پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کودک لجباز

حوزه/ محروم کردن کودک از محبت والدین در صورت انجام اشتباه همچنین تحقیر و تخریب شخصیت او خصوصاً در مقابل دیگران با گفتن جملاتی مانند کاری که انجام دادی احمقانه بود، تو دیوانه یا بی عرضه هستی، تو را بخاطر اشتباهت ترک می‌کنم، نه تنها بر اصلاح رفتار کودک تأثیرگذار نیست، بلکه باعث لجبازی او نیز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، تربیت فرزند از مهمترین دغدغه های خانواده های ایرانی است که در شماره های گوناگون، بخش های مختلفی از راه های تربیت صحیح را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

* بهترین راهکار برای ترک عادت اشتباه کودک

بهترین روش برای تنبیه کودک استفاده از اتاق خلوت یا محروم کردن موقت او از خواسته هایش است.

بیشتر افراد به اشتباه گمان می‌کنند که تنبیه کودک فقط به معنای کتک زدن، زندانی کردن و محروم کردن او از علایقش است در صورتی که تمام بدرفتاری‌هایی که با کودک انجام می شود را تنبیه می‌گویند.

سرزنش و نصیحت کردن کودک به خصوص برای سنین دو سال و بالاتر از موارد تنبیه به شمار می‌رود و مقایسه کردن کودک با سایر همسالان یکی دیگر از بدترین تنبیه‌ها محسوب می‌شود که موجب تخریب اعتماد به نفس او خواهد شد.

محروم کردن کودک از محبت والدین در صورت انجام اشتباه همچنین تحقیر و تخریب شخصیت او خصوصاً در مقابل دیگران با گفتن جملاتی مانند کاری که انجام دادی احمقانه بود، تو دیوانه یا بی عرضه هستی، تو را بخاطر اشتباهت ترک می‌کنم، نه تنها بر اصلاح رفتار کودک تأثیرگذار نیست، بلکه باعث لجبازی او نیز خواهد شد.

هیچ گاه کودک خود را در هنگام اشتباه با جملاتی مانند تو را در خیابان رها می کنم، دیگه دوستت ندارم و یا با وجود تو دیگر در این خانه نمی مانم، تهدید نکنید زیرا موجب مشکلات دیگری ازجمله شب ادراری و یا لکنت زبان خواهد شد.

بهترین روش برای تنبیه و ترک عادت اشتباه کودک استفاده از اتاق خلوت یا محروم کردن موقت او از خواسته‌هایش است به این معنی که کودک را در یک مکان بدون سرگرمی و هیچ گونه توجهی تنها بگذارید.

باید برای این کار مکان خلوتی در خانه که به دور از اسباب بازی، پنجره، رادیو، تلویزیون و هر وسیله دیگری که کودک از آن لذت می‌برد، انتخاب شود.

مکان‌هایی مانند حمام و اتاق تاریک برای این کار مناسب نیست؛ زیرا موجب ترس کودک می شود.

در هنگام ارتکاب اشتباه کودک، بدون بحث، سخنرانی و سرزنش کردن، کودک را بدون توجه به فریادها، قول دادن ها و اعتراض‌هایش به سمت اتاق خلوت برده و مدت زمان کوتاهی او را در این اتاق حبس کنید.

نسترن نیک‌جو روانشناس تربیتی

منبع: پایگاه اینترنتی هفته نامه افق حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha