سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
اخبار جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تروریسم ماهواره‌ای سعودی علیه تهران کلید خورد

شبکه  persia MBC وابسته به گروه تلویزیونی M.B.C عربستان سعودی از دیروز ۶ اکتبر ساعت ۳:۳۰ به وقت گرینویچ پخش برنامه های خود را به زبان فارسی و ویژه مخاطبین ایرانی آغاز می کند.بنا بر اطلاعیه وبگاه این هولدینگ رسانه ای محور برنامه های این شبکه عربستانی متمرکز بر حوزه عامه پسند از جمله سرگرمی و سبک زندگی است لذا نمایش فیلم ، سریال ، موسیقی و ... برنامه ثابت این شبکه تلویزیونی خواهد بود که البته این سیاست در واقع کپی برداری از سبک شبکه های فارسی زبانی شناخته شده ای مانند من و تو و فارسی وان است.جالب اینکه راه اندازی این شبکه در حالی اعلام شد که رسانه های انگلیسی از جمله گاردین چند روز قبل پرده از منابع مالی سعودی شبکه خبری یران اینترنشنال برداشتند لذا با توجه به بدنام شدن این شبکه خبری در اذهان مخاطبان فارسی زبان انتظار می رود که زین پس شبکه ام بی سی پرشیا به محور پیشبرد خط رسانه مورد نظر ریاض در رابطه با جمهوری اسلامی ایران بدل شود لذا اگر در بین فیلم و سریال های عامه پسند این شبکه شاهد اجرای برنامه اتاق خبر ویژه ارائه تحلیل های ضد ایرانی بودید نباید زیاد متعجب شوید.

 

کشتی امپراطور میلیاردر سینما به گِل نشست

در  ۵ سال گذشته حواشی خبری فراوانی درباره تهیه‌کننده میلیاردر سینما به بهانه‌های گوناگونی منتشر شد. تهیه‌کننده مذکور پس از یک دوره احضار و حبس کوتاه مدت که پرونده‌اش در مرحله تحقیقات بود، فعالیت‌های خود را دوباره از سر گرفت و فعالیتش گسترده‌تر از گذشته شد و حتی در گفتگویی منتشر نشده با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده بود که بزودی حکم برائت او توسط دادگاه اعلام می‌شود.اما این سرمایه‌گذار میلیاردر سینما و متهم در پرونده مفاسد اقتصادی، چندی قبل دوباره دستگیر شد و دستگیری اخیر به منزله این است که پرونده او به صورت جدی پیگیری می‌شود، حتی برخی شایعات وجود دارد که مرحله تحقیقات پرونده از ابتدا آغاز شده و تحقیقات قبلی کنار گذاشته شد.دوران حبس امپراطور میلیاردر سینما مشکلات عدیده‌ای را برای او و سایر وابستگانش پدید آورده است و بنا بر اخبار دریافتی چون مجموعه تحت اداره او فاقد مدیر است، خیل طلبکارها و انباشت بدهی‌های پیشین و عدم پاسخگویی به مراجعه‌کنندگان سبب شد که دفتر این میلیارد سینمایی جمع شود و تولیدات این دفتر به یک پخش نیابتی واگذار شده است.

 

غارت واکینگ‌ها از فلات ایران فاش شد

سرقت اشیای عتیقه ایرانی توسط غربی‌ها در سه کانال صورت گرفته است. بخش اول از این مسروقات از زمان ناصرالدین شاه قاجار آغاز شد و تا زمان کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ به طول انجامید. در این دوره فرانسوی‌ها دست برتر را در میدان داشتند و کسر قابل‌توجهی از آنچه اکنون در موزه لوور نگهداری می‌شود مربوط به مسروقات همین دوره است.بخش دوم مربوط به آمریکایی‌هاست. آمریکایی‌ها بعد از کودتای ۲۸ مرداد نفوذ خود را در ایران افزایش دادند و با وجود کوتاه‌تر بودن زمان حضورشان نسبت به فرانسوی‌ها، به دلیل بی‌رقیب بودن‌شان در ایران به لحاظ سیاسی، طی همان مدت کوتاه اشیای بسیار زیادی را از کشور خارج کردند.بخش سوم مربوط به انگلیسی‌هاست. انگلیسی‌ها قبل از سارقان فرانسوی در کار اکتشاف و خارج کردن اشیای تاریخی از ایران بودند و بعد از روی کار آمدن آمریکایی‌ها هم همچنان بدون سروصدا کارشان را ادامه دادند. هنگام تصویب این کنوانسیون، کشورهایی مانند ایران، یونان، ترکیه، مصر، مکزیک و… که آثار تاریخی‌شان طی یکی دو قرن اخیر به یغما رفته، خواهان عطف بما‌سبق شدن کنوانسیون شدند اما این تلاش با مخالفت شدید گروه کشورهای غربی روبه‌رو و مقرر شد که کنوانسیون صرفا شامل مواردی ‌شود که بعد از لازم‌الاجرا شدن آن واقع شده است.

 

رویای عربستانی‌ها برای نابودی العالم و پرس‌تی‌وی محقق نشد

عربستان تمام تلاش خود را به کار بسته شبکه فارسی اینترنشنال را با سیاست فارسی‌وان پرورش دهد و از دل آن فارسی‌وان دومی خلق کند. اقدام دیگر تأمین مالی رسانه‌های دروغ‌پرداز و معاند است که به واسطه این تطمیع‌ها و فشارها، اکانت شبکه‌های مجازی رسانه‌های برون‌مرزی صداوسیمای ایران همچون العالم، پرس‌تی‌وی، هیسپان‌تی‌وی و الکوثر را مسدود کرد. تصور می‌شود این افشاگری علیه عربستان بهترین ضربه برای رژیم آل‌سعود بوده که هرچه جنایات عربستان در یمن و بحرین افشا بشود آل‌سعود می‌کوشد هویت ضدبشری خودش را با اعمال تبلیغات رسانه‌ای جدید، بازسازی دوباره‌ای دهد.وی اضافه کرد: شبکه‌های فارسی‌زبانی مثل من و تو و فارسی‌وان را تطمیع کردند و با تقویت 11 شبکه معاندی در خوزستان با زبان عربی سعی کردند از کم‌کاری‌های رسانه‌ای ما سوء استفاده کنند.در مقابل العالم با رویکرد سیاسی و الاهواز رسانه مذهبی را داشتیم که البته جسورانه در مقابل این شبکه‌ها ایستادند. اما دست بردار نبودند و جنگ را به دل رسانه‌ها آورده‌اند و تیری رها کرده‌اند تا از راه عوام‌فریبی به مقاصد پلید و شوم‌شان دست یابند. از طرفی می‌دانند امروز همه دنیا محو فضای مجازی و رسانه‌ها هستند و هر آگاهی و انحرافی قرار است صورت بگیرد از این طریق به مرحله بروز و ظهور می‌رسد.

 

کنسولگری هشدار های اربعینی را به زائرین گوشزد کرد

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا، نکات مهم درباره با اربعین را به زائران حرم حسینی گوشزد کرد تا سفری آسوده داشته باشند.حمل مواد مخدر در عراق جرم محسوب می شود. یعنی فرد معتاد، در عراق متهم است نه بیمار.لذا علاوه بر تحقیر شخصیتی زائر، ابتدا با وی برخورد فیزیکی و سپس رسیدگی قضایی خواهد شد و در محاکمه نیز شدیدترین احکام برای حامل مواد صادر می گردد. مسوول امور بانوان ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران، از بانوان درخواست کرد از سفر انفرادی به عراق در اربعین خودداری کنند.

 

مصر مسجد 800 ساله را افتتاح کرد

وزیر آثار باستانی مصر مسجد تطندی معروف به شیخه حسینه را در روستای شالی از توابه استان مطروح مصر، افتتاح کرد. این مسجد از قدیمی‌ترین و مشهورترین مساجد مصر است که نزدیک به ۸۰۰ سال قدمت دارد و با مواد طبیعی از جمله تنه‌های نخل ساخته شده است.این مسجد به دلیل برخی ریزش‌ها نیازمند مرمت بود و کار مرمت آن حدود یک سال و نیم انجام گرفت. وزارت آثار باستانی مصر کار مرمت مناطق تاریخی را ادامه خواهد داد.

 

مسلمین هند افراط گری را مسدود کردند

وزیر کشور هند می‌گوید باید از مسلمانان این کشور قدردانی کرد زیرا با وجود تلاش‌های فراوان خارجی برای تحریک کردن آنها، از گسترش افراط‌گرایی در هند جلوگیری کردند.وی سپس با‌ اشاره به همسایه جنوب غربی این کشور که دارای جمعیت بزرگ مسلمان بوده و یک کشور هسته‌ای محسوب می‌شود افزود: درحالی‌که کشور‌های اسلامی تروریسم را محکوم کرده‌اند، پاکستان باید برای مقابله با تروریسم اقدام کند.سینگ همچنین مدعی شد که وضعیت امنیتی در کشمیر در مقایسه با یک سال گذشته بهبود یافته است.وی گفت: حملات تروریستی از 6هزار مورد در سال 1995 به 360 مورد در سال 2017 رسیده است.سخنان وزیر کشور هند در ارتباط با کشمیر در حالی منتشر می‌شود که احزاب مخالف از دولت هند به‌دلیل افزایش خشونت‌ها در منطقه کشمیر در ماه‌های اخیر انتقاد کرده‌اند.

 

اتباع آمار بی سوادی را تکان داد

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد: بر اساس شاخص سواد در گروه سنی ۶ سال به بالا، آمار کل بی سوادان ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است و از این تعداد ۶ میلیون نفر بالای ۵۰ سال دارند.باقرزاده گفت: بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، در گروه  (۱۰ تا ۱۹ سال) نرخ باسوادی ۹۸.۲ درصد در گروه (۱۰ تا ۲۹ سال  ) نرخ باسوادی ۹۷.۳ درصد و در گروه ( ۱۰ تا ۴۹ سال ) درصد باسوادی ۹۷.۴ است.رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در این جمعیت اتباع خارجی هم وجود دارد گفت: نرخ بی سوادی به ویژه در اتباع افغانستانی بالا و ۶۷.۴ درصد است.باقرزاده افزود: نرخ سواد در ۱۲ استان بالای ۹۷ و در ۸ استان بالای ۹۸ درصد است. رئیس سازمان نهضت سوادآموزی آمار کم سوادان را  ۱۰ میلیون نفر اعلام کرد.

 

هواپیما کوتاه نیامد

نرخ بلیت هواپیماها با وجود کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر هنوز تغییری نکرده است به تبع آن نیز سفرهای داخلی و خارجی همچنان گران هستند.تورهای گردشگری و سفرهای هوایی داخلی و خارجی حتی بعد از اینکه نرخ های ثابتی برای پروازها از سوی سازمان هواپیمایی اعلام شد، باز هم گران است و آمار سفرها به شدت کاهش یافته و در این اوضاع هنوز کسی اقدامی جدی برای این موضوع انجام نداده است. پیرو همین مشکلات و کاهش تعداد سفرهای داخلی و خارجی، رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی قرار است با رئیس سازمان میراث فرهنگی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره این موضوع بازهم جلسه بگذارد. جلسه ای که شاید سازمان هواپیمایی را متقاعد به کاهش قیمت بلیت کند.

 

پای کتاب به دستگاه قضا رسید

کارگروه صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، از اقامه شکایت توسط وکیل این اتحادیه در مراجع ذی‌صلاح برای پیگیری پرونده یک قاچاق بزرگ کتاب، خبر داد.چهار ماه پس از توقیف صدها عنوان از کتاب‌های سه ناشر - که به صورت غیرقانونی چاپ و تکثیر شده بود - با دستور مقام قضایی و توسط پلیس و در هماهنگی با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران (اینجا)، کارگروه صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، گزارش فعالیت خود را منتشر کرد.در این گزارش آمده است: پس از اجرای عملیات توقیف کتاب‌های قاچاق مرحله اول، در تاریخ ۹۷/۳/۹ در شعبه چهارم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه پرونده شکایت تشکیل شد و در رابطه با این پرونده سه ناشر متضرر وکالت امر را به وکیل اتحادیه واگذار کردند و پس از بررسی پرونده توسط بازپرس و تفهیم اتهام به متهمین، برای ایشان قرار وثیقه صادر شد.

 

شهرداری برای سانسور پیشنهاد نیم میلیاردی داد

مهدی کرم پور کارگردان سینما که این روزها فیلم «سوفی و دیوانه» را روی پرده سینماها دارد، درباره شایعه کمک شهرداری تهران به ساخت این فیلم توضیح داده که این شهرداری به او پیشنهاد داده بود اگر پایان بندی فیلم را تغییر دهد، 500 میلیون تومان کمک خواهد کرد اما او این پیشنهاد را نپذیرفته است.مهدی کرم پور در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری تهران بودجه فیلم «سوفی و دیوانه» را تامین کرده گفت: «به هیچ عنوان شهرداری هیچ سفارشی به ما نداده و در موقع ساخت سوفی و دیوانه یک ریال نیز به ما کمک نکرد. شهرداری به من اعلام کرد که اگر پایان فیلم را تغییر بدهم 500 میلیون تومان به من کمک خواهد کرد اما من این کار را نکردم. متروی تهران نیز از ما برای فیلمبرداری در خطوط مترو پول گرفت. حتی بعد از تغییرات در مدیریت شهری تهران نیز ما خواستیم که چند بیلبورد در شهر به تبلیغات این فیلم اختصاص پیدا کند ولی بازهم هیچ کمکی به این فیلم نشد.»او در ادامه می گوید: متاسفانه مدیریت فرهنگی در شهرداری تهران کاملاً یک مدیریت رانتی است و امکانات و حمایت‌ها از افراد صورت می‌گیرد نه آثار و هیچکدام از این حمایت‌ها نیز هیچ زمانی شفاف اعلام نشده است.

 

خاموشی به ریاست هیئت امنای سازمان تبلیغات رسید

اولین جلسه رسمی هیئت امنای سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۹۷ برگزار شد و طی آن حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی به‌عنوان رئیس هیئت امنا و حجت‌الاسلام حسین روحانی نژاد به‌عنوان نایب رئیس انتخاب شدند.اولین جلسه رسمی هیئت امنای سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۹۷ با حضور حجج اسلام محمد قمی، سید مهدی خاموشی، احمد واعظی، محمدحسین روحانی‌نژاد و محمدرضا فلاح در سالن اجتماعات حوزه‌ ریاست سازمان تبلیغات اسلامی برگزارشد.در این جلسه با اکثریت آرا حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی به‌عنوان رئیس هیئت امنا و حجت‌الاسلام حسین روحانی نژاد به‌عنوان نایب رئیس انتخاب شدند.گفتنی است، اعضای هیئت امنای سازمان تبلیغات اسلامی طی حکمی از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی منصوب شدند.

 

گران‌ترین آثار هنری جهان بازیابی شدند

نقاشی «سالواتور موندی» که به عنوان یکی از حدود ۲۰ نقاشی به جا مانده از «داوینچی» نقاش نامدار رنسانس شناخته می‌شود و قدمت آن به سال ۱۵۰۰ میلادی بازمی‌گردد، سال گذشته در حراجی کریستیز نیویورک با فروش ۴۵۰ میلیون دلاری رکورد گران‌ترین اثر نقاشی که تاکنون در یک حراجی به فروش رفته را به نام خود ثبت کرد و هم‌اکنون با اختلاف فراوان با سایر رقبا در رتبه نخست گران‌ترین اثر هنری فروخته‌شده در حراجی‌ها قرار دارد. آثاری از «ادوارد مونش» و «پابلو پیکاسو» در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

اروپا میزبان «مهدن تمدن خاورمیانه» شد

موزه ملی ایران بعد از حدود نیم قرن غیبت در فضاهای فرهنگی هلند، سه ماه پیش با انتخاب گزینشی ۱۹۶ اثر از ۷۰ نقطه‌ی باستانی کشور، این‌بار «ایران: مهد تمدن» را در موزه درنتس هلند به نمایش در آورد.آثار به نمایش درآمده از نظر ایرانی‌ها آن‌قدر ارزش داشتند که حتی برخی از آن‌ها برای نخستین بار از کشور خارج شدند و قدیمی‌ترین اثر آن را متعلق به غار "دربند رشی" در گیلان با قدمت بیش از ۲۰۰ هزار سال عنوان کردند.۱۹۶ شیء تاریخی ایرانی، در هفت گالری طبقه بندی شده شامل «شروع استقرار در ایران در دوران پارینه‌سنگی»، «یک‌جانشینی و استقرار در روستاها»، «شهرنشینی»، «دوره عیلام و ماد»، «دوران طلایی، دوره هخامنشی، نوزایی ایران و دوره‌ی پارت و ساسانی» و دوره «ایران و اسلام» از ۷۰ نقطه باستانی کشور انتخاب و به نمایش درآمده‌اند.از زمان افتتاح «ایران؛ مهد تمدن» تا امروز حدود ۷۰ هزار و ۳۴ نفر از این نمایشگاه در موزه درنتس هلند دیدن کرده‌اند.

 

میراث فرهنگی از اثر تاریخی رئیس‌جمهور رونمایی کرد

علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس جمهور گفت: به ملت شریف ایران تبریک عرض می کنم که یک قطعه تاریخی کشور بعد از ۸۰ سال به کشور برگشته است. این امر موجب خوشحالی مردم ماست. ما در سال ۲۰۱۷میلادی از طریقی متوجه شدیم این قطعه تاریخی که ۸۰ سال قبل به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده بود، قرار است در یکی از حراج‌های شهر نیویورک به فروش برسد.وی افزود:  بلافاصله با هماهنگی وزارت امور خارجه و دفترمان در سازمان ملل موفق شدیم که مانع حراج این قطعه ارزشمند تاریخی بشویم و بعد از آن تمام تلاشمان را کردیم که مستندات مورد نیاز دادگاه عالی آمریکا را مهیا کنیم و الحمدلله موفق شدیم که حکم دادگاه عالی آمریکا را مبنی بر مالکیت ایران بر این قطعه تاریخی و برگشت آن به کشور بگیریم. خوشبختانه در بازگشت رئیس جمهور از نیویورک، این قطعه تاریخی که به دفتر ایران در سازمان ملل تحویل داده شده بود به کشور برگشت و امروز مراسم رونمایی آن انجام شد.

 

حامد زمانی «ترور 97» را منتشر کرد

«ترور 97» با خوانندگی حامد زمانی منتشر شد.بنابراین گزارش، این قطعه با ترانه ای از علی محمد مودب، ملودی حامد زمانی و تنظیم حامد برادران توسط بنیاد هابیلیان تولید شده است.به مناسبت حمله تروریستی کور در جریان رژه نیروهای مسلح در اهواز و شهادت تعدادی از هموطنان‌مان در این واقعه، قطعه موسیقی «ترور 97» با خوانندگی حامد زمانی منتشر شد.بنابراین گزارش، این قطعه با ترانه ای از علی محمد مودب، ملودی حامد زمانی و تنظیم حامد برادران توسط بنیاد هابیلیان تولید شده است.

 

محبوب‌ترین رمان آلمان در سال ۲۰۱۶ به ایران رسید

انتشارات ققنوس ترجمه فارسی «پایان تنهایی» محبو‌ترین رمان سال ۲۰۱۶ آلمان و یکی از ۱۰ کتاب پرفروش اروپا را منتشر کرد. رمان «پایان تنهایی»‌ اثر بندیکت ولس با ترجمه حسین تهرانی از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است. بندیکت وِلس، نویسنده جوان آلمانی‌ ـ سوئسی‌، اولین رمانش در سال 2008 به چاپ رسید که بلافاصله مورد توجه عموم و منتقدان ادبی قرار گرفت. دومین اثرش در سال 2009 به چاپ رسید، رمانی که در سن 19 سالگی نوشته بود. سومین اثر او در سال 2011 وارد بازار کتاب شد و در رتبه ششم پرفروش‌ترین کتاب هفته آلمان قرار گرفت.«پایان تنهایی» چهارمین اثر این نویسنده جوان است که به گفته خودش، برای نوشتن آن هفت سال وقت صرف کرده است. این اثر در سال 2016 وارد بازار شد و 30 هفته، بی‌وقفه، در فهرست 10 کتاب پرفروش قرار گرفت و دو جایزه ادبی اتحادیه اروپا و انجمن راونسبورگ را کسب کرد.در نظرسنجی‌ای که از 350 کتابفروشی مستقل آلمان انجام شده این اثر عنوان محبوب‌ترین رمان سال 2016 آلمان را به خود اختصاص داده است. «پایان تنهایی»‌ در311 صفحه، شمارگان 1100  نسخه و قیمت 27 هزار تومان منتشر شده است.

 

سردار سلیمانی 23 نفر را کلید زد

فیلمبرداری فیلم سینمایی «۲۳ نفر» امروز با حضور سردار سلیمانی آغاز شد.مراسم افتتاح فیلم‌برداری فیلم سینمایی «23 نفر» امروز به تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری با حضور سردار سلیمانی برگزار شد.تصویربرداری یکی از سکانس‌های فیلم با حضور سردار سلیمانی صورت گرفت. سردار سلیمانی با حضور در صحنه فیلمبرداری گفت: خاطرات دفاع مقدس و نیز ویژگی بارز گروه نوجوان اسیری که خاطراتشان در کتاب «بیست و سه نفر» روایت شده است اهمیت زیادی دارد.فیلم سینمایی «23 نفر» اقتباسی از خاطرات گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال 1361 به اسارت نیروهای عراقی درآمدند. این گروه کم سن و سال بین 13 تا 17 سال سن داشتند و خاطرات‌شان از دوران اسارت پیش‌تر در قالب کتاب «بیست و سه نفر» توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده بود.

 

لندن تاریخ 150 ساله ایران را به حراج گذاشت

در حراجی هنر دنیای اسلام و هند کریستیز در لندن نزدیک به ۱۵۰ اثر ایرانی از نسخ چندصد ساله قرآن و شاهنامه و مثنوی معنوی تا نقاشی‌های و کاشی‌های دوره صفوی و چندین تخته فرش پارسی با قیمت اولیه هزار تا بیش از ۲۳۰ هزار دلار چوب حراج می‌خورند.در میان آثار با منشاء ایرانی که شامل ۱۰۳ اثر به علاوه ۴۵ تخته فرش پارسی می‌شود، یک نسخه قرآن مربوط به دوره صفوی (اواخر قرن شانزدهم میلادی) با قدمت حدودی پیش از ۴۰۰ سال در رتبه اول گران‌ترین آثار این حراجی جای گرفته است (رتبه دوم کل حراجی) و پس از آن تابلو «جوان نشسته»  اثر رضا عباسی نقاش بزرگ زمان شاه عباس صفوی قرار دارد. اثر نقاشی از سلطان محمد میرزا،  استاد نقاشی رنگ روغن، آبرنگ و نقاشی لاکی عصر،نسخه‌ای شاهنامه فردوسی که قدمت آن به سال ۱۶۴۰ میلادی (۳۷۸ سال پیش) بازمیگردد به فروش گذاشته شد.هنمچنین نقاشی رنگ روغن «پرتره‌ای از یک بانو» که هنرمند آن ناشناس است و مربوط دوره صفوی همزمان با اواسط قرن هفدهم میلادی ومجموعه‌ای چند تکه از کاشی‌های منقش صفوی به فروش گذاشته شد.از دیگر آثار ایرانی موجود در این حراجی می‌توان به نسخه‌ای قدیمی از مثنوی مولوی مربوط به سال ۱۸۶۷ (۱۵۱ سال پیش)، نسخه‌ قدیمی کتاب منظوم «هفت اورنگ» جامی مربوط به دوره صفوی، چندین نسخه قرآن و دیگر کتب قدیمی و دیگر آثار عمدتا مربوط دوره صفوی شامل چندین پنل چوبی منقش، نقاشی مربوط به دوران شاه عباس، آثارهنری سفالین و ظروف، قلمدان، صندوقچه، دو لباس مربوط به اواخر دوران صفوی و اوایل قاجار و آثار هنری-ترئینی دیگر اشاره کرد.

 

بانوی ۷۰۰۰ ساله به موزه ملی تبعید شد

احمد مسجد جامعی - عضو شورای شهر تهران - با اشاره به اتفاقات نخستین در زمان کشف مسافر چشمه علی، گفت: در بررسی‌ها مشخص شد، این نقطه بخشی از قصبه تهران بوده است و گورستان شهر در آن به عنوان حاشیه‌ی شهر قرار گرفته است. وجود «قبر آقا» نیز دلیل بر این ادعاست. مهسا وهابی، دانشجوی باستان‌شناسی که نخستین نشانه‌های زن هفت هزار ساله را در سال ۱۳۹۳ در خیابان مولوی کشف کرده است، اظهار کرد: اتفاقی که برای اسکلت رخ داد و با انتقال آن به موزه ملی ایران، یک روایت شفاهی بین مردم منطقه به وجود آمد؛ مبنی بر این‌که «میراث فرهنگی آمد، حفاری‌های آب و فاضلاب را متوقف کرد، گنج را از زیر زمین درآورد و برد.»

 

انیمیشن‌های ایرانی به رقابت های جهانی رفت

در ادامه درخشش انیمیشن‌های ایرانی این بار 5 انیمیشن از کشورمان در بخش مسابقه جشنواره های جهانی شرکت دارند. در تازه ترین رقابت انیمیشن های ایرانی آثاری چون «بدو رستم بدو»، «روباه»، «آلفابت»، «چشم انداز خالی» و «در تیررس» در جشنواره های مختلف خارجی پذیرفته شدند. پرتغال میزبان «روباه» ایرانی،«بدو رستم بدو» در آمریکا،سفر «آلفابت» به کنیا و اسپانیا،درخشش «در تیررس» در ساوت‌همپتون،فینالیستی «چشم انداز خالی» در هند به رقابت رفتند.

 

جایزه جشنواره یونیورسال آمریکا به «رهایی از بهشت» رسید

«رهایی از بهشت» به کارگردانی علی نوری اسکویی جایزه بهترین انیمیشن از جشنواره بین المللی فیلم یونیورسال آمریکا را از آن خود کرد. جشنواره بین المللی فیلم یونیورسال آمریکا از سال 2006فعالیت خود را آغاز کرده که طی دو روز در کانزاس سیتی آمریکا برگزار می شود.«رهایی از بهشت» ساخته علی نوری اسکویی یک انیمیشن با تکنیک ترکیبی است که با خطوطی درهم تنیده از خیال‌پردازی، قصه‌گویی و واقعیت شکل گرفته است. ماجرا این انیمیشن در شهری جنگ‌زده می‌گذرد و داستان معلم مدرسه‌ای را روایت می‌کند که اسمش ساره و نویسنده است. او سعی دارد تا دو تن از دانش آموزانش بتوانند پدرانشان را پیدا کنند و در عین حال با تعریف کردن قصه‌هایی این بچه‌ها را تشویق می‌کند. اما بعد متوجه می‌شود قهرمان داستان‌هایش واقعی است. انیمیشن سینمایی «رهایی از بهشت» تا کنون موفق به دریافت بیش از 26 جایزه ملی و بین المللی از جشنواره های مختلف شده است.

 

 ابرماراتن راه ابریشم به خط پایان رسید

سومین ابرماراتن بین المللی راه ابریشم ایران پس از هفت روز در محل کاروانسرای زوار بخش شهداد با مشخص شدن نفرات اول تا سوم به پایان رسید. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان ادامه داد: با بیان اینکه در سومین ابرماراتن بین المللی راه ابریشم ایران در مجموع 17 دونده‌ ایرانی و 18 دونده خارجی شرکت داشتند افزود: در جریان این ابرماراتن، 11 نفر از دوندگان 150 کیلومتر در بیابان لوت دویدند و سایر‌ شرکت‌کنندگان مسیری 250 کیلومتری را طی کردند. وی بیان کرد: تا روز دوم مسابقه سه دونده انصراف دادند و پس از آن 32 دونده دیگر مسیر را تا خط پایان طی کردند.مسابقه فوق ماراتن به رقابت هایی گفته می شود که مسیر دوی آنها بیش از 42 کیلومتر باشد.بخشی از بیابان لوت در سال 95 به عنوان اولین جاذبه طبیعی ایران به ثبت جهانی رسیده است که قسمت عمده آن در استان کرمان قرار دارد.بخش شهداد تا کرمان 95 کیلومتر فاصله دارد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در جمع خبرنگاران افزود: در پایان این رقابت ها اکبر نقدی از تبریز مقام اول، حسنعلی شیخ از سیستان و بلوچستان نفر دوم و آلبرتو از ایتالیا مقام سوم را کسب کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha