سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
شکست

حوزه/ وقتى مسلمانان در سال دوّم هجرى در جنگ بدر پیروز شدند، گروهى از یهود گفتند: این پیروزى نشانه ‏ى صدق محمّد صلى الله علیه و آله است، چون در تورات آمده است: او بر دشمنانش پیروز مى‏شود. گروهى دیگر از یهود ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که این خبرگزاری ضمن انتشار سلسله ای تفسیر این آیات در قالب مجموعه «قطره ای از دریا»، در این نوشتار آیه 12 سوره مبارکه آل عمران را ارائه می نماید.

* آيه               

قُلْ لِلَّذينَ کَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ وَ تُحْشَرُونَ إِلي‏ جَهَنَّمَ وَ بِئْسَ الْمِهادُ

* ترجمه                      

به كسانى كه كافر شدند بگو: به زودى شكست مى‏خورید و به سوى جهنّم رانده مى‏شوید و چه بد جایگاهى است.

* نکته ها                     

چنانكه در تفاسیر مجمع ‏البیان وكبیر و مراغى آمده است: وقتى مسلمانان در سال دوّم هجرى در جنگ بدر پیروز شدند، گروهى از یهود گفتند: این پیروزى نشانه ‏ى صدق محمّد صلى الله علیه و آله است، چون در تورات آمده است: او بر دشمنانش پیروز مى‏شود. گروهى دیگر از یهود گفتند: عجله نكنید، شاید در جنگ‏هاى دیگر شكست بخورد. وقتى در سال سوّم، جنگ اُحد پیش آمد و مسلمانان شكست خوردند، این گروه از یهودیان خوشحال شدند.

آیه نازل شد كه زود قضاوت نكنید، در آینده ‏ى نزدیك شما شكست مى ‏خورید. طولى نكشید كه مسلمانان، یهود بنى ‏قریظه و بنى ‏نضیر مدینه را درهم شكستند و در فتح مكّه نیز مشركان را از بین بردند.

* پيام ها                      

1- دلدارى مؤمنان و تهدید كفّار، نشانه رهبرى صحیح و ایمان به هدف است. «قل للذین كفروا ستغلبون»

2- یكى از معجزات قرآن، پیشگویى ‏هاى صادق آن است. «ستغلبون»

3- حق، پیروز و كفر، محكوم به شكست است. «ستغلبون»

4- با شایعات و تبلیغات دشمن، برخورد كنید. «ستغلبون»

5 - از شكست‏ هایى نگران باشید كه به جهنّم منتهى مى ‏شود، و الاّ در هر جنگى احتمال شكست وجود دارد. «ستغلبون و تحشرون الى جهنّم»

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha