شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
چشم انداز

حوزه/ سند چشم انداز حوزه علمیه خراسان در قالب ۱۳ جلسه در شورای عالی مورد بررسی قرار گرفت و بناست برنامه ها بر اساس این سند تصویب و سپس در دستورکار حوزه علمیه خراسان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، سند چشم انداز حوزه علمیه خراسان در قالب سیزده جلسه در شورای عالی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بناست برنامه ها بر اساس این سند تصویب و سپس در دستورکار حوزه علمیه خراسان قرار گیرد. در ذیل اظهار نظر اساتید و صاحبنظران حوزه علمیه خراسان در قالب نشست کمیسیون های تخصصی شورای عالی حوزه آمده است.

حائری: امیدواریم سند چشم انداز تاثیرگذار در فعالیت های حوزه باشد

حجت الاسلام والمسلمین حائری، مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان در نشست کمیسیون های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که امیدواریم این سند تاثیرگذار در زمینه فعالیت های حوزه باشد، گفت: در صفحه دهم آن موضوع دومین حوزه علمیه شیعی برای حوزه علمیه خراسان ذکر شده که تلقی آن به دومین حوزه جهان اسلام مناسب تر به نظر می رسد.

وی با بیان این که در این سند به جای تحقق تمدن نوین اسلامی، باید عنوان زمینه سازی برای این تمدن نیز آورده شود، تصریح کرد: باید فعالیت ها را به گونه ای تعریف کرد که فعالیت همه ارکان حوزه معطوف به زمینه سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی باشد و ظرفیت های حوزه علمیه خراسان نیز در این زمینه باید بیش از پیش فعال و شکوفا شود.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان ادامه داد: همچنین در این سند به جای استفاده از واژه تربیت صدهانفر از طلاب در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی، باید از واژه هزاران نفر از طلاب استفاده شود.

صابری تولایی: باید سند چشم انداز مبتنی بر تحول باشد

در ادامه حجت الاسلام صابری تولایی، از فعالان تبلیغی و مدیر تبلیغ سابق حوزه علمیه خراسان با بیان این که همه بندهای سند چشم انداز حوزه باید مبتنی بر تحول باشد و نظام جامع تبلیغی نیز بر اساس تربیت مبلغ نوشته شود، گفت: نسبت به اماکن تبلیغی چیزی در این سند نوشته نشده و رسالت تقویت تفکر مخاطب با عنایت به عرصه های تبلیغی باید در آن مطرح شود.  

وی در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت تعمیق تبلیغ، اظهار کرد: باید به مبلغ مولد، نه مصرف کننده رسید و از سوی دیگر نیز باید نسبت به آینده تبلیغی، فعال و پویا نه منفعل و بی حرکت بود تا این تحول در بدنه حوزه اتفاق بیافتد.

حجت الاسلام صابری تولایی با بیان این که در آینده با تبلیغ رباتیک مواجهیم که بدین جهت باید اقتضائات تبلیغ نیز بروز باشد، ابراز کرد: این سند چشم انداز حوزه علمیه خراسان بنا دارد تا به ما افق دهد؛ همچنین باید دید بناست تبلیغ در آینده تا کجا پیشرفت کند و در حوزه آموزش، پژوهش و تبلیغ برای تولید خروجی فاخر نوعی همگرایی وجود داشته باشد.

دهشت: اصل تحول در همه عرصه های سند چشم انداز باید تعریف شده باشد

حجت الاسلام دهشت، از اساتید حوزه علمیه خراسان و عضو کمیسیون تبلیغ نیز با اشاره به ضرورت بازنگری در ادبیات واژه های این سند، بیان کرد: باید در این سند طرحی برای عملیاتی شدن آن نیز تعریف شده و بخش تحولی آن نیز باید تقویت شود؛ همچنین اصل تحول برای آینده باید در همه عرصه های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، اجتماعی و سیاسی مدنظر باشد.

 فرازی نیا: نظریات علمای نقش آفرین در صحنه انقلاب در سند دیده شود

در ادامه نیز حجت الاسلام فرازی نیا، عضو کمیسیون خدمات و معیشت با بیان این که همه شما تفکر بسیج در اردوهای جهادی را به این دانستید که زودتر این سند چشم انداز حوزه علمیه خراسان به تصویب برسد که جای تقدیر دارد، بیان کرد: نظریات مقام معظم رهبری و دیگر مراجعی که در صحنه انقلاب نقش آفرینی کرده اند نیز باید در این سند دیده شود.

عضو کمیسیون خدمات و معیشت حوزه علمیه خراسان با بیان این که حوزه علمیه خراسان با این سابقه کهن به عنوان یکی از حوزه های برجسته بیش از این تحول را می طلبد، بیان کرد: آن مبلغی که جهادی و از روی احساس تکلیف عمل کند، دغدغه ای در حوزه خدمات و معیشت ندارد و بنابراین با همت و روحیه بهتری می تواند تا کار را به پیش ببرد.

نظافت: حوزه خراسان بر مساله اخلاق در همه عرصه ها بیش از این تاکید کند

حجت الاسلام والمسلمین نظافت، مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) نیز با بیان این که در این سند حضور عالمان متخلق باید افزوده شود چراکه اگر حوزه بنا دارد تا منزوی نشود باید متخلق بوده و بر مساله اخلاق بیش از این تاکید داشته باشد، عنوان کرد: در عرصه اخلاق حوزه باید تربیت محور پیش برود و در همه شئون نیز باید پیوست اخلاقی نیز لحاظ شود.

وی با اشاره به اهمیت مساله اخلاق و تربیت، با بیان این که هر حوزه ای بدون اخلاق و تربیت ارج و قربی ندارد، اظهار کرد: باید ملاحظات تربیتی در همه جهت ها برقرار بوده و از سوی دیگر در این سند مسائل جنسیتی نیز لحاظ شود.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با بیان این که آموزش ها باید خانواده محور بوده و حوزه در این سند باید خود را اثبات کند، بیان کرد: مشی حوزه باید به گونه ای باشد که عرصه تعلیم و تربیت را بدست گرفته تا امت اسلامی مدافع آن باشند.

حجت الاسلام والمسلمین نظافت در ادامه با بیان این که طلبه نباید از جامعه جدا باشد چراکه این انفصال نوعی توهم و حتی سوء ظن در اذهان ایجاد می کند که چندان به صلاح نیست، گفت: طلبه ها باید در میان مردم باشند؛ امروز وظیفه و رسالت مبتنی بر آن است تا آسیب های این سند را شناخته و بر آن مبنا، تولید محتوای تحولی داشته باشید.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha