جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دیدار طلاب با معلولان توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند

حوزه/ طلبه های جوان در آغازین روزهای تحصیل خود به دیدار معلولان توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند رفتند، تا کلاس زندگی را ابتدا از این مرکز شروع کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، امروز به قطعه ای از بهشت گمشده ی زمین رفتیم، قطعه ای که همه ی انسان ها از آن غافل اند و هر از چند گاهی شاید گذرشان به آنجا بیفتد.

امروز با دیدن تصاویری معنی عشق را فهمیدم، عشقی که در این بهشت وجود داشت، در هیچ کجای عالم نمی توان جستجو کرد.

پاکی، زلالی، محبت و بی ریایی را امروز باید از چشمان کودکان و بزرگانی درک کرد که کمتر به سراغشان می رویم، فرزندانی که تنها با دیدن چند نفر دست از پای نمی شناسند و عاشقانه به سویشان می آیند و نیازمند اندکی محبت اند.

اینجا مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند است، جایی که 60 الی 70 نفر از طلاب و روحانیون مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) در آنجا حضور یافته اند، تا از نزدیک با فرزندان این مرز و بوم که گاها به فراموشی سپرده می شوند، آشنا شوند و ساعاتی را در کنار آن ها به سر ببرند.

در هوای پائیزی و در جلوی درب ورودی توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند، تعداد بیشماری از طلاب و روحانیون انتظار می کشند تا زمان دیدار فرا رسد.

طلبه جوانی با در دست داشتن یک دسته گل به دیگر روحانیون شاخه گلی تقدیم می کرد، شوق و اشتیاق دیدار در چهره تک تک آن ها هویداست اما برخی ها آن را با قدم زدن پنهان می کنند.

اجازه ورود داده می شود، طلبه های جوان هم همه کنان و لبخند زنان و دوشادوش یکدیگر حرکت می کنند تا به انتظارها پایان دهند.

در ابتدای ورود تابلویی که بر روی آن نوشته بود به قطعه ای از بهشت خوبی ها خوش آمدید، خودنمایی می کرد، بهشتی که این‌بار میزبان روحانیون و طلاب جوان بود.

محمدحسن اکبری مطلق، مدیرعامل موسسه توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) به استقبال روحانیون آمد و حضورشان را باعث افتخار دانست و گفت: نرخ معلولیت افرادی که به شدت نیاز به نگهداری و مراقبت دارند، در کشور  4.5 درصد می باشد، این نرخ در خراسان جنوبی 6 درصد است که یکی از دلای بالا بودن آن ازدواج های فامیلی است.

مدیرعامل موسسه توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) ادامه داد: سنت حسنه ای که در خراسان جنوبی رایج است و ازدواج های فامیلی را بر ازدواج های غیر فامیلی ترجیح می دهند، باعث شده تا جمعیت معلولین استان نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر باشد.

اکبری مطلق عنوان کرد: شاید بارها از کنار افرادی در جامعه که دچار معلولیت هستند به راحتی گذر کرده ایم اما اگر معلولی در خانواده ای به دنیا آید، آن خانواده مفهوم معلولیت را متوجه خواهد شد.

وی متذکر شد: یک فرزند معلول می تواند برای یک خانواده هم در داخل و هم در ارتباط بیرونی و هم ارتباط دیگران با آن ها محدودیت هایی را ایجاد کند، لذا با توجه به اینکه روحانیت با مردم سر و کار دارند، می طلبد تا در مراسمات و منابر خود به مردم توصیه کنند تا به این مراکز مراجعه و از نزدیک با این فرزندان آشنا شوند، شاید آگاهی‌شان بیشتر شده و درس بگیرند.

با اتمام سخنان مدیرعامل موسسه توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) موج طلبه ها برای دیدن افراد سالمند این مرکز به راه می افتد.

در راه مسئول روابط عمومی مرکز به بیان توضیحات می پردازد و به هر قسمتی که وارد می شود امکانات و تعداد افرادی که نگهداری می شوند را برای طلاب و روحانیون شرح می دهد.

وارد بر اتاق هایی می شویم که خواهران سالمند حضور دارند، با دیدن طلبه ها و سیل مشتاقان خوشحال می شوند و سلام می کنند، برخی از طلاب نیز گل هایی که در دست دارند را تقدیمشان کرده و برایشان آرزوی سلامتی می کنند.

یکی از خواهران سالمند با طلبه ها گرم گرفته و صحبت می کند، روز سالمند را به خوبی به یاد دارد و از خداوند برایشان دعای خیر کرده و از اینکه به دیدنشان آمده اند تشکر می کند، دست های خود را بالا می برد و از خداوند می خواهد که همه ی طلاب را راهی کربلا کند.

طلاب نیز لبخند زنان آمین می گویند، شاخه گلی را تقدیمش می کنند و برای وی آرزوی سلامتی کرده و برای ادامه بازدید از اتاق خارج می شوند.

در بیرون محوطه تعدادی دیگر از افراد میانسال در حال گفتگو هستند، طلاب جوان برای عرض ارادت به حضور آن ها می روند و شاخه گل های باقی مانده را تقدیمشان می کنند، مهربانی و صفای چهره های این افراد، به کلی طلاب و روحانیون را جذب خود کرده و رضایت از این بازدید را به راحتی می توان در چهره ی آن مشاهده کرد.

برخی ها در کناری می ایستند و تنها نظاره گر حرکات و رفتار و همچنین برخوردشان با دیگر طلاب هستند، به فکر فرو می روند، گویا جسمشان در محل قرار دارد، اما ذهنشان در جایی دیگر سیر می کند.

اوج محبت، عشق، صفا و صمیمت را می توان در قسمت دوم این بازدید مشاهده کرد، جایی که خوابگاه معلولان جوان و نوجوان است، طلاب جوان سراغ یکی از معلولان را می گیرند، انگار با وی دوستی دیرینه دارند.

جواد، معلولی است که شعر امام رضا(ع) را به طور کامل حفظ کرده است، جلو می آید، با طلبه های جوان دست می دهد، سلام می کند و بلافاصله شعرش را می خواند، حرارت خواندنش دیگر طلبه ها را متحیر می کند و باعث می شود تا او را تحسین کنند.

طلاب گروه گروه می شوند و هر گروه وارد بر اتاقی شده و با معلولان به گفتگو می نشینند، انگار گمشده ای را جستجو می کنند، لبخندها، دست دادن ها، بازی کردن های طلاب با معلولین فضا را به کلی دگرگون کرده است، دیگر کسی احساس غریبگی نمی کرد و همگی سرگرم حرف زدن بودند، یکی در حال گرفتن عکس سلفی با معلولان است و دیگری کودکی را در آغوش گرفته و به مانند پدر دوستش دارد، و اشک شوق می ریزد.

یکی از طلبه های جوان که به تازگی به لباس روحانیت ملبس شده است، حضورش را در بین این کودکان افتخار می داند و خوشحال است که اندکی با این کودکان به گفتگو نشسته است.

وی می گوید: صداقت عشق و پاکی نگاه و صحبت کردن های این کودکان بی نظیر است به گونه ای که نمی توان از آن ها دل کَند، انگار هزار حرف نگفته دارند و منتظرند تا فردی در کنارشان بنشیند و به حرف هایشان گوش فرا دهد.

هرچه می گذرد فضای مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) صمیمی تر می شود، دیگر کسی یارای جداکردن طلاب از کودکان را ندارد، مگر اینکه خودشان به صحبت کردن ها پایان دهند، عشق و احساس دوستی که بین طلبه ها و کودکان به وجود آمده غیر قابل وصف است.

قسمت سوم بازدید به دیدن هنرهای بسیار جذاب معلولان بر می گردد، جایی که همه چیز پیدا می شود، از عروسک هایی که در همان نگاه اول بسیار جذاب به چشم می خورند، تا کارهای دستی که بسیار هنرمندانه طراحی شده اند.

دیدن چنین توانمندی هایی طلاب را حیرت زده می کند و با تعجب به ساخته های دست معلولان ذهنی و حرکتی مرکز نگاه می کنند، برایشان غیر قابل باور است که این افراد نیز می توانند به این درجه برسند که خالق آثار ارزشمندی باشند که در سطح شهر به فروش می رسد.

وارد بر کارگاه معرق کاری می شویم، کارگاهی که نزدیک به 10 نفر مشغول به کار هستند، این افراد بلند می شوند و با طلبه های جوان دست می دهند، از دیدنشان بسیار خوشحال هستند و آثارشان را به آن ها نشان می دهند، یکی از معلولان نیز شروع به خواندن نوحه ای بسیار زیبا می کند، طلاب نیز با وی همراهی می کنند و سینه می زنند.

دیدار عاشقانه طلاب با معلولان در حال پایان است، برخی ها دل نمی کَنند و دوست ندارند از آن ها جدا شوند، اما با اصرار زیاد دستشان را رها می کنند و پا بر روی خواسته قلبی خود می گذارند.

در طی این یک ساعت، درس های زیادی می توان گرفت، درس هایی که تا سال های سال فراموش نمی شود، طلبه های جوان اینبار آمدند تا درس زندگی در کنار افراد معلول را درک کنند، معلولانی که در اوج ناتوانی، قادر به انجام کارهای حیرت انگیزی هستند.

حجت الاسلام حیدری در پایان این دیدار عاشقانه در گفتگو با خبرنگار «حوزه» با بیان اینکه نزدیک به 70 طلبه در این دیدار ما را همراهی کردند اظهار داشت: هدف از این بازدید این بود که طلبه های جوان تجربه و درس عبرتی برای خود کسب کنند.

وی با اشاره به اینکه طلبه ها می توانند به نوعی رسانه این مرکز باشند و مشکلات این افراد را به دیگران منتقل کنند، افزود: امید است تا بتوانیم در این زمینه کمک حال مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) باشیم و هرچه از دستانمان بر می آید برای رفع مشکلات و همچنین توجه مردم به چنین مراکزی انجام دهیم.

مسئول فرهنگی مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) عنوان کرد: طی این بازدید طلبه های دریافتند که همیشه نعمت سلامتی وجود نخواهد داشت و ممکن است گاهی اوقات خودمان دچار چنین مشکلاتی شویم لذا باعث می گردد تا اهداف و مسیرها را تغییر دهند، و در تصمیم های آینده چه برای خود و چه برای فرزندانشان، بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

گزارش: ابوالفضل طالبی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha