پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
عربستان

حوزه/ ائتلاف هاي ضد ایران و مقاومت اسلامی به رهبری عربستان هر روز تضعیف می شوند و اعضای آنها انتظار هیچ بهبودی را ندارند. گرچه ابعاد این ائتلاف ها محدود نیست، اما برچیده شدن آنها هر لحظه امکان پذیر است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» در سال های اخیر به اندازه ای که بر نقش و اهمیت جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف که اهم آن مبارزه با تروریست در خاورمیانه بود افزوده شد به همان اندازه موضوع ایران هراسی و تشکیل ائتلاف های عربی صهیونیستی و آمریکایی در منطقه برای جلوگیری از پیشرفت های ایرن قدرت گرفت به طوری که همزمان با شکست نهایی تروریسم تکفیری در عراق و رسیدن تروریست ها و حامیانشان به آخر خط در سوریه تقلای محور عربی -غربی -صهیونیستی برای توقف پیشرفت های ایران در منطقه بیشتر شده است. از این رو محور سعودی آمریکایی اماراتی و بحرینی در مقابل خط مقاومت ایران-سوریه-روسیه در منطقه تشکیل شد.

تشکیل جریانی جدید شبیه به سازمان ناتو ضد ایران

تشکیل پیمان دوجانبه نظامی شبیه به سازمان نظامی ناتو که به گزارش وال استریت ژورنال شامل مصر، اردن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌شود؛ جریانی جدید ازسوی دولت جدید آمریکا محسوب می شود .البته  گزینه ائتلاف سازی  آمریکا علیه ایران رویکرد جدیدی نیست. در واقع ترامپ با همه دیدگاه‌هایش به همان سیاست‌ های قبلی آمریکا  تکیه کرده و بازی در سناریوی ایران هراسی را در همان مدار گذشته دنبال می کند. دولت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا نیز برای رسیدن به همین هدف از واژه ای ساختگی به نام خطر ایران استفاده کرد و پیش از وی نیز در زمان بوش آمریکا ایران را در لیست بزعم آمریکا محورشرارت قرار داده بود.

شکی نیست که هدف از همه این تحرکات وابسته کردن امنیت کشورهای منطقه به آمریکا است. این وابستگی در چند سال اخیر به فروش 130 میلیارد دلار هواپیما وسلاح های جدید به کشورهای عربی منطقه خلیج فارس منتهی شد  .البته ترامپ در این ائتلاف سازی انگیزه های بیشتری دارد ؛ چرا که وی به دنبال  بحث تجاری سازی امنیت است. 

 

تمایل رژیم صهیونیستی در ائتلاف سازی علیه ایران

یکی دیگر از بازیگران منطقه ای که به دنبال تشکیل ائتلافی ضد ایرانی و ضد مقاومت در منطقه است و تصمیم دارد از برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در این ائتلاف استفاده کند رژیم صهیونیستی است .در همین راستا اسرائیل از کشورهای خلیج فارس و به ویژه عربستان خواسته تا یک "ائتلاف عربی ـ اسرائیلی" بر ضد جمهوری اسلامی ایران تشکیل دهند.

شبتای ساویت، رئیس سابق موساد در این زمینه گفت: بعد از توافق هسته ای ایران با غرب و نگرانی واضطراب شدید کشورهای خلیج، اسرائیل مایل است تا با همکاری کشورهای عربی خاورمیانه ائتلاف عربی ـ اسرائیلی علیه ایران تشکیل دهد.شافیت افزود کشورهای عربی همچون مصر و اردن و کشورهای خلیج با اسرائیل در این زمینه هم رای هستند و همین امر، فرصت را برای تشکیل چنین ائتلافی فراهم می آورد.

تقسیم وظایف بین کشورهای عربی در ائتلاف ضد ایران

در این ائتلاف که متشکل از کشورهای درجه یک دشمنان جمهوری اسلامی و آزادی خواهی ملت ها در منطقه هستند کشورهایی چون عربستان سعودی،امارات، بحرین مصر و سایر کشورهای عربی و غربی و رژیم صهیونیستی و آمریکا را شامل می شوند که هر کدام وظایفی را برای به چالش کشین موقعیت داخلی و خارجی و امنیتی و اقتصادی ایران دارند.بر هم زدن امنیت و کشاندن جنگ و نا آرامی به ایران یکی از اهداف آشکار این کشورهای هم پیمان هست تا ضربه مهلکی را که ایران به همراه هم پیمانانش در توقف و شکست طرح آمریکایی و صهیونیستی به آنها وارد کرد را از این طریق جبران کنند تا ایران را مجبور به عقب نشینی از اهداف سازنده اش در مقابل تروریست در کشورهای مهم جهان اسلام همچون سوریه و عراق کنند.

کشاندن خط تفرقه بین اقوام از دیگر اهداف این ائتلاف است تا پروژه غربی صهیونییستی آمریکایی تجزیه کشورهای منطقه که از جمله آن ایران است را بتوانند پیاده کنند. آنچه آنها می‌خواهند آن است که برای فشار بر ایران به منظور تغییر رفتار،  و مهار توانایی آن برای بی ثبات کردن همسایگانش و همچنین گسترش نفوذش، یک کارزار(کمپین) مهار و کنترل پایدار وجود داشته باشد.«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در این باره معتقد است که هدف واقعی ازاین ائتلاف، اعلان جنگ ضد ایران نیست، بلکه استفاده ازادعایی موهوم  به نام خطر بزرگ ایران ، برای عادی سازی کامل روابط کشورهای عربی «سنی» با رژیم اشغالگراسرائیل و چپاول باقی مانده ثروت های کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تامین مالی پروژه های زیر ساختی آمریکا است که ترامپ در تبلیغات ریاست جمهوری وعده آن ها را داده بود.

نقش و وظایف امارات در مقابل ایران

اگرچه همراهی امارات و عربستان در عرصه های نظامی منطقه ای به شکل جدی به سال ها پیش و زمانه بروز انقلاب در بحرین باز میگرد و در حالی که در آن زمان عربستان به اعزام نیرو به بحرین مبادرت کرد و به تعبیری بحرین را به اشغال در آورد و در این راه امارات را همراه خود کرد اما در شرایط جدید اوضاع کاملا دگرگون شده و این محمدبن زاید است که به اصطلاح حرف اول را میزند و بن سلمان را به تبعیت از خود فرا می خواند و وادار میسازد.

تلاش امارات برای ضربه زدن به قدرت ایران در منطقه

امارات نیز در روزهای اخیر سعی کرده نقش پر رنگ تری از عربستان در مقابله با ایران داشته باشد تماس تلفنی ترامپ با محمد بن زاید ولیعهد امارات عربی متحده درباره تحولات منطقه در همین راستا انجام شد و رئیس جمهور آمریکا و ولیعهد امارات بر اهمیت تشکیل یک شورای همکاری متحد در منطقه خلیج فارس تاکید کردند.در آخرین موضع گیری مشاور ولی عهد ابوظبی در امور سیاسی از تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران استقبال کرد و گفت: اگر راهبرد سختگیرانه آمریکا منجر به تضعیف سیاسی اقتصادی ایران شود و نفوذ منطقه ای ایران را کاهش دهد و حتی باعث تغییر نظام در ایران شود این امر باعث بیشترین نفع برای کشورهای عربی خواهد بود.

واکنش عجیب امارات به حادثه تروریستی اهواز

یکی دیگر از اقدامات امارات در مقابله با نقش با اهمیت ایران در منطقه این بود که چندی پیش مشاور وزیر خارجه امارات در سخنانی اعلام کرد، امارات متحده عربی همه عملیات تروریستی را که در هر جای دنیا باشد محکوم می‌کند.البته معلوم نیست وی عملیات تروریستی در اهواز را اصلا تروریستی می‌داند یا نه؟ البته این اظهارات زمانی از زبان مشاور وزیر خارجه امارات مطرح شد که دید مردم ایران معتقدند کشور‌های منطقه پشت این حادثه بودند و این تروریست‌ها در این کشور‌ها آموزش دیده بودند. سران این گرو‌ها در رسانه‌های این کشور‌ها حاضر و مصاحبه کردند و حتی پا را فراتر نهاده و تهدید کردند، جنگ را به ایران می‌بریم.

تشکیل مثلث شرارت علیه ایران

در دولت ترامپ، روابط آمریکا با عربستان سعودی و امارات‌متحده‌عربی تقویت شده است و این مثلث، به علاوه اسرائیل، گروه اصلی کشورهایی هستند که در ماه‌های اخیر خواستار شدت‌عمل جامعه  جهانی علیه ایران بوده‌اند. واشنگتن، ریاض و ابوظبی، ایران را به برهم زدن ثبات منطقه و ایجاد تنش در برخی کشورهای عربی متهم می‌کنند. این ائتلاف بر همکاری دولت ترامپ با دو کشور عرب حوزه خلیج‌فارس یعنی عربستان و امارات علیه ایران متمرکز خواهد بود.

 

مذاکرات ضد ایرانی و ترکی در قایقی روی آب

مذاکرات ضد ایرانی سابقه طولانی در تاریخ سیاسی منطقه دارد.و همواره برخی از کشورهای عربی نگران از قدرت گرفتن ایران و برخی از هم پیمانان استراتژیکش در منطقه به دنبال راه هایی بر محدود کردن قدرت ایران از یک سو و تحت فشار قرار دادن آن از سوی دیگر دارند.روزنامه استار ترکیه در این خصوص گزارشی را منتشر کرد و اعلام کرد اخبار منتشر شده از محافل سیاسی و مطبوعاتی انگلیس حاکی است که جرج نادر سرمایه دار امارات متحده عربی با تبار لبنانی و ساکن آمریکا، سران با نفوذ پنج کشور عربی حوزه خلیج فارس از جمله محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات را دور هم جمع کرده و مذاکراتی مخفیانه، داخل قایقی در میان آب های دریای سرخ با محوریت منع گسترش نفوذ ترکیه در خاورمیانه صورت گرفته است.به نوشته این رسانه، مذاکرات محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات، عبدالفتاح السیسی رهبر مصر، سلمان بن حامد آل خلیفه ولیعهد بحرین، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه جرج نادر در دریای سرخ موضوعاتی مبنی بر اعمال سیاست های جدید در شورای همکاری خلیج فارس، اتخاذ یک سیاست واحد منطقه ای و مقابله با ایران را نیز در برگرفته است.

 

 آیا عمان با ائتلاف کشورهای عربی ضد ایران همراه می شود؟

 در بین ائتلاف کشورهای عربی ضد ایران يک عضو ناسازگار ديگر نيز در اين بين به چشم مي خورد؛ عمان. پادشاهی اين کشور روابط حسنه ای با تهران دارد، رابطه ای که با ائتلافی با آمريكا و عليه ايران همخوانی چندانی ندارد. اگرچه اين پادشاهی رابطه خوبی نيز با ايالات متحده آمريكا دارد. عمان در جريان سال های قطع رابطه تهران - واشنگتن نقش ميانجی دو کشور را به خوبی بازی کرده است. عمان در دوران تحريم ها در مورد نقل و انتقال پول هم نقش مثبتی برای ايران ايفا کرده همچنين اين پادشاهی در آزادی چند مورد زندانی خارجی از ايران نقش داشته است. اما مشخص نيست هنوز اين پادشاهی محتاط در مواجهه با اين ائتلاف چه خواهد کرد؟

بحرین شریک اصلی عربستان در ائتلاف ضد ایرانی

 بحرین نیز از دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس از استراتژی جدید آمریکا که از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام شد، استقبال کرد.

منامه با اشاره به اظهارات ترامپ علیه توافق هسته‌ای و سپاه مدعی شد، این موضع آمریکا بر اهمیت مبارزه با تروریسم و حامیان آن برای ایجاد جهانی پر امنیت و پر ثبات تاکید دارد و کشور بحرین از سیاست صحیح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و تلاشش برای منع انتشار تروریسم که ایران آن را انجام می‌دهد حمایت می‌کند.بحرین با اشاره به اینکه ایران باید به حاکمیت کشورهای همسایه احترام بگذارد و به قوانین و معاهدات بین‌المللی پایبند باشد مدعی شد: ما از تمام تلاش‌هایی که هدف آنها منع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و منع ایران از کمک به شبه نظامیان افراطی است، حمایت می‌کنیم.

تمامی ائتلاف های عربستان ضد ایران و مقاومت محکوم به شکست بودند

تاکنون عربستان سعودی به اتفاق سایر کشورهای عرب منطقه و حامیان غربی و آمریکایی خود ائتلاف های زیادی را ضد جریان مقاومت و در راس آن جمهوری اسلامی تشکیل دادند که با شکست مواجه شده است.

بر اساس گزارش وب سایت آمریکایی لوبلاگ، عربستان سعودی تلاش کرده است با اعراب، مسلمانان و دیگر ملت ها ائتلاف های چندجانبه ای ایجاد کند. اولین مورد، «ائتلاف عربی در یمن» در مارس ۲۰۱۵ بود. متعاقب آن، «ائتلاف اسلامی برای جنگ علیه تروریسم» در دسامبر ۲۰۱۵ تشکیل شد. در آخرین مورد نیز «ائتلاف ضد قطر» در ژوئن ۲۰۱۷ ایجاد شد؛ ائتلافی برای واداشتن قطر به همسویی با دیدگاه های استراتژیک عربستان در شورای همکاری خلیج فارس هر سه ائتلاف به رهبری عربستان هر روز تضعیف می شوند و اعضای آنها انتظار هیچ بهبودی را ندارند. گرچه ابعاد این ائتلاف ها محدود نیست، اما برچیده شدن آنها هر لحظه امکان پذیر است. ائتلاف ضد یمن شامل مراکش، سنگال و آمریکا است که همه این کشورها صدها مایل از محل جنگ فاصله دارند. بیش از نیمی از اعضای ائتلاف موسوم به «ائتلاف اسلامی» هم با مرکز فرماندهی ریاض بسیار فاصله دارند.

عربستان سعودی همچنین برای جلوگیری از نفوذ ایران و قطر در آفریقا یک ائتلاف غیررسمی تشکیل داده است. در همین راستا، عربستان سعودی از یک طرف به موریتانی و سنگال و از طرف دیگر به لیبی و چاد رجوع کرده است. روسای جمهور سنگال و موریتانی در آوریل ۲۰۱۵ برای گفت و گو در این خصوص به ریاض سفر کردند. آنها متعهد شدند که صدها نظامی این کشورها را به جنگ یمن بفرستند. بعدا «محمد بن عبدالعزیز» رئیس جمهور موریتانی هم به ریاض سفر کرد و با استقبال مقامات سعودی مواجه شد.

از زمان آغاز به کار شورای همکاری خلیج فارس در دهه ۱۹۸۰، ریاض تلاش کرده آن را به ائتلاف امنیتی دسته جمعی تغییر دهد. اما شرکای ریاض – کویت، عمان، قطر و حتی امارات متحده عربی – این تلاش ها را ناکام گذاشته اند. عربستان همچنین تلاش کرد تا بتواند سطح همکاری های نظامی آمریکا با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را به یک سیستم دفاع مشترک مانند ناتو افزایش دهد. اما روابط بین شورای همکاری خلیج فارس و واشنگتن همواره خوب نبوده است.

در حال حاضر با تمام شکست هایی که ائتلاف های به اصطلاح عربی غربی و آمریکایی در مواجهه با مقاومت و نقش ایران در منطقه داشته اند به نظر می رسد ائتلاف جدیدی که به سرکردگی امارات و عربستان سعودی و آمریکایی ها برای مقابله با قدرت ایران در منطقه تشکیل شده است به سرنوشت ائتلاف های گذشته تبدیل شود.

 

گزارش از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha