پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
احتکار

حوزه/ گرفتار شدن در دام جنگ روانی اخیر دشمن در عرصه اقتصاد و هجوم به فروشگاه ها از سوی مردم و احتکار خانگی کالاها ، خواسته یا ناخواسته خیانت به منافع ملی است.

"انبار‌های خانه‌هایتان را پر از کالا کنید تا وقتی اجناس گران‌تر شد، آن ها را داشته باشید و حتی به نظرم آن‌قدر زیاد احتکار کنید تا بتوانید بعداً با قیمت بالاتر به افراد دیگر آن ها را بفروشید"

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، عبارات فوق بخشی از صحبت های کارشناس اقتصادی شبکه سلطنت‌طلب "من و تو" که به خیال خود توصیه های دلسوزانه (!) و مفیدی برای مردم ایران بیان می کند.

تشویق به احتکار و تحریک مردم در جنگ اقتصادی اخیری که دشمنان ما به خصوص سران آمریکا علیه کشور ما به راه انداخته اند، این روزها به یکی از اصلی ترین خطوط خبری رسانه های معاند تبدیل شده که متاسفانه گاه برخی رسانه ها و افراد به ویژه در فضای مجازی نیز خواسته یا ناخواسته همین رویه را به نوعی دیگر دنبال می کنند.

واقعیت آن است که در روزها و هفته های اخیر پس از تب و تاب غیرقابل پیش بینی نرخ ارز و طلا ، شاهد هجوم بیش از پیش بسیاری از مردم به فروشگاه ها و انجام خریدهای بیش از حد نیاز و متعارف است که باعث مطرح شدن پدیده ای به نام اتفاقی "احتکار خانگی" در فضای اقتصادی کشور شده است؛ پدیده ای که بیش از آن که ریشه اقتصادی داشته باشد ، منشأ روانی دارد و نشان می دهد که برخی از مردم از روی ترس و نگرانی نسبت به اوضاع آینده خود و جامعه و گروهی نیز البته از بابت حرص و طمع برای کاسب کاری بیشتر به آن روی آورده اند.

واقعیت آن است که احتکار از جمله مسائلی است که در دین و آیین ما به شدت مورد مذمت واقع شده است و از این منظر مسئولان جامعه اسلامی می بایست به شدت با محتکرین مقابله جدی کنند تا مبادا تاثیرات سوء این قضیه بر کلیت اقتصاد جامعه بیش از پیش شود.

دقیقاً از همین روست که پروردگار عالم در سی و چهارمین آیه سوره توبه می‌فرماید: "کسانی را که از زر و سیم گنج می‌سازند و آن ها را در راه خدا خرج نمی‌کنند، به عذابی دردناک مژده ده".

نبی مکرم اسلام(ص) نیز در حدیثی می‌فرمایند: "هر کس گندمی را به قصد گران شدن آن، 40 روز احتکار کند، از خدا بری و خدا از او بری است."

امیرالمومنین علی(ع) نیز با تاکید بر این نکته که مردم را از نعمت محتکر بهره‌ای نیست، در عهدنامه مالک اشتر می فرمایند : "این( احتکار)، ننگی است برای والیان حکومت.

در واقع با نگاهی گذرا به آموزه های دینی متوجه می شویم که احتکار نشانه پستی و جاهلیت فرد و خصلت انسان های فاجر است، تا آن جا که امام کاظم(ع) به روایت از حضرت رسول(ص) می‌فرمایند: "اگر بنده‌ای به عنوان دزد به نزد خدا برود، در نزد من بهتر است تا به عنوان محتکر"

نکته واپسین این نوشتار هم این که هر چند مسئولان و دولتمردان باید برای وضعیت آشفته این روزهای اقتصاد مملکت فکری کنند و تصمیمی درست و قاطع بگیرند، شکی نیست و ایضاً هم این که مجلس شورای اسلامی نیز با وضع قوانین و نظارت شفاف و صریح می بایست مانع از تداوم این وضع بلاتکلیف شود اما در عین حال مردم نیز نباید فریب جنگ روانی دشمن به خصوص رسانه های آن را بخورند چه آن که اُفتادن در دام چنین جنگی همانا و آب به آسیاب ریختن دشمن همانا.

سید محمد مهدی موسوی

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha