پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نماز میت

حوزه/ همان‌گونه احترام به مسلمان زنده واجب است، لازم است مرده او نیز مورد تکریم و احترام قرار گیرد؛ لذا در شرع اسلام احکامی؛ مانند غسل، کفن و دفن و خواندن نماز بر بدن او واجب شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پاسخ به شبهات از وظایف مراکز حوزوی و دینی است که این خبرگزاری در شماره های گوناگون به ارائه برخی از شبهات و پاسخ های آن، برگرفته از «مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم» خواهد پرداخت.

* پرسش

لطفاً فلسفه خواندن نماز میت را با استدلال از قرآن کریم و روایات شرح دهید

* پاسخ

همان‌گونه احترام به مسلمان زنده واجب است، لازم است مرده او نیز مورد تکریم و احترام قرار گیرد؛ لذا در شرع اسلام احکامی؛ مانند غسل، کفن و دفن و خواندن نماز بر بدن او واجب شده است.

در ارتباط با فلسفه نماز میت، امام رضا(ع) می ‌فرماید: «اگر کسی بپرسد چرا مأموریم که بر مردگان خود نماز بخوانیم، گفته می‌‏شود؛ براى این‌که به درگاه خدا شفیع میت شویم و آمرزش او را از خداوند بخواهیم؛ زیرا که هیچ وقتى از اوقات، میت محتاج‌‏تر از لحظه پس از مرگ نیست که شفاعت شود و از براى او طلب مغفرت و آمرزش کنند».[1]

بنابراین، طلب آمرزش و دعا برای کسی که از دنیا، به سوی عالم برزخ و سرای آخرت راهی شده، دلیل تشریع نماز میت می‌باشد. از همین رو است که نمازگزاران پس از تکبیر سوم براى مردان و زنان مؤمن دعا کرده و بعد از تکبیر چهارم بویژه براى میّت دعا می‌کنند.

 

[1]. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، محقق، مصحح، لاجوردی، مهدی، ج ‏2، ص 113، تهران، نشر جهان، چاپ اول، 1378ق.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    2 0
    سلام ،آیا نماز وحشت را میشه چندروز بعد خواند؟
  • سقاعلی یعقوبزاده IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 0
    عالی بود . اماخواستم عرض کنم که بعدازمرک انسان خانواده او برایش نماز میخوانند ، یاکسی را اجیر می کنند تابرای پدر یا مادرش یا شوهرش یا.......نماز بخوانند ، این نمازچه تاثیری دارد برای اون پدر و مادر فوت شده ؟
  • احمد IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    1 0
    اسلام دستور کتک زدن به زن نداده بلکه شریک زندگی قرارداده مقام زن را بالا برده یعنی اجازه اینکه بگی یک لیوان اب به من بده نداری بلکه برضایت زن
    • نادر IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      0 0
      توباغ بغلی رفتی