جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
«حجت الاسلام والمسلمین جلیل دماوندی»

حوزه/ انسان باید با محاسبه نفس، خود را محک بزند تا هر لحظه آماده مرگ باشد؛ انسان هایی که در دنیا محاسبه نفس داشته باشند در آخرت گرفتار نمی شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، مراسم عزاداری دهه دوم محرم با حضور اساتید و کارکنان مدرسه علمیه صدیقه طاهره(س) شهر انبارالوم برگزار شد.

حجت الاسلام جلیل دماوندی با اشاره به روایت پیامبر اکرم(ص) «به حسابتان رسیدگی کنید قبل از این که در قیامت به حساب شما رسیدگی شود»، گفت: انسان باید با محاسبه نفس، خود را محک بزند تا هر لحظه آماده مرگ باشد؛ انسان هایی که در دنیا محاسبه نفس داشته باشند در آخرت محاسبه نفس نمی شوند.

وی با بیان این که محاسبه نفس انسان را به سعادت ابدی می رساند، افزود: مراقبت باید تا لحظه مرگ ادامه داشته باشد نه به زمان محدود یا مخصوص؛ مراقبه برخی انسان ها دائمی است، از این رو به حقایق اطراف خود واقف می شوند، به طوری که در دنیا با بصیرت هستند و با همین بصیرت حقیقی هم از دنیا می روند.

این استاد حوزه، ادامه داد: این دسته از افراد، بصیر به نفس اند یعنی در ابتدا به ضعف و قوت خود و سپس به اطراف خود آگاهی پیدا می کنند و هیچ گاه از خود غافل نیستند، بلکه دائم به مراقبه می پردازند.

حجت الاسلام دماوندی خاطرنشان کرد: هر انسانی که قلب خود را از غفلت محافظت نماید، نفس را از شهوت و عقل را از نادانی دور می نماید و نام خود را در زمره بیداران عالم ثبت می کند. امام صادق(ع) می فرمایند: «هر کسی که قلبش را از غفلت، نفسش را از شهوت و عقلش را از جهل و نادانی محافظت کند، برای او نوشته شده است که از بیداران است».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha