جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جشنواره بین المللی تراتیل سجادیه

حوزه/ پنجمین جشنواره بین المللی "تراتیل سجادیه" با حضور نخبه های فرهنگی، فکری و رسانه ای، علما و فضلای حوزه، نویسندگان، مؤلفان و شخصیت های حقوقی از داخل و خارج عراق، مؤسسات و سازمان های حقوقی و بشری مختلف آغاز به کار کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، پنجمین جشنواره بین المللی "تراتیل سجادیه" با حضور نخبه های فرهنگی، فکری و رسانه ای، علما و فضلای حوزه، نویسندگان، مؤلفان و شخصیت های حقوقی از داخل و خارج عراق، مؤسسات و سازمان های حقوقی و بشری مختلف آغاز به کار کرد.

جمال الدین شهرستانی دبیر این جشنواره گفت: این جشنواره که برای پنجمین سال برگزار می شود، امسال عنوان "رساله حقوق امام سجاد(ع) پایه و اساس همزیستی مسالمت آمیز" را به خود گرفته است و به مدت سه روز در  حرم امام حسین (علیه السلام) برگزار می شود.

اختلافات مذهبی و قومیتی به خاطر عدم پایبندی به مبانی و اصولی است که اسلام وضع کرد

حجت الاسلام و المسلمین عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی و تولیت آستان مقدس حسینی در افتتاحیه این جشنواره، گفت: اختلاف در اعتقادات، افکار، آئین ها و سنت ها و دیدگاه ها از سنت های الهی است که از آغاز خلقت تا روز قیامت به همراه بشر است.

وی ادامه داد: مشکلی در این اختلاف ها وجود ندارد، بلکه باید بین فرزندان بشر همکاری و گفتگو برقرار شود تا هدف و غایت از خلقت تحقق یابد.

نماینده آیت الله سیستانی تصریح کرد: سلطه گری، خود پسندی، خود برتر بینی سبب اختلاف با دیگران می شود  و درگیری و اختلاف گسترده در پی دارد، لذا اسلام یک راه و شیوه کامل برای تعامل میان قومیت ها، امت ها و زبان های مختلف برای رسیدن به نتیجه ای که خداوند خواسته است، تعیین کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین کربلایی، درگیری ها و اختلافات مذهبی، طایفه ای و قومیتی جوامع اسلامی را ریشه در دوری و عدم پایبندی به مبانی و اصولی است که اسلام وضع کرده است، دانست و گفت: منظور ما از همزیستی مسالمت آمیز، همان همزیستی اجتماعی و فرهنگی، مطرح کردن اندیشه های به شیوه مسالمت آمیز و به دور از خشونت با حفظ احترام به نظرات دیگران است.

وی افزود: طرح های دشمنان در دو مسئله خلاصه می شود؛ اول آنکه همزیستی فرهنگی و فکری بر اساس خشونت، کینه توزی، دشمنی، اختلاف و درگیری میان مردم یک جامعه یا جوامع متعدد بنا شود و دوم اینکه درگیری های اجتماعی میان جامعه واحد و  حتی بین خانواده و عشیره واحد برانگیخته شود.

تولیت آستان مقدس حسینی تاکید کرد: نیاز است که اهمیت همزیستی مسالمت آمیز بین افراد جامعه شرح و توضیح داده شود و حاکم از اهمیت این مسئله مطلع باشد.

 

حضور هیئت هایی از آمریکا، اروپا، آسیا و آفریقا در جنشواره تراتیل سجادیه

در این جشنواره شخصیت های دینی و رسانه ای از ایران، آمریکا، برزیل، انگلیس، فرانسه، آلمان، بلژیک، موریتانی، مصر، سودان، نیجریه، ساحل عاج، غانا، بنگلادش، اندونزی، لبنان، عربستان سعودی، عمان، اردن و پاکستان حضور دارند.

در حاشیه این جشنواره، محفل شعر خوانی، مسابقه داستان کوتاه، نمایشنامه گروه آستان مقدس حسینی، جلسات پژوهشی، کارگاه های نوشتن سناریو، مسابقه عکس فوتوگرافی برگزار می شود.

شایان ذکر است که در مسابقه داستان کوتاه و عکس بیش از 900 نفر از ایران، لبنان، سوریه، عراق، بحرین، آرژانتین، برزیل و فرانسه شرکت کردند.

 

مشاور دینی رئیس جمهور نیجر: رساله حقوق امام سجاد(ع) بعد از قرآن مهمترین کتاب روی زمین است

دکتر عبد الله حسن، مشاور دینی رئیس جمهور نیجر گفت: رساله حقوق امام سجاد (ع) بعد از قرآن کریم مهم ترین کتاب روی زمین است؛ چراکه این کتاب به تمامی عناصر اساسی که بشریت به آن نیاز دارد، پرداخته و امام (ع) تمامی حقوق الهی و حقوق فردی را با اسلوبی واضح و قابل فهم برای اقشار مختلف مردم بیان کرده است.

 

مایکل روبن:هیچ مشکلی در خصوص تشیعه وجود ندارد

از طرف دیگر "مایکل روبن" پژوهشگر راهبردی مؤسسه اینترپرایز گفت: هیچ مشکلی در خصوص تشیع وجود ندارد و این مذهب از زمان حضرت پیامبر اکرم (ص) و امام سجاد (ع) بیانگر حکمت بوده است و اکنون همه مسئولان کشور های مختلف اهمیت این حکمت را می دانند.

وی افزود: در زمانی که بسیاری از کشور ها تاکنون در حل مشکلات دینی و مذهبی موفق نشده اند، عراق بسیاری از مشکلات مذهبی خود را حل و فصل کرده است.

 

قاضی دار الفتوای انگلیس:ما اهل بیت(ع) را دوست داریم و به مذهب جعفری احترام می گذاریم

محمد یزدان قاضی دار الفتوای انگلیس تاکید کرد: 85 درصد از مسلمانان انگلیس از هند و پاکستان به عاشورا و امام حسین(ع) احترام می گذارند.

وی افزود: ما دوستدار اهل بیت پیامبر(ص) از جمله امام سجاد(ع) هستیم و این اعتقاد ما اهل سنت و جماعت است. ما آماده همکاری با شما در خصوص قرآن، سنت و اهل بیت(ع) هستیم.

محمد یزدان اشاره کرد: ما به مذاهب اربعه و مذهب جعفری احترام می گذاریم و ارتباط شیعه و سنی مثل ارتباط این دو انگشت است که به هم وصل شده و زمانی که داعش، تروریسم را وارد عراق کردند برای اهل سنت و شیعه به یک حالت مساوی بود.

بعد از پایان اختتامیه جشنواره، شرکت کنندگان از نمایشگاه کتاب که در بین الحرمین پابرجاست دیدن کردند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha