شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدیر کل حوزه ریاست مرکز خدمات

حوزه/مرکز خدمات خود را متعهد به پشتیبانی از رسالت طلاب می‌داند. فعالیت‌های مرکز خدمات با رسالت حوزه هدفمند شده است و از طلابی که به انجام رسالت‌های حوزوی اشتغال داشته باشند حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، طلبگی و تبلیغ دین همواره با عباراتی مانند مشقت و سختی و حضور در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی بدون هیچ چشم‌داشتی عجین بوده است. طلبه‌ها هیچ‌گاه در طول تاریخ گهربار اسلام چشم به دست دولت‌ها نداشته‌اند و سعی کرده‌اند با شهریه اندک، امرار معاش کنند. تاریخ روحانیت پر است از جان‌فشانی‌ها و ازخودگذشتگی کسانی که برای تبلیغ دین از جان ‌مایه گذاشته‌اند و با همین افتخار و البته در قناعت زندگی کرده‌اند.

پس از پیروزی انقلاب این فرایند همچنان ادامه داشته است و سال‌ها طلاب از حداقل حقوق شهروندی مانند بیمه محروم بوده‌اند. در سال 1370 مقام معظم رهبری با توجه به شناخت کاملی که از مشکلات طلاب و روحانیان داشته‌اند دستور دادند نهادی تأسیس شود تا حداقل به امور درمانی طلاب رسیدگی شود. این نهاد بعدها به نام مرکز خدمات تغییر نام داد و امروز 27 سال از تأسیس آن می‌گذرد.

به مناسبت سالروز تأسیس مرکز خدمات به‌منظور معرفی رویکردهای جدید آن مرکز، خبرنگار خبرگزاری حوزه با حجت الاسلام والمسلمین محمد محمودی مدیرکل حوزه ریاست مرکز خدمات گفت و گویی انجام داده  که متن کامل این گفت و گو ب به این شرح است :
 

بفرمائید که هدف از تأسیس مرکز خدمات چه بود؟
خوشبختانه امروز 27 سال از تأسیس و غرس شجره طیبه مرکز خدمات حوزه به امر و فرمان مبارک مقام معظم ولایت حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال 70 می‌گذرد.
این اتفاق بسیار مبارک را به حوزویان عزیز، طلاب و روحانیان و اساتید حوزه تبریک می‌گویم.
هدف از تأسیس مرکز خدمات را ابتدا از منظر موسس مرکز و دوم از نگاه اسناد راهبری که از سوی هیئت‌مدیره و ریاست مرکز تنظیم و ابلاغ می‌شود می‌توان بررسی کرد.
مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در سال 70 طبق فرمایش رهبری با هدف آرامش‌بخشی به جامعه روحانیت و حوزویان عزیز برای انجام رسالت‌های حوزوی تأسیس شده است. در تعبیر رهبری آمده است که قدری طلاب فکرشان برای مطالعه و تحصیل و تبلیغ و انجام رسالت‌هایشان آرام باشد.
این هدفی است که در همان سال‌های تأسیس که خدمتشان می‌رسیدیم به آن توجه داشتند و در 27 سال گذشته هم در جلساتی که هیئت‌مدیره و مسئولان مرکز به خدمت ایشان می‌رسیدند به آن تأکید می‌کردند.
در 11 تیرماه سال 79 آقا می‌فرمایند «بنده هم از اینکه بتوانم به این کار (خدمت به طلاب و روحانیان) کمک کنم خدا را خیلی شاکر خواهم بود و راضی‌ام که بتوانم؛ یعنی این کار را واجب می‌دانم. بنده وضعیتی را که در دوران طلبگی مواجه بودم، یا دیدم که دیگران مواجهند، فراموش نمی‌کنم. وضع طلبگی وضع سختی است و هیچ‌کس هم این را نمی‌داند
تا امروز نگاه رهبری همین بوده است و در دیداری که قبل از ماه رمضان با حضور جمعی از مسئولان خدمتشان رسیدیم باز مجدداً با شنیدن گزارش مسئولان مرکز خدمات، تأکید کردند که این گزارش نشان می‌دهد وضع معیشت طلاب به شدت سخت است.
این مرکز در سال 70 با همین نگاه رهبری و این هدف عالی تأسیس شد و هنوز به حیات خود ادامه می‌دهد.
 

چه تحولاتی در  مرکز خدمات حوزه‌های علمیه  تا به امروز صورت گرفته است؟
مناسب است که در سالروز تأسیس مرکز خدمات، حوزویان عزیز با تحولات و روند رو به رشد خدمات این مرکز که متناسب با نیازهای اساسی طلاب است آشنا شوند.
با هدایت‌های مقام معظم رهبری و هدایت و نظارت هیئت‌مدیره مرکز خدمات و مدیریت راهبردی و انقلابی و جهادی ریاست مرکز خدمات به فضل الهی پس از 27 سال، روند رو به رشدی را در خدمات مرکز شاهد هستیم.
در سال 70 مرکز خدمات فقط برای ارائه هزینه‌های درمانی طلاب آن هم از طریق دریافت نسخه‌های درمانی آغاز به کار کرد و تنها یک خدمت ارائه می‌کرد. ولی تا امروز؛ هم از نظر کیفی و هم کمی با رشد در خدمات مواجه هستیم ضمن اینکه گستره جمعیتی مرکز خدمات مرتباً رو به افزایش است.
امروز هم مرکز خدمات برای پیدا کردن افق‌های جدید در خدمت‌رسانی تلاش می‌کند و هم رئیس مرکز نیز بر آن بسیار تأکید دارد. برای رسیدن به این هدف گروه‌های مختلف تحقیقی تشکیل و جلسات مختلف هم اندیشی با نخبگان و اساتید و فرهیختگان، برای مشورت و یافتن افق‌های جدید و آسیب‌شناسی خدمات موجود برگزار شده است و می‌شود.
راه دیگر یافتن افق‌های جدید، طراحی نظام پیشنهادهای طلاب به دستور رئیس مرکز بود که امسال انجام شد. روابط عمومی مرکز با کمک بخش‌های مختلف در حال راه‌اندازی سامانه نظام پیشنهادها است تا طلاب پیشنهادهای خود را ارائه کنند که نشان می‌دهد هنوز هم مرکز خدمات بعد از 27 خود را نیازمند گفتگو با طلاب می‌داند.
البته این روند رو به رشد خدمات هم همیشه با پیشنهادهای خود طلاب، اساتید و بزرگان حوزه همراه بوده است که یا به مقام معظم رهبری منعکس شده و یا مستقیماً به خود مرکز ارائه شده است.
 

رویکردهای جدید مرکز خدمات حوزه‌های علمیه چه بوده است؟
در رأس مرکز خدمات هیئت‌مدیره و یک نفر رئیس قرار دارد که هر دو با حکم مقام معظم رهبری تعیین می‌شوند. در 7 سال اخیر رویکردهای جدیدی با حضور حجت الاسلام و المسلمین ربانی رئیس مرکز خدمات دنبال شده و در هیئت مدیره به تصویب رسیده است.
هدفمندی خدمات و ارائه خدمات فرهنگی و عاطفی ویژه خانواده‌ها دو رویکرد اصلی مرکز خدمات بوده است و همین دو عنوان در رویکردها، بخش‌های متعددی را در راه خدمت‌رسانی به طلاب ایجاد می‌کند.
مرکز خدمات در این رویکردها خود را متعهد به پشتیبانی از رسالت طلاب می‌داند. فعالیت‌های مرکز خدمات با رسالت حوزه هدفمند شده است و از طلابی که به انجام رسالت‌های حوزوی اشتغال داشته باشند حمایت می‌کند..
مرکز خدمات در ارائه خدمات فرهنگی به خانواده طلاب توجه ویژه‌ای دارد و این رویکرد به اطلاع مقام معظم رهبری رسیده و مورد تأیید و تشویق شخص رهبری قرار گرفته است.
مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با یک مدیریت علمی کار می‌کند و دارای بیانیه مأموریت و چشم‌انداز سالانه است. در این سند چشم‌انداز آمده است که در افق 1404 هجری شمسی با حمایت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، طلاب و روحانیان در انجام وظایف حوزوی با مانع جدی در زندگی فردی و خانوادگی رو به رو نیستند. مرکز در این افق، حامی اصلی حوزه‌های علمیه در شکوفا سازی استعدادهای برتر و کانون فعال جذب و مدیریت ظرفیت‌های جامعه و نظام اسلامی برای خدمت‌رسانی به طلاب و روحانیان است.
در بیانیه مرکز خدمات نیز آمده است که مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نهادی است حوزه‌ای و حمایتگر که با سیاست‌گذاری کلان و تلاش در تأمین نیازهای اساسی زیستی و فرهنگی روحانیان و خانواده‌های ایشان و پشتیبانی مراکز حوزوی، زمینه تحقق رسالت آنان را فراهم می‌آورد. مرکز خدمات در انجام این مأموریت خود را متعهد به حفظ ارزش‌های اسلامی و هویت حوزوی، کرامت انسانی، رعایت شئون روحانیت و زی طلبگی و عدالت محوری می‌داند.

برای امسال شعار سال  انتخاب کرده اید، در خصوص آن توضیحی بفرمائید؟
چند سالی است که با تدبیر ریاست مرکز خدمات برای این مرکز شعار سال تعیین می‌شود. این رسم از اقدام رهبری الهام گرفته شده است که برای کل کشور و نظام شعار سال اعلام می‌کنند. مرکز در یک فرایند کاملاً مشورتی به شعار سال می‌رسد. شعار «مرکز خدمات؛ منسجم، جهادی، و اثربخش در خدمت و پیشرو در توانمندسازی خانواده‌ها» به‌عنوان شعار سال 97 انتخاب و به تصویب رسیده و به همه کارکنان ابلاغ شده است. رئیس مرکز خدمات در جلسات مختلف این شعار را برای همکاران تبیین کردند و به عنوان تابلویی در جلوی چشم همکاران قرار دارد.
در این شرایط سخت اقتصادی که ناشی از دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی و بی‌تدبیری‌های افرادی در داخل است مرکز خدمات تلاش می‌کند با انسجام و روحیه جهادی در راه خدمت‌رسانی به سربازان حضرت ولی‌عصر(عج) قدم بردارد.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha