جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر بهرامی

حوزه/ مدیر گروه حدیث مرکز تحقیقات رایانه‌ای علوم اسلامی نورگفت: امروز مرکز تحقیقات رایانه‌ای علوم اسلامی نور ده‌ها نمایندگی و صدها بانک اطلاعاتی در سراسر جهان را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام  محمدحسین بهرامی مدیر گروه حدیث مرکز تحقیقات رایانه‌ای علوم اسلامی نور ظهر امروز در مراسم رونمایی از سه نرم‌افزار این مرکز بیان داشت: تمام نرم‌افزارهای این مرکز در راستای اسلام و ولایت طراحی‌شده که سه نرم‌افزار نور الولایه، تاریخ تشیع، فضایل اهل‌بیت (ع) در منابع اهل سنت به‌صورت مستقیم در راستای تبیین مسئله ولایت برنامه‌ریزی‌شده است.

وی ادامه داد: نسخه جدید کتابخانه نورالولایه با پانصد و 55 عنوان کتاب و هزار و صد و 22 جلد کتاب با موضوعاتی همچون کلام شیعی، ادله قرآنی امامت، ادله روایی امامت، نقد و پاسخ به شبهات، فضایل، مقامات و خصائص اهل‌بیت(ع)، نقد مبانی و دیدگاه‌های اهل‌بیت(ع)، مناظرات، پرسش و پاسخ‌ها و فقه و کلامی تطبیقی برنامه‌ریزی‌شده است.

 مدیر گروه حدیث مرکز تحقیقات رایانه‌ای علوم اسلامی نور گفت: محققان زمانی که به یک موضوع در کتابخانه‌های الکترونیکی این مجموعه مراجعه می‌کنند در این فکر هستند که به‌تمامی مصادر رجوع کرده‌اند و این مسئله به دلیل زحمات افرادی است که در این مجموعه زحمت می‌کشند، اما باید بداند که به دلیل نارضایتی برخی از صاحبان آثار ما از واردکردن آثار آن‌ها معذور بودیم.

وی در ادامه افزود: سعی ما بر این است که با فنّاوری روز تمامی مشکلات موجود در کتابخانه‌های دیجیتال را از بین ببریم که هم‌اکنون بخش‌های نمایش و جستجو به‌روز و تمامی مشکلات نسخ قبلی برطرف شده است.

 حجت‌الاسلام بهرامی با اشاره به نرم‌افزار تاریخ تشیع بیان داشت: این برنامه با 300 عنوان کتاب و قریب به 400 جلد کتاب در حوزه تاریخ تشیع با موضوعات پیدایش و گسترش تشیع، باورهای اعتقادی شیعه، فرقه‌های شیعی، قبایل و خاندان‌های شیعی، جنبش‌ها و قیام‌های شیعی، دولت‌های شیعی، فرهنگ و تمدن شیعی و پراکندگی جغرافیای شیعیان طراحی‌شده است.

وی ادامه داد: محصولاتی که در این مجموعه طراحی می‌شود در دو بخش کتابخانه‌ای و دانشنامه‌ای ارائه می‌شود، بخش دانشنامه با کارکردی موضوعی و دسته‌بندی‌شده طراحی‌شده است که در نرم‌افزار تاریخ تشیع قریب به 30 هزار عنوان از مشاهیر شیعه و هزار و دویست عنوان مقاله استفاده‌شده است.

 حجت‌الاسلام بهرامی با اشاره به نرم‌افزار نور مگز خاطرنشان کرد: در نرم‌افزار نورمگز تقریباً تمام مجلات علوم انسانی و علوم اسلامی 120 سال گذشته مورداستفاده واقع‌شده است.

مدیر گروه حدیث مرکز تحقیقات رایانه‌ای علوم اسلامی نور با اشاره نرم‌افزار فضایل اهل‌بیت(ع) در منابع اهل سنت عنوان کرد: 85 عنوان با دویست و 36 جلد کتاب و همچنین 33 عنوان در دانشنامه بازخوانی شده و با محورهای منابع اصلی فضایل به‌صورت دانشنامه‌ای، سرگذشت و فضائل اهل‌بیت(ع)، سرگذشت فضائل امیرالمؤمنین(ع)، اخبار و فضائل امام مهدی(عج) جوامع حدیثی اهل سنت و گردآوری‌های شیعه از اهل سنت در این کتابخانه برنامه رزی شده است.

وی در پایان گفت: امروز مرکز تحقیقات رایانه‌ای علوم اسلامی نور ده‌ها نمایندگی و صدها بانک اطلاعاتی در سراسر جهان را دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha