چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
زیارت عاشورا

حوزه/ مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به اهمیت بسیار بالای زیارت عاشورا در مذهب و مکتب شیعه، گفت: فرد مومن با خواندن زیارت عاشورا در مسیر احیای دوباره مکتب و راه اهل بیت علیهم السلام قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، علی اصغر دریایی، بعدازظهر امروز در جمع تعدادی از حافظان و فعالان قرآنی مدارس علمیه استان کردستان با اشاره به اهمیت خواندن زیارت عاشورا در مذهب شیعه اظهار داشت: درباره زیارت حضرت سیدالشهدا روایات فراوانى وجود دارد؛ زیارت عاشورا که از تعالیم امام باقر(علیه السلام) است به دلیل آثار سازنده فردى و اجتماعى و بیان مواضع فکرى و عقیدتى شیعه و نشانه گرفتن خط انحراف، اهمیت بسیار ویژه ای دارد.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان گفت: اولین و شاید مهمترین ثواب خواندن زیارت عاشورا؛ ایجاد پیوند معنوى با اهل بیت علیهم السلام و تشدید علاقه و محبت به آنان باشد، زیرا ‏این محبت موجب مى‏شود، زائر آن بزرگان را الگوى خویش سازد و برای همسویى فکرى و عملى با آنان بکوشد؛ همچنان که در قسمتى از این زیارت، مومن از خدا مى‏خواهد زندگى و مرگش را یکسره همانند آنان قرار دهد: «اللهم اجعل محیاى محیا محمد و آل محمد و مماتى ممات محمد و آل محمد».

این مداح و ذاکر اهل بیت علیهم السلام ادامه داد: مرحوم آیت الله العظمی بهجت (ره) درباره اهمیت و جایگاه زیارت عاشورا می فرمایند:« توسل راه کمال را باز می کند».

دریایی یکی دیگر از آثار خواندن زیارت عاشورا را هویدا شدن روحیه ظلم ستیزی در شخص مومن دانست و گفت: تکرار لعن و نفرین بر ستمگران در زیارت عاشورا، موجب پیدایش روحیه ظلم ستیزى در مومن مى‏شود. مومن با خواندن زیارت عاشورا، برائت و نفرت از ستمگران را اعلام و در مقابل محبت ‏به پیروان حق و دوستان خاندان عصمت پیامبر را متذکر می شود.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه کردستان با اشاره به اینکه خواندن زیارت عاشورا، پایه های ایمان دینی فرد را استوار می سازد، افزود: دورى جستن از خط انحراف‏، یکی دیگر از جنبه های زیارت عاشوراست، در این زیارت، ریشه‏هاى ظلم هدف قرار مى‏گیرد:«فلعن الله امهً اسست اساس الظلم و الجور علیکم اهل البیت و لعن الله امه دفعتکم عن مقامکم و ازالتکم عن مراتبکم التى رتبکم الله فیها».

دریایی با اشاره به اینکه زیارت عاشورا سبب الهام و درس آموختن از الگوهای دین اسلام برای مومن خواهد شد، گفت: در زیارت عاشورا می خوانیم: «فاسئل الله الذى اکرمنى بمعرفتکم و معرفه اولیائکم و رزقنى البرائه من اعدائکم، ان یجعلنى معکم فى الدنیا و الآخره و ان یثبت لى عندکم قدم صدق فى الدنیا و الاخره»، لذا زائر پس از آنکه به حق معرفت پیدا کرد و ستم و ستمگر را شناخت و از آنان دورى جست، با ثبات قدم در مکتب خاندان عصمت و پیروى عملى از آنان، خود را در مسیر سعادت دنیا و آخرت قرار مى‏دهد، یعنى اسوه‏ها و الگوهاى هدایت را که از سوى خداوند منصوب شده‏اند سرمشق خود قرار مى‏دهد و همگامى با آنان را مى‏طلبد.

این مداح و ذاکر اهل بیت علیهم السلام در پایان سخنان خود با اشاره به ترویج روحیه شهادت طلبی و فداکاری در زیارت عاشورا، بیان داشت: همچنین فرد مومن با خواندن زیارت عاشورا در مسیر احیای دوباره مکتب و راه اهل بیت علیهم السلام قرار می گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha