جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پیامبر

حوزه/ مسأله تعداد انبیاء و همچنین تعداد امامان و اینکه چه کسانی پیامبر یا امام بوده‌اند از جمله مواردی اند که با حس، تجربه و عقل ثابت نمی‌شود. البته اصل ضرورت بعثت انبیاء و امامت و مسائلی همچون لزوم عصمت انبیاء و امامان و همچنین نیازمندی جامعه بشری به انبیا و امامان متعدد، با ادله عقلی ثابت می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پاسخ به شبهات از وظایف مراکز حوزوی و دینی است که این خبرگزاری در شماره های گوناگون به ارائه برخی از شبهات و پاسخ های آن، برگرفته از «مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم» خواهد پرداخت.

* آیا وجود ۱۲۴۰۰۰ پیامبر، در عرض ۷۰۰۰ سال منطقی است؟

متن شبهه:

تا حالا هزار بار عدد جالب ۱۲۴,۰۰۰ پیامبر را شنیده ایم؛ حال بیایید روی این عدد تفکر کنیم!

طبق اطلاعات تاریخی “تمدن بشری” مربوط به ۷۰۰۰ سال پیش در مصر ، ایران و روم (بین النهرین) میباشد؛ ۱۴۰۰ سال پیش آخرین پیامبر ، یعنی پیامبر اسلام ، محمد برگزیده شده و بعد از او پیامبری نبوده…!؛ پس ۷۰۰۰ سال تمدن را که از ۱۴۰۰ سالِ بعد از محمد کم کنیم میشود ۵۶۰۰ سال ، که این رقمِ حضور پیامبران بوده؛ حال اگر تعداد روزهای یک سال(۳۶۵)را در سالهای حضور پیامبران (۵۶۰۰) ضرب کنیم میشود ۲,۰۴۴,۰۰۰ روز؛ یعنی ۲,۰۴۴,۰۰۰ روز پیامبران فرصت داشتند تا به پیامبری برگزیده ، و به هدایت بشر بپردازند؛ حال اگر ۲,۰۴۴,۰۰۰ روز را بر تعداد ۱۲۴,۰۰۰ پیامبر تقسیم کنیم ، عدد  ۱۶ به دست می‌آید…!!!! یعنی در هر ۱۶ روز یک پیامبر…!!!

پس چگونه ادعا می شود که اکثر پیامبران از نسل و فرزندان ابراهیم و نسبت پدری و پسری دارند؟ آیا در هر ۱۶ روز فرزند دار میشند؟ و باز هم در ۱۶ روز …!!؟؟ علم هرگز نتوانسته دین را باور کند، هرگاه علم در دین تحقیق کرده، شایعات و خرافات عجیب دین را کشف کرده است.

 

پاسخ:

بررسی تعداد پیامبران

راه های علم و آگاهی پیدا کردن نسبت به حقائق مختلف است، بعضی مطالب با براهین و استدلال‌های عقلی و برخی نیز با تجربه و مشاهده معلوم و ثابت می‌شوند؛ امّا نباید فراموش کرد که تنها راه علم و آگاهی پیدا کردن به یک حقیقت، تعقّل و اندیشیدن و یا تجربه نیست. چه بسا مطالبی که قابل تجربه نبوده و با براهین و ادله عقلی نیز ثابت نمی‌شوند همانند تاریخ و سرگذشت پیشینیان.

به خوبی روشن است که کسی از راه تجربه و یا تفکّر و اندیشیدن نمی‌تواند نسبت به تاریخ گذشته آگاهی پیدا کند در این‌گونه موارد تنها راه کسب اطّلاعات و آگاهی، گوش سپردن به گفته تاریخ نگاران و یا کسانی است که از گذشته به هر طریقی آگاهی دارند و راستگویی آنها مُبَرهن است.

مسأله تعداد انبیاء و همچنین تعداد امامان و اینکه چه کسانی پیامبر یا امام بوده‌اند از جمله مواردی اند که با حس، تجربه و عقل ثابت نمی‌شود. البته اصل ضرورت بعثت انبیاء و امامت و مسائلی همچون لزوم عصمت انبیاء و امامان و همچنین نیازمندی جامعه بشری به انبیا و امامان متعدد، با ادله عقلی ثابت می‌شوند.

در مورد تعداد پیامبران، قرآن کریم، علاوه بر ذکر نام تعدادی از پیامبران بزرگ الهی، به این واقعیت هم اشاره می کند که تعداد پیامبران، بیشتر از آن است که نام آنها در قرآن آمده است، خداوند به این موضوع در آیه ۷۸ سوره غافر اشاره کرده و می فرماید: «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِنْ قَبْلِکَ مِنْهُمْ مَنْ قَصَصْنَا عَلَیکَ وَمِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ عَلَیکَ؛ ما پیش از تو رسولانی فرستادیم؛ سرگذشت گروهی از آنان را برای تو بازگفته، و گروهی را برای تو بازگو نکرده‌ایم» و همچنین در آیه ۳۶ سوره نحل هم می فرماید:«وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّهٍ رَسُولا: ما در هر امتی رسولی برانگیختیم».

 

پس آنچه از قرآن بدست می آید این است که پیامبران متعددی برای راهنمایی بشر از سوی خدا به پیامبری مبعوث شده اند.

بنابراین در قرآن کریم به تعداد دقیق پیامبران الهی اشاره ای نشده است، لذا باید برای یافتن پاسخ به این سوال که تعداد پیامبران الهی، چند نفر بوده است، به روایات نقل شده از معصومین علیهم السلام مراجعه کنیم:

در بحار الانوار روایاتی نقل شده است که تعداد پیامبران را ۱۲۴ هزار نفر ذکر کرده است . شماری از این روایات عبارت است از:

۱_ حضرت رسول صلوات الله علیه و آله می فرماید: «خداوند ۱۲۴ هزار پیامبر آفریده و من گرامی ترین آنان نزد خداوند هستم . . . و ۱۲۴ هزار وصی آفریده که علی علیه السلام گرامی ترین آن ها نزد خداوند و بهترین ایشان است .» [۱]

۲_ امام زین العابدین علیه السلام فرمود: «هر کس دوست دارد ۱۲۴ هزار پیامبر با او مصافحه کنند، امام حسین (ع) را در نیمه شعبان زیارت کند: چرا که ارواح پیامبران از خداوند برای زیارت حضرتش اذن می گیرند و به آنان اجازه داده می شود و پنج نفر از ایشان اولوالعزم هستند». [۲]

۳_ ابوذر غفاری از پیامبر خدا صلوات الله علیه وآله سؤال کرد: پیامبران چند نفرند؟ حضرت فرمود: «۱۲۴ هزار پیامبر . . . .» [۳]

۴_ شیخ صدوق در کتاب اعتقادات می فرماید: «عقیده ما (شیعه امامیه) در تعداد انبیا این است که آنان ۱۲۴ هزار نفرند و هر کدامشان وصی ای دارند .» [۴]

بنابراین وجود ۱۲۴ هزار پیامبر برای بشریت از این روایات قابل استنباط و پذیرش است.

 

بررسی امکان وقوع

مسلم است که همه ۱۲۴ هزار پیامبر، پشت سر هم نیامده اند بلکه بسیاری از آنها در یک زمان و در مناطق مختلف مشغول تبلیغ دین بوده اند. شاهد این ادعا آن است که طبق آیات قرآن کریم حضرت لوط همراه با حضرت ابراهیم و یا حضرات هارون، شعیب، یوشع در زمان حضرت موسی علیهم السلام در یک زمان بوده اند.

برای اثبات این مدعی، می توان به آیات و روایات مختلفی اشاره کرد:

قرآن کریم می فرماید: «فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْراهیمَ الرَّوْعُ وَ جاءَتْهُ الْبُشْرى‏ یُجادِلُنا فی‏ قَوْمِ لُوطٍ» [۵] بنابراین بین لوط و ابراهیم علیهما السلام، هم زمانی وجود دارد.

«… فَکَانَتْ بَنُو إِسْرَائِیلَ تَقْتُلُ فِی الْیَوْمِ نَبِیَّیْنِ وَ ثَلَاثَهً وَ أَرْبَعَهً حَتَّى إِنَّهُ کَانَ یُقْتَلُ فِی الْیَوْمِ الْوَاحِدِ سَبْعُونَ نَبِیّاً وَ… »[۶] با این روایت، مشخص می شود که قوم بنی اسرائیل در یک روز، هفتاد پیامبرشان را به قتل رساندند.

 

بنابراین، اگر بپذیریم که پیامبرانی با هم و در یک عصر و زمان، اما در ابعاد مختلف جغرافیایی اقدام به تبلیغ دین و یا اعلام شریعت و … می کردند، شبهه از اساس باطل است.

بررسی معادلات ریاضی شبهه

درباره سن و قدمت حضور انسان بر روی زمین، دانشمندان علم زیست شناسی، نظریات مختلفی دارند؛ آنچه آنها معتقد هستند، چیزی بین یک ۳.۵ تا ۲ میلیون سال پیش است. یعنی ما در ۳میلیون سال پیش، انسان داشته ایم…. اما آنچه آنها انسان می پندارند، غیر از آن چیزی است که دین به عنوان انسان معرفی می کند. بنابراین بین تعریف از انسان تفاوت است…

اما آنچه برخی روایات و متون دینی و الهی در اینباره به می می آموزد، این است که از زمان خلقت حضرت آدم علیه السلام تا کنون، هفت هزار سال می گذرد. با این فرض، به محاسبه می پردازیم:

از مجموع هفت هزار سال، باید ۱۴۰۰ سال بعثت پیامبر اسلام و همچنین دوران فتره را حذف نمود. اما به جهت اینکه نمی دانیم دوران فتره چه مقدار است؛ نمی توانیم روی آن عددی قرار بدهیم. بنابراین به آنچه نسبت به آن قطع داریم محاسبه می کنیم:

مجموع سالهایی که پیامبران نازل شده اند: ۵۶۰۰ سال. مجموع پیامبران ۱۲۴۰۰۰ پیامبر. مجموع مناطق مسکونی (که صاحب قوم و امت بوده اند به طور یقینی و قطعی) بیش از ۳۰ کشور بوده است. که می توان به کشوری های زیر اشاره کرد:

«عراق، مصر، ایران، افغانستان، ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، چین، هند، اسپانیا، یونان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، الجزایر، لیبی، سودان، یمن، عمان، اسلوانی، استرالیا، قبرس، بلغارستان، عربستان، ارمنستان، گرجستان، رومانی، مقدومیه و صربستان و …»

اما هر کدام از این کشورها، دارای شهرها و مناطق مسکونی متعددی در خود بوده اند؛ فرضا در کشوری مثل ایران؛ بیش از ۲۵ استان بزرگ و هر استان بیش (به طور میانگین) بیش از ۶ شهر بزرگ و هر شهر بیش از ۱۵ روستای نسبتا بزرگ را در خود جای دارد. حال کافی است محاسبه ای مختصر شود تا مشخص گردد که بیش از ۳۳۰۰۰ هزار منطقه مسکونی در کشوری چون ایران وجود دارد که جمعیتشان بیشتر از ۳۰۰ نفر به طور میانگین است. [۷]

حال کافی است با قاعده رشد جمعیت، به صورت معکوس این آمار را تا ۴۰۰۰ سال پیش ببریم و از میزان جمعیت در شهرها و روستاهای کشوری مثل ایران، باخبر شویم.

با این مقدمات، می گوییم:

اگر تعداد شهر و روستاهای ۳۰۰۰ هزار سال پیش را یک سی ام آمار کنونی محسابه کنیم، با این فرض که هر امتی، به پیامبری نیاز داشته است؛ و عمر طبیعی هر پیامبر را به طور میانگین ۱۵۰ سال نیز محاسبه کنیم، عدد ۱۲۴۰۰۰ پیامبر عدد قابل قبولی است و باعث تعجب نخواهد شد.

بنابراین در کشوری مثل ایران، (بر این فرض که تعداد شهر و روستای آن دوران، به اندازه یک سی ام آمار کنونی باشد) حدودا ۱۱۰۰ هزار شهر و روستا می شود که اگر بر این فرض نصف این شهرها نیز به پیامبر نیاز داشته باشند، می شود ۵۵۰ شهر و روستا؛ که با حساب میانگین عمر پیامبران (۱۵۰ سال) در طول ۵۶۰۰ سال می شود ۳۷ دوره نیاز به پیامبر؛ که عدد آن می شود در مجموع ۵۶۰۰ سال در کشوری چون ایران به ۱۸۵۰۰ پیامبر نیاز داشته است.

بر فرض که این عدد درست باشد و ما نیمی از ان را در سایر کشورها نیز جاری بدانیم، (همان ۳۰ کشور) عدد به دست آمده مجموعا می شود ۳۰۰ هزار پیامبر در سرتاسر جهان.

با این حاسب اگر بپذیریم که در تعداد شهرها، و تعداد سالها، و میانگین عمر ها و همینطور قتل پیامبران و حضور پیامبران هم عصر و زمان فتره و … اشتباه کرده باشیم، عدد ۱۲۴ هزاری که توسط ائمه علیهم السلام معرفی شده است، عقلا قابل قبول است.

در پایان ذکر نکته حائز اهمیت است که علوم تجربی، نهایت چیزی را که می توانند درک کنند، تجربیا بشری است که حس شود. و از آنجا که حس بشر، همیشه صحیح عمل نمی کند، و دچار خطا و نقص و اشتباه فراوان است؛ و همینطور علوم تجربی با تغییر رویکرد انسان، در حال تکامل و افزایش است؛ نمی توان به علوم تجربی به عنوان حقیقت محض نگاه کرد و هر انچه او رد و یا اثبات می کند، قطعا صحیح و درست دانست.

مسلمانان دینشان را با عقل پذیرفته اند، و با عقل حجیت و اعتبار کلام معصومین را درک کرده اند، و به همین جهت است که سخنان معصومین را بر علوم تجربی ظن آور، مقدم می دارند. آنها عقلشان را مقدم می دارند بر تجربه.

 

__پی نوشت_________

[۱]. بحارالانوار: مجلسی، ج ۱۱، ص ۳۰

[۲]. همان: ص ۵۸

[۳]. همان: ص ۳۲

[۴]. همان: ص ۲۸

[۵]. قرآن: سوره هود، آیه ۷۴

[۶]. بحارالانوار: ج۱۱، ص۴۷

[۷]. بر اساس گزارش مرکز آمار سال ۱۳۹۵

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    10 11
    ممنون از اطلاعات خوبتون
  • نجفی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    22 12
    سلام این بدترین توجیهی بود که توی عمرم خوانده بودم واقعا متاسفم خوب چه اصراری هست که حتماً ۱۲۴ هزار پیامبر وجود داشته .... لطفاً کمی بیشتر تحقیقات انجام دهید
    • وحید IR ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      0 3
      برادر من این اصلا هیچی بارش نیست منظور از پیامبران گل خلقت از اول تا الان یعنی اولش حصرت ادم و حوا تا اخرینش کل دنیا عمرش فکر کردی ۷۰۰۰ سال بوده ؟ن داداش این جوری نیست بیشتر تحقیق کنید حرف اینا رم بخونید و لی باور نکنید
    • امین IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      0 0
      شما بجای اینکه تخطئه کنی خوب می نوشتی کجاش ایراد داره و درستش چیه . انکارکردن که هنر نیست. من هم میگم شما بی سواد و بی اطلاع هستی .
  • امیر IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    11 2
    سلام ، محاسبات اشتباه بود و این خیلی بده مثلا یه جا ۲۵*۶*۱۵=۲۲۵۰ میشه و نه ۳۳۰۰۰ !!!!!! لطفا درست جواب بدید ، تشکر
  • Mosini IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    8 7
    به نظرمن چون زمان زیستن بعضی از پیامبران با یکدیگر مصادف بوده مثلا یوسف و یعقوب شعیب و موسی ....
  • عالیس IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    6 7
    عالی بود تو خوندنش شک نکنید
  • رضا عزیزی IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    3 3
    همه ی پیامبر ه‍ا
  • محمد مهدی IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    5 2
    خيلي عالی بود ولی اخه من چند بار هی ب خدا ایمان اوردم هی اعتقادمو از دست دادم شاید دانشم زیاد خوب نیست
  • حسین IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    21 12
    سلام این نظرات بی پایه و اساس است و تنها اعتبارات ذوقی است که هیچ ارزشی ندارد . چرادست از خرافه بر نمیدارید ؟ خودتان به توضیحاتی که نوشتین مراجعه کنید ؛ خنده تان می گیرد . شاید هم حق دارید چون بیش از این چیزی نمی دانید . مردم را خرافی و نادان بار می آورید در جایی که قران و نهج البلاغه هست نیاز به متون و شروح بی اساس نیست
  • فرید US ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    9 2
    به خوبی روشن است که کسی از راه تجربه و یا تفکّر و اندیشیدن نمی‌تواند نسبت به تاریخ گذشته آگاهی پیدا کند...........این جمله روحذف یا تعدیل کنید...........
  • حامد SG ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    3 4
    شما فرمودید ۳۰ کشور کدام ۳۰ کشور تون موقع خیلی از کشورها باهم بکی لودن جدا نشده بودن مثل ایران افغانستان پاکستان بنگله دیش وهند باهم یکی بودن
    • merajbaigizade@gmail.com IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
      2 0
      سلام واقعا ممنون درست است ۱۲۴هزار پیامبر وجود دارد
  • مهرداد۹۶ US ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    31 7
    با سلام.(من نسبتا مذهبی هستم. ولی بخدای قادر متعال ایمان کامل دارم) و اما سوال: اصلا محاسبات ریاضی را کنار بگذاریم! و فرض را بر همان ۱۲۴هزار پیامبر بگذاریم. خداوند با ارسال ۱۲۴هزار پیامبر که برای هدایت بشر در طول(بقول شما ۷هزارسال- کمتر یا بیشتر!) مرحمت فرموده، نتیجه اش این شده که الان چندین و چند دین متفاوت داریم و بشر هم هدایت نشده. اگر فرض صحیح را بر درستی اسلام بگذاریم-اعم از شیعه ها و سنی ها- که نتیجه فاجعه خواهد بود و تعداد زیادی گمراه هستند. پس نتیجه میگیریم که خداوند در هدایت بشریت بوسیله ی برنامه ی "ارسال پیامبران" شکست خورده است! یعنی خدا از برنامه ریزی دقیق عاجز و ناتوان است! و هراز چند گاهی، دینی با اصول متفاوت فرستاده که باعث کشمکش بین انسانها شده است! حال؛ بهتر نیست خدا انسانها را رها کند بحال خودشان تا بتوانند برای نجات خود برنامه ای درست تدار‌ک ببینند؟! هیچیک از دینهای الهی، برده داری را منسوخ نکردند! یا نتوانستند بکنند. ولی انسان با پیشرفت علوم اجتماعی و انسانی فهمید سیاهان هم مثل سفیدان انسانند. باز در گوشه و کنار شاهد نژادپرستی هستیم که برخی برای قربانی شمع روشن میکنند!!!. خداوند متعال و خصوصا نمایندگان داغتر از آشش کنار بروند، انسانها راه رستگاری را خواهند یافت... ولی بهرحال برنامه خدا بسیار ناکارامد بوده و نشان از ضعف شدید دارد. والسلام.
    • حسن IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
      9 4
      من نظرتون رو ارزشمند میدونم... به نظرم خیلی منطقی و درست هست در عوض خود پاسخ به شبهه فاقد کوچکترین نشانه تعقل و تفکر هست
    • علی IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      15 1
      سلام شما چطور مدعی هستی که به خدا ایمان کامل داری ولی بلافاصله خدا را شکست‌خورده و ناکارآمد می‌دانی؟!!! در این صورت به چه خدایی ایمان کامل داری؟ خدای ناکارآمد و شکست‌خورده؟!!!
    • مرتضی IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      7 1
      نعوذبالله ، چرا اینطوری نمیگی که خداوند با ۱۲۴ هزار پیامبر و ۱۲۴ هزار راه مختلف تونست به ادم بفهمونه خیر چیه و شر چیه ، کمک کردن ، مهربانی و.. خوبه ، دزدی ، دروغ و.. بده ، تو همه ی ادیان ، اینو با ۱۲۴ هزار روش و پیامبر توانست به انسان ها بفهمونه تا پسفردای قیامت هیچ بهونه ای نداشته باشن ، کار خدا بی حکمت نیست ، ما انسان ها مشکل داریم ، اگه یک پیامبر میاورد باز میکفتیم چرا یکی ، با این حال ۱۲۴ هزار بار بهمون کمک شده و هر انسان ۱۲۴ هزار راه داره که خوب باشه و مورد مقبول خداوند ، یه نعمتی بهمون داده به اسم عقل ، که اگه درست تغذیه بشه مطمئن باشین اتوماتیک در راه رضای خداوند و بنده های خداوند انسان قدم بر میداره ، این دنیا دنیای امتحانه ، اکه صد در صد همه مطمئن باشن که خدا هست که نمیشه گفت امتحان ، عقل و زات ادم میدونه که هست
    • پ IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      1 0
      ۱.بسیاری از ادیان نژاد پرستی را رد کرده اند با سند ثابت میکنم ۲.واقعا به این فکر کردید که اگه کسی نبود که راه درست رو نشون بده الان انسان به کجا رفته بود یا نه میخواید بگید راه درست و غلطی وجود نداره و انسان هر راهی بره درسته؟
    • میلاد IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      2 0
      سلام ببخشید اینو میگم مگه شما ماست هستین نسبتا چرب و نیم چرب نسبتا مذهبی یا غیر مذهبی وقتی شما میگید خدا شکست خورده یعنی شما هیچ نسبتی به اسلام و دین ندارید که میگین نسبتا مذهبی اصلان شما خدا رو نمیشناسید کاش عظمت خدا رو میدانستید که این حرفا رو نمیزدین خدا بهشت و جهنم رو پس برای چی خلق کرده برای کسانی که ایمان دارن و کسانی که ایمانشان مثل شما نسبی باشه ۰
  • ناشناس IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    12 3
    چرا در اروپا و افریقا و امریکا پیامبری نیامده است
    • مهدی IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      4 3
      سلام بر شما ای دوست ،نگاه و نظر شما همچون دید به یک زمین فوتبال است و به بن اشاره میکنید که هرکس پیروزی میخواهد باید با صلح و دوستی اجازه ی گل زدن به یکدیگر را بدهند. در هر قوم پیامبری نبوده و پیامبران فقط میتوانستند قوم خود‌را راهنمایی کنند. مشکلاتی چون بت پرستی در اثر راهنمایی پیامبران به مشول بر میخوردند به زیر بار نرفتن هم کار را سختر میکرده است خود خواهی و مدرک خواهی انسان بوده که در ذات تو هم جاری شده خداوندی که همه ی این هارا ساخت در یک لحظه میتواند در یک لحظه هم نابودش کند حال نتواند هدایتش کند؟ فکر نمیکنی ذهن تو با اینترنشنال و بی بی سی پر شده؟ میخوای کلید بهشتو بدن بهت و شخصا به بهشت برای بازدید بروی؟ بالاتر از درک و توقع چون توست و حتما مطلحتی در آن است که توضیح منطقی وجود ندارد.
  • ضیاء IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    3 5
    بسم الله الرحمن از زمان حضرت آدم که توسط فرشتگان راهنمایی میشد و مسیر زندگی را ادامه می‌داند تا زمانی ک نسل گسترش یافت در میان آنها انسان های با هوش و شناخت بیشتر نسبت به عالم هستی و خداوند حضور داشتند و آنها شاید مثال پیامبرانی که در قرآن آمده است معزه نکردند اما کلام خدا را مانند یک پیام رسان برای مردم بازگو می‌کردند و مانند راهنما بوده هست و در هر قومی و خاندانی و جود داشته برای اینکه انسان بهانه نکند که در میان ما انسانهای برتری نبود که ما را راهنمایی کنن از زمانی ک نسل آدم گسترش پیدا کرده راهنمایی انسان توسط انسان های برتر بوده و در آن عصر یکی یکی نازل نمی‌شده بلکه آن ها هم انسان بودن ولی با قدرت بیشتر نسبت ب شناخت خداوند و عالم و این دنیا و پیامبرانی ک در قرآن آمده به تکامل انسانی رسیده اند و تمام این عالم را درک کردند و برای همین در نزد خدا مقام بالاتری دارند و همچنین در راه خدا سختی فروانی کشیده اند پس در نتیجه همیشه در انسان ها انسان های برتر وجود داره و حتی همین الان هم انسان های برتر وجود دارند که نسبت به پروردگارشان معرفت دارند و شاید بتوانند خیلی ها راهنمایی کنند اما نمیشه اسم آن ها را پیامبر گذاشت. پس در نتیجه همیشه راهنماهایی هم زمان در همه عصر وجود داشته و آنها هم داری نفس انسانی بودند و گاه ب اشتباه نیز می‌رفتند و از مردم می‌شدند و گمراه میشندند ولی آنها نسبت به شناخت خداوند آگاهی داشتند و در میان مردم بوده اند و خداوند همیشه پیام رسانانی را می‌فرستد تا انسان نگوید در میان ما کسی نبود
  • یاسمن US ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    14 9
    مسلمانان دینشان را با عقل پذیرفته اند؟؟؟؟؟؟؟ وقتی مسلمانان به ایران حمله کردند و به زن و دختر ایرانی هاتجاوز کردند و کشتند و غارت کردند دقیقا مثل آنچه داعش در سوریه کرد ، همه رو به زور شمشیر مسلمان کردند . کی با عقل پذیرفت که مسلمان بشه ؟؟؟ قبل از اون وحشی ها ایرانی ها داشتند در صلح و آرامش و درپناه آیین زرتشتی به یکتاپرستی شون میرسیدند.
    • سید مهدی میراحمد IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      2 2
      نبرد قادسیه یا همون چیزی ک شما گفتید ک عربا به ما حمله کردن حرف شما هم درسته هم غلط این درسته ک بعضیا با شمشیر مسلمان شدن و این غلطه ک در صلح آرامش بودیم چون تاریخ نقل می‌کنه ک مردم بعضیا به میل خودشون بخاطر خراج بالای ک شاه میخواسته اسلام قبول کردن چون اسلام دین ازاده حمله اعراب هم چیزی جز یه کشور گشایی خلفا نبوده چون ائمه ما حتی قبول نکردن چ برسه به شرکت در جنگ شما سخنرانی فتوحات اسلامی رائفی پور رو گوش بدین یبار جواب بیشتر به دست میارید
  • علی IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    3 2
    آنها عقلشان را مقدم می دارند بر تجربه.
  • تارا IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 2
    خوب
  • لللللل IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    11 0
    لطف کنید فقط نام ۵۰ تا از آن پیامبران را نام ببرید ؟
  • محمودصفری IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    1 2
    مثبت
  • راما سالادی IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    4 1
    مگه میشه اااااا قاااااا جاااااا ن حضرت نوح ۲۸۰۰ سال بقیه ۴۲۰۰ وای دروغه
  • علی IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 4
    عالی بود
  • ابوالفضل IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 4
    عا لی❤❤❤
  • فراسوی باور بشر IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    6 4
    امکان داره ۱۲۴هزار پیامبر مربوط به دنیاها و کهکشان های دیگ هم باشه چون تنها موجودات زنده ما نیستیم بروی این عالم بس انتها و از ۱۲۴هزار پیامبر ام بیشتر فرستاده شده و در تمام عالم پخش شدن به شکل ها و طبیعت های مختلف
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    2 0
    بنده به عدد صد و بیست و چهار هزار کار ندارم ، البته قبول هم ندارم چون سندی نیست .اما چرا تمام پیامبران از نسل حضرت یعقوب و از قوم اسراییل بودند . بجز پیامبر اسلام ایا اسم پیامبری میتونید نام ببرید که خارج از قوم اسراییل امده باشد ؟
    • Amir IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      2 3
      حضرت ابراهیم ع و بسیاری دیگر از انبیا بنی اسرائیلی نبوده اند
  • احمد IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    3 1
    چطور میشود که همه پیامبران در خاورمیانه مبعوث شده اند. ایا در افریقا و اروپا و امریکای شمالی و جنوبی و استرالیا نیز پیامبری داشته اند؟ و اگر داشته اند چرا در تاریخ آنها اثری از ان پیامبران نیست؟
    • ابراهیم IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      2 1
      چون ما تنها سندی که از گذشته داریم قرآن کریم که با اطمینان میتونیم بگیم هیچ تغییری پیدا نکرده دلیل اینکه چرا نام ۱۲۴ هزار پیامبر در قرآن نیموده خیلی ساده است در قرآن حداکثر نام ۳۰ پیامبر اومده پس اگه میخواستن فقط اسم ۱۲۴ هزار پیامبر رو بیارن توی قرآن، دقت کنید فقط اسمشون و یک صفحه از زندگی نامشون تعداد صفحات قرآن از ۱۲۴ هزار تا بیشتر میشد و این تعداد از صفحات فقط در مورد پیامبران بود دیگه نمیشد بقیه مسائل رو وارد قرآن کنن
  • متین IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    7 5
    من پیامبر را دوست دارم
  • علی IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    1 3
    اولین پیامبر مربوط میشه ب چند ملیون سال پیش .چ جوری درک کنیم توی ۵۶۰۰سال ۱۲۴هزار پیامبر داشتیم
  • Parisa IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    1 3
    واقعا عالی بود
    • محسن IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
      0 0
      سلام شمارتون چنده ( شماره محفوظ است )
  • حمید IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    5 0
    شما نام چند کشور را نام بردید و فقط ایران را مثال زدید چرا از چین و فرانسه نام نبردید که چرا آنجا پیامبر نبوده و چرا فقط در خاورمیانه!؟ دوم اینکه چرا در تمدنهایی از جمله مایاها که ۱۵۰۰ سال پیش از مسیح بودند ،هیچ پیامبری وجود نداشته است!؟ اگر شما در سرخپوستان بدنیا میومدی آیا پیامبری قبول داشتی!؟
  • محمد IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    5 1
    سلام،۱۲۴ هزار پیامبر فقط در برخی روایات و فقط در احادیث ما شیعیان دیده میشه و در هیچ مذهب دیگه ای این تعداد ذکر نشده،.و در حالی که روایات جعلی و ضعیف و بدون سند در تمام ادیان و مذاهب هست و شاید روایات تعداد پیامبران هم سند مجکمی نداشته باشد..ضمنا استاد در پاسخ تعداد شهرها و روستاهای ایران که ممکن بوده در یک زمان هر کدام پیامبری داشته بیان فرمودن حال با این تعداد بالای پیامبر در ایران لطف کرده نام ده پیامبر مبعوث شده ایرانی را بیان کنن
  • عباس IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    4 3
    خیلی عالی بود مطلبتون
  • رضا IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    0 2
    به نظر من تو هر دوره فقط یک پیامبر نبوده چون بلاخره دنیایه بزرگیه تازه ما داستان هایی داریم که وجود چند پیامبر در یه دوره ی زمانی رو نشون میده مثل برخی ملاقات ها
  • اهورا IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    3 1
    خدا به راه راست هدایتت کنه
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    7 4
    آقا جان فسیل انسانهایی با قدمت چند میلیارد سال قبل یافت شده این چه جور محاسباتیست که شما انجام دادین... ما نسل آخر از حضرت آدم هستیم قبل از حضرت آدم هم انسانهایی زندگی میکردند طبق روایات
  • مجیدپوررضا DE ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    1 4
    بادوردچراحضرات ازاین دیدهم مسئله رانگاه نمیکنندکه زمانی طوفان نوح رخدادپس بروی این کره خاکی نبودپس انزمان زمین یک قاره بود که کل زمین به امرخداطوفانی شدوکل زمین رااب فراگرفت وخداوندبه حضرت نوح دستوردادکه کشتی درست کندوازموجودات هرکدام جفتی رابرکشتی سوارکندودنباله داستان واینکه هفت قاره ای که الان ملاحظه میکندبه ۱۷۰میلیون سال پیش برمیگرددکه تشکیل شده است پس نتیجه میگیریم این ۱۲۴هزارپیغمبردراین مدت زمانی زندگی میکردندپس خوبست کارشناسان ازاین زاویه به قضیه بنگرند
  • مجیدپوررصا DE ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    4 1
    بادورداگرازدیدزمین شناسی بررسی کنیم متوجه خواهیم شدکه زمین ۱۷۰میلیون سال پیش یک قاره بوده ودرست است که مرکزش خاورمیانه بوده وتمام پیامبران دراین نقطه سکونت داشته اندبعدازمین به ۷قاره تبدیل شده وباتشکیل این قاره ها مردم انروزگان دراین قاره ها متفرق شده اندکه امروزه شده قاره امریکا یاقاره افریقاوغیره این قاره ها دراصل یک قاره بودتدوعمل هم این امرراثابت کرده پس ۱۲۴هزارپیامبرمربوط به این هفت هزارسال نیست بلکه مربوط میشودبه تاریخ تفکیک زمین.ببخشیداین فقط یک نظراست
  • امید IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    2 3
    خواستم بگم که شما دارید به دین ضربه می‌زنید خب باید گفت پیامبران فقط مال یک کشور نبودند توی کره زمین چند کشور وجود داره برای هر کشوری یک یا چند پیامبر آمده در ظمن بعضی از پیامبران در سن نوجوانی وفات کردند پس خواهشن چرت و پرت نگید و مردم را به بیراهه نشانید همانا شما دوستان شیطان ملعون و دشمن پروردگار هستید
    • هبوط IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      2 2
      باشد که رستگار شوی
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
    4 1
    کشفیات علوم تجربی تا به حال دقیق بوده. مبتنی بر علم هست. تمدنهای شهری کشف شده بیش از 12 هزار سال قدمت دارند. چطور خلقت آدم 7 هزار سال است. شما محاسبات ذهنی و تخیلات خودتونو به یافته های علمی ترجیح میدین؟
  • امین IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    2 2
    کی گفته حضرت آدم مال ۷ هزار سال قبله وقتی تمدن سلیک و جیرفت مال ۸،۵۰۰ و ۷،۰۰۰ سال قبل می باشد در متون یهودی امده که حضرت ادم مال ۵۶۰۰ سال قبل است در حال یهودیت تحریف شده و در کتاب ناسح التواریخ برای ۷،۸۰۰ سال قبل هست در حالی که ناسح التواریخ بارهامورد انتقاد قرار گرفته است و پس از کلی تحقیقات و روایات حضرت آدم در واقعیت برای حدود ۱۶،۰۰۰ سال قبل می باشد.
    • 3875727241 IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      0 0
      حضرت آدم نهایتا ۷۵۰۰ سال پیش به زمین اومده .
  • امین IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    1 2
    ۱۲۴۰۰۰ پیامبر در طول ۷۰۰۰ سال نیستند بلکه داستان حضرت آدم بیش از ۱۵۰۰۰ سال پیش است. در ضمن پیامبرانی در مراکز آفریقا و استرالیا و اروپا و چین و ژاپن و مردمان بومی امریکا وجود داشته و در روایات و آیات نیامده اند و اکثر آنها رسول نبوده اند یعنی در حد یک خانواده و یا یک روستا بودند و فقط ۵ پیامبر جهانب بودند.
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    3 0
    این شبهه به لطیفه نزدیک بود . انگار شخص حیطه رسالت رو تو قریه خودش و پدرانش دیده . گاه نقص عقل و هوش ضعیف چه بیراهه هایی رو که خلق نمی کنه.
    • اردیبهشت IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      1 0
      اگر در اون کشورهای دیگه که گفتید پیامبری بوده نباید الان آثار و نشونه ای ازشون مونده باشه؟آرامگاهی مقبره ای؟
  • زهرا IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    4 2
    عالی
  • محمود IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    4 6
    سلام هر متنی رو منتشر نکنید اسم مبارک پیامبر اسلام صل الله علیه و آله و سلم رو تنها ننویسید. صلوات بر ایشان رو فراموش نکنید.
  • سارا IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 6
    دستتون درد نکنه عالی
  • محمد IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    4 1
    چیزی که برام جالب هست این هست دوستان اینقدر صاحب نظر هستند هر کدوم یک از و نظریه میدن در مورد پیامبران !؟
  • علیرضا IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    4 2
    شاید منظور از پیامبرانی است که برای راهنمایی انسانهای دیگر که در سیارات دیگر زندگی میکنند باشند
  • پوریا پاکزاد US ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    3 0
    درود بر همه هموطنان من نمیدونم کجاش در طی 7000 سال پیامبران نازل شدند الان یک اشیای 40000ساله متعلق به انسانها کشف شده 7000 کجا 40000 کجا حتی اسکلتی که سر انشان است که متعلق به 340000 هزار سال پیش است
  • الهام ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    3 1
    من خیلی پیامبر هایون را‌دوست دارم
  • علی ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    2 0
    چرا همه پیامبران‌در منطقه خاورمیانه مبعوث شدند، و اکثرا بصورت خانوادگی بودند و گاها در یک خانواده همزمان چند پیامبر بودند. گاها پدر و مسر و پدر بزرگ همزمان پیامبر بودند ولی چین و هند و افریقا و اروپا و امریکا با ان همه جمعیت پیامبری نداشتند؟
  • مقدم IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 1
    دروغ نگین
  • علی IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    4 0
    علم تجربی به لحاظ اینکه از انسان ارائه بشه وانسان جایز الخطاست قابل اتکا نیست ولی روایاتی که ازهمین انسان در کتابهای دینی و مذهبی به نقل از اولیای الهی نسبت داده میشه قابل استناد و اتکاست؟! مگر نویسنده کتاب بحارالانوار جایز الخطا نمی تواند باشد که بعداز گذشت یکهزار سال از اسلام یعنی از ۴۰۰سال پیش کتاب نوشته و دیگر نباید در مورد روایاتش و منابعش تحقیق کرد و صحت آنرا به همان شکل بی چون و چرا قبول کرد و قبولاند ولی معادلات ریاضی و مطالعات تحقیقی زمین شناسی و تاریخی عقلانی رو به جایزالخطا بودن انسان بصورت سفسته و با مغلطه کاری نسبت بدیم؟
  • رودان . آخرین رهبر فانو IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 1
    نميدانم چرا این حرف ها را میزنید . اول اینکه انسان از 188 میلیون سال پیش متمدن شدند و یک لحضه فکر کنید کل دنیا دچار یک زلزله بزرگ بشه . قطعا آثاری از تمدن ها باقی نميمونه ، پس انسان ها (گرچه نباید بگوییم انسان) خیلی قدیمی هستند . حال اینکه دنیا دچار 4 نابودی شده . یکی از بنیاد های عالم دگرگونی هست . این بنیاد 4 بار به صورت اصلی اش واقعا شده و حضرت آدم بین نابودی سوم و چهارم به زمین آمده . لطفا به تاریخ های دروغین که خیلی از تاریخ سنگین میگویند توجه نکنید .(یکی از بدترین دروغ ها این بود که مجسمه ابوالهول برای تمدن مصر بوده)
  • چرا IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    3 0
    توجیه با استدلال های عجیب و غریب، شمارش کشورها و ضرب و تقسیم و تراشیدن قدمت بشر به چند میلیون سال، وسط کشیدن پای کرات و کهکشانهای دیگه و... فقط برای اینکه بگید خدا بفکر بندگانش بوده و مرتب و چندتا چندتا، پیامبر می فرستاده برای هدایت انسانها ... که چی ؟ ۱۲۴۰۰۰ یا ۱۲۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰ فایده اش چی بوده ؟ چرا اینقدر جنگ و خونریزیه ؟ تو همین خاور میانه با این تعداد عجیب و غریب پیامبرهای مورد ادعا، چرا هیچکی با هیچکی نمی سازه ؟ خود ما مسلمونهای مدعی پیروی از پیامبر خاتم، خون همدیگه رو میریزیم. بنظرم جاهایی که خداوند تبارک و تعالی کمتر بفکرشون بوده، صلح و صفای بیشتری با هم دارن. چرا این داستانها فقط برای این قسمت از کره خاکی کار میکنه ؟ گمانم به این موضوع کسی جواب بده، بیشتر به اهداف الهی نزدیکه تا سعی در جا انداختن صحت عدد کذایی !!!
  • عباس IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    کلمه هزار یا الف در عربی نشاندهنده کثرت و تعداد زیاد می باشد. خداوند برای هر فردی یک رسول درونی قرار داده است که همان فطرت انسان می باشد که مدام به دنبال حق و حقیقت است و به دنبال اصل خود می باشد که از آن جدا گشته است. اصطلاحاً این همان رسول درونی می باشد چه بسا اگر انسانی این لوح پاک خود را از گناه محفوظ نگه دارند همین فطرت پاک او را هدایت می کند و دیگر نیازی به رسول بیرونی نیست تعداد پیامبران اولوالعزم پنج تا می باشند. در قرآن هم اشاره‌ای به ۱۲۴۰۰۰ پیامبر نشده است بلکه اسم ۳۶ پیامبر که آنها همه اولوالعزم نیستند آمده است.🌹
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    کلمه هزار یا الف در عربی نشاندهنده کثرت و تعداد زیاد می باشد. خداوند برای هر فردی یک رسول درونی قرار داده است که همان فطرت انسان می باشد که مدام به دنبال حق و حقیقت است و به دنبال اصل خود می باشد که از آن جدا گشته است. اصطلاحاً این همان رسول درونی می باشد چه بسا اگر انسانی این لوح پاک خود را از گناه محفوظ نگه دارند همین فطرت پاک او را هدایت می کند و دیگر نیازی به رسول بیرونی نیست تعداد پیامبران اولوالعزم پنج تا می باشند. در قرآن هم اشاره‌ای به ۱۲۴۰۰۰ پیامبر نشده است بلکه اسم ۳۶ پیامبر که آنها همه اولوالعزم نیستند آمده است.🌹
  • 3875727241 IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    3 1
    چند نکته رو عرض کنم ۱.آدم نهایتا ۷۵۰۰ سال پیش به زمین امد و تمدن های قبلش ربطی به نسل آدم ندارن.۲.چه ایرادی داره همزمان چندین پیامبر با هم وجود داشته باشن به طوری که بنی اسرائیل در یک روز ۷۰ پیامبر کشتند.۳.بعضی پیامبران فقط بر خانواده خودشون مبعوث بودن.
  • محمد US ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    1 0
    سلام. اسامی ذکر شده در قرآن به عنوان پیامبر ۲۵ نفر است و جایی ذکری از ۱۲۴ هزار یا هیچ عدد دیگه ای وجود نداره. از طرفی بسیاری از علما در مطالب نقل شده در بحار به دلیل عدم جداسازی احادیث و روایات صحیح از ناصحیح تشکیک کرده‌اند. حتی علامه مجلسی که خود جمع آوری کننده بحارالانوار است این مجموعه را به عنوان یک مرجع برای تمام مطالبی که تا آن تاریخ به عنوان حدیث و روایات مطرح شده بود مطرح کرده. از طرفی ما میدانیم در دوره های مختلف خصوصا دوره عباسیان که به سبب خویشاوندی با پیامبر و ائمه خود را کاملا برحق میدانستند احادیث و روایات جعلی زیادی ساخته شد که بعدا علوم کلام و حدیث برای شناسایی و حذف این موارد ایجاد شد. بنابراین در مورد صحت این عدد باید بسیار دقیق بود هرچند دانستن یا ندانستنش دردی را دوا نمی کند.
  • متفکر IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    0 0
    نمیدانم ضرب المثلی هست که به معنی رها کردن اصل مطلب و پرداختن به حواشی باشد یا نه ! ولی تمام این بحث و نظرات رها کردن اصل مطلب و چسبیدن به حاشیه آن است . اصل مطلب در این است که چه یک پیامبر و چه ۱۲۴۰۰۰ پیامبر ، نتیجه اشچیست ؟ اگر نمیفرستاد چه میشد ؟ مثلا در استرالیا و آمریکا که پیامبری نفرستاد چه فرقی با خاورمیانه کرد ؟ اگر خداوند کاری را بیهوده انجام دهد ، آنوقت باید اصل مطلب را درک کرد !! فایده این نوع دین خاورمیانه ای چه بوده است ؟
  • 513 IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    2 0
    سلام شماازاین محاسبات چه چیزی عایدتون میشه. شماخداروبپرستید. مهربون باشید. به هم کمک کنید. ربانخورید. دروغ نگید.غیبت نکنید.زندگی کنیدواززندگی لذت ببرید🌸
    • ناشناس IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      0 0
      احسنت
  • امیر IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    همی پیامبران از نسل ابراهیم نیستند و بعضی از آنها در یک زمان بودند ولی یکی در عراق و دیگری در ایران بوده است
  • محمد جواد IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    3 0
    تا حالا مگه شده ۱۲۴۰۰۰پیامبر داشته باشیم 😳😳
  • حنیف IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    4 0
    فرض که استدلال در مورد تعداد و زمان پیامبران را بپذیریم،من یه شوال دیگه دارم یکی به من بگه جرا اکثر پیامبرا توی خاور میانه اومدن؟مردم اروگوئه نیاز به راهنملیی نداشتن?حالا این هم به کنار چرا نود و نه درصد امامزاده ها داخل ایران هستن؟
  • مهدوی IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    0 1
    مگر از زمان تمدن بشری به گفته شما جهان بشری شکل گرفته وقدمت آن هم باز به گفته شما ۷۰۰۰ سال است قدیمی ترین اسکلت انسان که کشف شده به چهار میلیون چهارصد هزار سال قبل برمیگردد بگذریم از اینکه استخوان های قدیم‌تر هم شاید بودن که بر اثر گذشت زمان تجزیه شده باشند نتیجه میگیریم که 124000پیامبر حقیقت محض است ومغز فندوقی شما این را درک نمی‌کنند و بهتر است بیشتر فکر نکنی چون بیشتر در با تلاق کفر فرو می روی درضمن قدمت استخوان کشف شده را من نمی گویم بلکه دانشمندان چیره دست که در علم اینکار خبره هستند می گویند همان علمی که شما ادعا می کنید دین را باور نکرده
  • کشاورز IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    0 0
    خدایی اصلا حوصلتون شد همچین توجیه بی منطقی آوردید یعنی دائم یک پیامبر داخل شیراز بوده یکی فسا یکی مرودشت..
  • ابراهیم IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 0
    عرض ادب پس چرا همه ۱۲۴هزار پیامبر نامش در قرآن وارد نشده... ممنون میشم پاسخ بدین
  • انسان IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    0 0
    سلام.... یه جای سخن تون اصلا منطقی نیس.... شما قدمت انسان رو 7000 سال در نظر گرفتین... با توجه به عصر یخبندان وفسیل هایی از انسان ها بدست اومده قدمت عمر انسان به 2 میلیون میرسه.... این عدد7000 اصلا منطقی نیس...به هر حال علم هست که اخر بشر رو نجات میده...خیلی وقت ها هم دین جز جنگ و خون ریزی چیزی نداشته... در ضمن بنده نمازم هم تا حالا ترک نشده...خاهشا انگ بی دین و ایمانی نزنید با تشکر
  • حسین IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 1
    با سلام بعضی از دوستانی که نقد می کنند متاسفانه هنوز تفاوت میان اثبات امکان و اثبات وقوع رو نمی دونن. پرسش گر و اشکال کننده اصلی از منطقی بودن چنین تعدادی پرسیده. یعنی از اصل امکان وجود چنین تعدادی در طول زمان پرسیده. پاسخ دهنده هم به روشنی نشون داده که وجود این تعداد پیامبر در این بازه زمانی عقلا ممکنه و هیچ محالی رخ نمی ده. پاسخ دهنده نمی خواد اثبات کننده حتما این تعداد وجود داشته بلکه فقط می خواد نشون بده این عدد عقلا قابل قبوله. اگر به این نکته توجه بشه فکر می کنم خیلی از انتقادات برطرف میشه.
  • 1 IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    1 0
    در هر حال اگر در قرآن مجید، تنها نام عدّه معدودی از پیامبران بزرگ برده شده؛ بدین معنا نیست كه تعداد ایشان منحصر به همین افراد است؛ بلكه در خود قرآن تصریح شده كه بسیاری از پیامبران بوده‏اند كه نامی از ایشان در قرآن به میان نیامده:
  • 1 IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    1 0
    من فقط راجب پاسخ میگم که اول یک نگاه به مخاطب ها بکنید نظراتشون و نحوه ی صحبت، شما که با یک روحانی صحبت نمی کنید لطفا به این موضوع هم توجه داشته باشید ولی خوب بود نسبت به بقیه.
  • مسعود IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 0
    عالی
  • محسن IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    0 0
    خدا در قرآن می‌فرماید ما هیچ قومی نیافریدیم مگر آنکه پیامبری از خودشان برای هدایتشان مبعوث کردیم این یعنی اقوامی که حتی در مناطق دوردست آفریقا یا آمریکا یا چین و غیره هم وجود داشتند خدا برایشان پیامبر فرستاده
    • رضا IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      1 0
      اگه کسی قرآن را قبول نداشته باشه به چی میشه استناد کرد؟؟؟
  • باقری IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    من هم قبول دارم که بسیار چیزهایی هست که نمی شود با علم اثبات کرد ولی سوال من در مورد تعداد پیامبران نیست آن طور که من مطالعه کردم درست یادم باشد فد آدم ۳۳ متر بوده و آدم ۷۰۰۰هزار سال پیش می زیسته ما انسانها قدمان بطور متوسط ۱۶۰ تا۱۹۰سانتی متر است که با قد آدم متناسب نیست این تفاوت از کجاست؟ حتی زن ۷۰۰۰ساله تهران نیز قدش مثل انسانهای امروزی بوده
  • one big lover FR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    0 0
    ۱۲۵۰۰۰ پیامبر که هر کدام انسان کامل دوره خود بوده اند و هستند الم (خدا پر است، یعنی انسان کامل است) ذلِکَ الْکِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُديً لِلْمُتَّقين انسان کامل مثل کتابی است که در جهان هستی مثل او وجود ندارد و تک است که تقدیم شده توسط "هو" به همه انسانهایی که دنبال او هستند. الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ انسانهایی که انسان کامل دوره خود را پیدا کرده و به او ایمان می آورند از او به آنها علم و خرد انتقال داده میشود. تا ز بالاییم و بالا می رویم در آنها نهادینه شود برای انسان کامل بعدی دوره دیگر انتخاب شوند. وَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ و همیشه بودند انسانهایی که انسان کامل دروه خود را پیدا کرده اند و به او ایمان آورده اند و از طریق او پر از علم و دانایی شدند. أُولئِکَ عَلي‏ هُديً مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ آن انسانهای که انسان کامل دوره خود را پیدا کرده اند و به او ایمان آورده اند از طریق خود انسان کامل دست چین شده اند و علم و دانایی از طریق انسان کامل دوره خود دریافت کرده اند چون هر کس او را صدا بزند به او پاسخ میدهد و افرادی که انسان کامل زمان خود را یافته اند علم و دانایی از طریق انسان کامل دوره خود دریافت کرده اند و رستگار و خردمند شده و خواهند شد.
  • ول کن عصبی ام اسممو نپرس IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 0
    بببین دادش اولین پیامبر آدم بوده اونم اولین انسان روی زمین بعد خودت میگی انسان مال 3 ملیون سال پیش پس چجوری ممکنه که اولین پیامبر مال 7 هزار سال پیش باشه؟؟؟
  • مسعود IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 1
    چرا بیخود بحث میکنید یک دور قران و نهج البلاغه رو بخونید حقیقت رو متوجه میشید خود مولا علی در نهج البلاغه میگه خداوند محمد را در زمانی فرستاد که مدتی از بعثت رسولان پیشین میگذشت. یعنی خدا یه مدت پروژه ارسال پیامبر رو گذلشته کنار!!! تمام
  • نیکا IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    0 0
    میشه کل اسم های پیامبر ها رو بگید
  • فاطمه IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 1
    اگر عقل دارید تفکر کنید اگر عقل ندارید لطفا حرف نزنید تا مردم به بیاره کشیده نشوند. و اما اگر سواد دارید مطالعه کنید تا آگاه شوید و اگر نا آگاهید حرف نزنید تا دیگران رو به بیراه نکشونید. آدم با حرف‌های قلمبه سلمبه و مغالطه فقط و فقط با آدم‌های کم خرد میتونه صحبت کنه. در نتیجه اگر عقل دارید و سواد و آگاهی لطفا اول تاریخ بخونید تا آنقدر نقض در درک تاریخ نداشته باشید بعد به سراغ اسلام بروید و در مورد اسلام آگاهیتون رو بالا ببرید. اونوقت می‌فهمید اسلام برنامه‌ای کامل هست برای سعادت بشر و انسان. و راه درست برای راهنمایی اون. و شماهایی که دم از روشنفکری و فهم میزنید باعرض پوزش نه تنها سواد تاریخی ندارید. بلکه در اون حیطه علم هم آگاهی ندارید که متاسفانه باعث میشه فقط حرف بزنید که بلافاصله کلی نقص از حرفاتون در میاد. اگر به صحت کلام من شک دارید خودتون و قاضی کنید و درمورد اونچیزی که باقاطعیت حرف میزنید برید تحقیق کنید تا متوجه کذب بودن کلامتون بشید. در آخر اسلام رو در سیره انبیا و اهل بیتش و قرآن کریم جستجو کنید. نه در رفتار آدم‌هایی چون خودتون.
  • عبدالهی IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    از همون لحظه ای که خدا انسان رو خلق کرد با دوتا پیامبر همراه بود حضرت آدم وهوا اولأ قرآن کتابی آسمانی برای هدایت هست نه دایره المعارف ومحل معارفه انبیای خدا دومأ در همین قرآن پاسخ داده شده ما هیچ قوم قبیله یاعشیره ای رو خلق نکردیم مگر اینکه در بینشون یه نفر را برگزیدیم تا آنها رو هدایت کند یا درجای دیگری میگه هیچ لحظه ای نبوده که زمین ما از رسالت وحجت ما بی بهره بوده باشه حتی بعداز پیامبر،خود پیامبر از جانب خدا دوازده امام رو معرفی کردن وامام زمان هنوز حجت زنده خدا برروی زمین هستند.
  • علی لزگی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    0 0
    با تشکر از زحمات شما
  • رحمن IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 0
    خوب عدد یک سی ام را چگونه فرض می کنی یعنی اگر کشوری الان ۳۰ میلیون جمعیت دارد ۴۰۰۰ سال پیش یک میلیون جمعیت داشته واما بعد چین وهند وروسیه هم جزو آمار شماست ،بنده از سه یا چهار نسل قبل خود اطلاعی ندارم ..
  • سید ابراهیم DE ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    نسل جدید با نسل ما تفاوت های زیادی دارد.این نسل مثل نسل ما کم سواد و ساده دل و زود باور نیستن و هر حرفی را بدون اثبات قبول نمی‌کنند.همین شبهات باعث دین گریزی جوانها شده
  • مهدی IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    0 0
    سلام تشکیل شهر و روستا وجمعیت خودش احتیاج به زمان خیلی طولانی داره ما همه ازدو نفریم آدم وهوا ببینید چقدر زمان برده که توی کل زمین پراکنده شدن حتی توی قاره های جدا با وجود اقیانوس یه ذره فکر کنید می‌بینید که هفت هزار سال عدد کوچکی میشه برای این همه جمعیت با پراکندگی علم میگه نزدیک ۴۰۰۰۰۰سال از زمان انسان امروزی با شرایط ما
  • امیر IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    0 1
    تا قبل از کشف قاره امریکا کسی از وجود این قاره خبر نداشته ولی این قاره بوده و انسانهای زیادی در آن زندگی می کردند. چرا برای آنها پیامبری فرستاده نشده است. که اگر فرستاده شده بود حتما در تاریخ آنها نامی از پیامبران بود . در هیچ روایت و حدیث و کتب آسمانی و... هم اشاره به مردم قاره آمریکا در آن زمانها نشده است. تکلیف این ها چیست که کسی برای راهنمایی فرستاده نشده است. تا آنجایی که ما آموخته ایم همه پیامبران در خاور میانه و سرزمینهای اطراف مبعوث شده اند.
  • صادق IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
    0 0
    سلام به نظر من این حرف که برای هر شهری یا هر قوم و قبیله ای یک پیامبر وجود داشته اصلن درست نیست. اگر نگاه کوتاهی به قصص قرانی کنید متوجه میشوید که پیامبران جابجا میشده اند حتی فرسنگها دورتر از شهری به شهر دیگر کوچ میکرده اند به عنوان مثال یعقوب در بابل زندگی میکرد سپس به کنعان رفت و بعد از آن به مصر کوچ کرد در طول زندگی خود. یا مثلن موسی از مصر راهی فلسطین شد. یا دانیال ازبابل به شوش امد این نظر بنظر من اصلن درست نیست در ضمن این روایت ۱۲۴هزار پیغمبر در طول حدود ۵۰۰۰سال اصلن قطعیت ندارد و اینکه اگر هم درست باشد باز هم جای شبهه دارد چون این پیامبران فقط در محدوده مکانی اروپای شرقی شمال افریقا غرب آسیا زیست میکرده اند و هیچ شواهدی مبنی بر حضور پیغمبری مثلن در شرق و جنوب شرق آسیا یا استرالیا و یا امریکای جنوبی و همینطور جنوب افریقا وجود ندارد با این وصف دو حالت متصور است اول اینکه در این مناطق فوق الذکر انسانی زیست نمیکرده که البته براساس شواهد تاریخی و باستانی خلاف آن ثابت شده دوم اینکه این انسانها از نوادگان حضرت ادم نبوده اند و برای خدا مهم نبوده که به چه دین و ایمانی باشند اصلن خداپرست باشند یا بت پرست، تک خدا باشند یا چند خدا، بعنوان مثال بومیان استرالیا قدمتشان به بیش از ۱۰هزار سال پیش برمیگردد حتی زمانی قبلتر از هبوط آدم بر زمین یا براساس شواهد تاریخی حضور سرخپوستان امریکای جنوبی به بیش از ۲۰هزار سال پیش برمیگردد. شبهات بسیار زیاد است ونه شما و نه حتی بزرگتر از شما هم قادر به حل این شبهات نیست. اگر جواب نمیدانید بهتر است از کلمه نمیدانم استفاده کنید نه اینکه ذهن افراد را به سمت یکسری اطلاعات غلط سوق دهید. با تشکر
  • افضل دوستی IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    1 0
    با سلام به نظر من عدد ۱۲۴ هزار اصلا تعجب ندارد مثلا من معلم هستم فعلا شاید یک ملیون معلم داشته باشیم از وقتی که مدارس جدید دایر شدند شاید تا اکنون سه یا چهار ملیون معلم انجام وظیفه کردند. حالا اگر جهان را حساب کنیم شاید ده ها ملیون معلم آمدند و رفتند. شغل معلمی را از این باب مثال زدم که معلمی هم مانند شغل انبیاست.
  • ناشناس IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    بنام خداوباسلام بنظره بنده نبایدبافرضه عدده وتعداده سال تعداده پیامبران رامحاسبه کرددرنتیجه اصلاطرزه سوال اشتباه است زیرا میبایست بجایه تعدادوعدده روز وسال فهمیدکه درطول این چندهزارسال چه مقدارشهروکشور وروستادرکره خاکی وجودداشتندکه انهم تقریباغیره ممکن میباشدوفقط شرط گوش فرادادن به کلام خداوندوروایات توسطه حضرات معصومین علیه اسلام فرادادکه معصوم هیچگاه ازنااگاهی سخن نمی گفتند
  • ک م ز CH ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    0 0
    با سلام کسانیکه سعی در غلط بودن تعداد پیامبران دارن فرض بگیریم حرف شما درست . شما یکبار قران رو با تعقل و تفکر کافی بخون و بهش عمل کن دکری از زشتی وپلیدی و انجام کارنیک و پسندیده و عمل به دستورات قرانی برای خودسازی و رشد و تکامل فکری و معنوی انسان . اما بعضی ها مشکلشون روی تعداد نیست و فقط دنبال توجیه کردن دوری خودشان از انسان بودن هستن تا هر طوری که دلشون خواست زندگی کنن و خوش بگذرانند و یه عده هم واقعا با تولید شبهه دنبال گمراه کردن انسان هستن که خودشون گمراه شده های وسوسه های ابلیس هستن که قسم خورده انسان رو به گمراهی بکشونه .