وی در ادامه افزود: امربه‌معروف و نهی از منکر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، اینکه نهادی و یا ارگانی بخواهند متصدی این امر شوند قطعاً نتیجه‌بخش نخواهد بود و باید مردم با باور قلبی خود جامعه را امر به خوبی‌ها و نهی از بدی‌ها کنند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: وجود پلیس در جوامع یک عامل بازدارنده و از سر ناچاری است، ما باید وضع جامعه طوری هدایت کنیم که بازدارنده درونی انسان‌ها فعال شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گاهی یک‌کلام سبب می‌شود تا فطرت انسان بیدار شود و گاهی هم جامعه آن‌قدر به‌سوی افول حرکت می‌کند که یک نهضت همچون نهضت حسینی با جان‌فشانی این مسئله را در قلب انسان بیدار می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha