جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عبدالملکی صداو سیما

حوزه/ استاد دانشگاه امام صادق(ع) بر لزوم تلاش در عرصه متجلی کردن اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر حجت الله عبدالملکی در گردهمایی فعالان مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که در جمکران برگزار شد،با ذکر این مطلب که اقتصادمقاومتی زمینه ساز ایجاد تمدن اسلامی است گفت: اربعین یک فرصت استثنایی برای تحقق اقتصاد مقامتی است.

وی با اشاره به نقدینگی بالای کشور افزود: هزار هزار میلیارد نقدینگی کشور در اختیار افراد ثروتمند و خاص است که تحولات را رقم میزنند؛ کل مردم ایران 400هزار میلیارد تومان سرمایه دارند؛ در حقیقت کل این سرمایه در اختیار 12هزار نفر است که باعث کمبود کالاها و نایاب شدن کالا می شوند.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: وقتی نگاه سوداگرانه که در فرهنگ اقتصادی ما وجود دارد حاکم می شود این سرمایه های مردمی در کنار همین سرمایه های خاص قرار میگیرد و این مشکلات را بیشتر می کند.

وی گفت: در بسیاری از ملت های غربی که تفکر اسلامی هم ندارند چنین تفکر تجمیع گری در اقتصاد وجود ندارد؛ زیرا در این مدت شاهد بودیم که چگونه کالاها و میوه و... انبار شد و گرانی ایجاد کرد.

عبدالملکی بیان کرد: در چارچوب اقتصاد مقاومتی هر کسی به اندازه نیاز خود باید خرید کند؛ اقتصاد مقاومتی به ما اجازه نمی دهد پول خود را در بازار ارز و دلار سرمایه گذاری کنیم بلکه باید با ایجاد صندوق های حمایت های تولیدی از تولید و رشد سرمایه ملی حمایت کنیم.

وی افزود: شبکه من و تو پیشنهاد می دهد که مردم باید کالاهای خود را ذخیره کنند و به انباشت کالا بپردازند؛ وفور جمعیت برای سبدهای مواد غذایی تاسف برانگیز بود؛ متاسفانه فرهنگ اقتصادی ما باعث شد که مدل تحریم های آمریکا روی این عرصه متمرکز شود.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: تربیت اقتصادی اسلام ما را به این سمت هدایت نکرده است؛ بلکه فرهنگ غلط اقتصادی باعث چنین مشکلاتی شده است؛ در این روزها می توانیم از ظرفیت محرم و صفر برای احیای روابط اقتصادی استفاده کنیم.

وی گفت: اربعین ظرفیتی عالی برای انتقال کلان آموزه های فرهنگی اقتصادی اسلام به مردم است؛ باید به مردم بگوییم که همه چیز ما پول نیست و نباید نگران باشیم که همه مردم با عدم فروش نفت از گرسنگی می میریم؛ احتکار خانگی خلاف اسلام است نباید بترسیم و دشمن را در طمع ورزی به ما حریص تر کنیم.

عبدالملکی بیان کرد: نوع زندگی علمای ما بهترین الگوی عمل به اقتصاد مقاومتی است؛ اخلاص داشتن در مکتب خدا و اهل بیت(ع) ضد نگرانی نسبت به رزق آینده است؛ در این شرایط وظیفه داریم در کسوت فروشنده باشیم و نه خریدار؛ خریدار کسی است که به بازار نقدینگی تزریق می کند ولی فروشنده نقدینگی بازار را جمع می کند.

وی افزود:  مکتب امام حسین(ع) به ما می آموزد که مال خود را انفاق کنیم این دستگاه را مدیریت کنیم و از آینده نیز نترسیم؛ باید از فرهنگ تبلیغی اربعین استفاده کنیم؛ اربعین یک گنجینه معرفتی است و باید فرهنگ جهاد اقتصادی اربعینی را به خود به ایران وارد کنیم.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: باید برای 400هزار میلیارد تومانی که در اختیار مردم است را مدیریت کنیم و اجازه ندهیم که به تورم زایی بیانجامد؛ باید کمک کنیم که فرهنگ جامعه اربعینی به مردم منتقل شود.

وی گفت: یکی از اصولی که می تواند ما را در این شرایط نجات دهد آن است که تا جایی که توان داریم نباید دلار بخریم؛ نباید این پول نجس و نحس را به اربعین راه بدهیم؛ خوشبختانه جریانی ایجاد شد که این پول وارد فضای اربعین نشود.

عبدالملکی بیان کرد: در سال 95 تفاضای مردم برای اربعین 500 میلیون دلار بود و امسال به یک دهم مبدل شده است؛ باید تلاش کنیم که این سیر نزولی تر شود و اصلا از این پول استفاده نکنیم و روی تبادل ریال و دینار تمرکز کنیم.

وی افزود: در این سفر باید روی استفاده از کالاهای ایرانی و عراقی تکیه کنیم؛ خرید کالاهای ایرانی در عراق از مزیت هایی است که باید در این ایام فعال کنیم؛ خرید کالای ایرانی نسبت به خارجی به صرفه است.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: باید اقتصاد حوزه جریان مقاومت را تقویت کنیم؛ مردمی که در این سفر حضور می یابند باید نسبت به اقتصاد مقاومتی توجیه شوند؛ آمریکایی ها سالانه هزاران میلیارد دلار ازسرمایه های کشورهای جهان به واسطه چاپ دلار بدون پشتوانه دزدی می کنند.

وی گفت: معرفی کالاهای ایرانی در این سفر از جمله فعالیت هایی است که می توانیم در این مسیر انجام دهیم؛ می توانیم با تهیه یک لیست از کالاهایی که در شهر خود تولید می شود و ممکن است مورد استفاده عراقی ها قرار گیرد به استحضار عراقی ها برسانیم.

عبدالملکی بیان کرد: درست است که شرایط اقتصادی کشور خوب نیست ولی کمک های مردمی در بخش های خیریه بیشتر شده است؛ در روایات بیان شده است که در موقع سختی و فقر صدقه بدهید زیرا این کار باعث افزایش برکت می شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha