جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ رونمایی از کتاب باریک الله شیخ حسن!

حوزه/ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان گفت: مراسم رونمایی کتاب «باریک الله شیخ حسن» خاطرات حسن‌یوسفیان چهارشنبه ۱۸ مهرماه در شهر مهدی‌شهر برگزار می‌شود.

نورعلی غلامحسین نیا سماکوش در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با اشاره به رونمایی از کتاب «باریک الله شیخ حسن» اظهار داشت: مراسم رونمایی کتاب «باریک الله شیخ حسن» با حضور رزمندگان و ایثارگران دوران دفاع مقدس و فعالان فرهنگی و هنری در مهدی‌شهر برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان تصریح کرد: مراسم رونمایی کتاب «باریک الله شیخ حسن» در مهدی‌شهر به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اداره کتابخانه‌های عمومی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دارلقرآن مهدی‌شهر برگزار خواهد شد.

وی افزود: در مراسم رونمایی کتاب «باریک الله شیخ حسن»، دکتر حسن‌یوسفیان نویسنده کتاب، سردار اکبر معصومیان از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس سخنرانی می‌کنند و نیز در حال رایزنی جهت حضور سردار گل علی بابایی، پژوهشگر و نویسنده ادبیات پایداری در این آیین هستیم.

غلامحسین نیا سماکوش با اشاره به زمان برگزاری این آیین خاطرنشان کرد: مراسم رونمایی کتاب «باریک الله شیخ حسن» در مهدی‌شهر روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه ساعت ۱۹ در سالن همایش‌های کانون شهید بیدقی مهدی‌شهر برگزار می‌شود.

بر پایه این گزارش، آیین رونمایی کتاب از «باریک الله شیخ حسن» خاطرات حسن‌یوسفیان هم‌زمان با شب خاطره یکشنبه ۱۵ مهرماه در شهر مقدس قم برگزار شد.

کتاب «باریک الله شیخ حسن» با محوریت خاطرات دفاع مقدس به قلم دکتر حسن‌یوسفیان محقق و پژوهشگر دینی، ازجمله کتاب‌های اهدایی به رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

گفتنی است؛ حسن‌یوسفیان در سال ۱۳۶۱ شمسی در مهدی‌شهر تحصیل علوم دینی را آغاز کرد و پس از دو سال به قم آمد؛ در دوران جنگ تحمیلی، چند سالی تقریباً ترک تحصیل‌کرده بود، امّا پس از پایان یافتن جنگ، پیشرفت تحصیلی رضایت بخشی داشت و در امتحانات سراسری حوزه در سال ۱۳۷۵ شمسی در «پایه دهم» نفر اول شد.

در سال ۱۳۷۳ شمسی در «مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» پذیرفته شد و دوره کارشناسی را در سال ۱۳۷۶ و دوره کارشناسی ارشد دین‌شناسی (کلام) را در سال ۱۳۸۱ به پایان رساند؛ از سال ۱۳۸۲ تحصیل در مقطع دکتری در رشته کلام را در دانشکده تربیت مدرس دانشگاه قم آغاز کرد و در سال ۱۳۸۸ از پایان‌نامه دکتری خود با عنوان «بررسی نظریه حقیقت دوگانه از دیدگاه ابن رشد و ابن رشدیان» دفاع کرد، کار تألیف و پژوهش را در سال ۱۳۷۵ با نگارش کتاب «پژوهشی در عصمت معصومان» آغاز کرد و این اثر اول، پس از چاپ در سال ۱۳۷۸ به‌عنوان کتاب سال حوزه و نیز کتاب سال دانشجویی کشور برگزیده شد.

تألیفات دیگر یوسفیان نیز به لطف خداوند با توفیقاتی همراه بوده؛ چنان‌که کتاب «عقل و وحی» به‌عنوان پژوهش برگزیده کنگره دین‌پژوهان کشور در سال ۸۱ و نیز کتاب سال حوزه در سال ۸۴ انتخاب‌شده است و پژوهش «باورهای دینی و چالش‌های نو» نیز در سال ۸۳، اثر برگزیدهٔ کنگرهٔ دین‌پژوهان شده است، هم‌اکنون وی به‌عنوان عضو هیئت‌علمی، به کار تألیف و تدریس در مؤسسه امام خمینی (ره) اشتغال دارد.

در بخشی از این کتاب آمده است: «ظهر شنبه، به دستور فرماندهی تیپ، حاج غلامرضا احمدی، برای تقدیر از واحد اطلاعات و تقویت بنیه جسمی بچه‌ها، غذای مخصوصی تهیه‌شده بود. غذای مخصوص را ـ که چیزی جز مخلوط گوشت تازه با لوبیا نبود ـ با ماشین واحد، مستقیماً از آشپزخانه تیپ به سنگرمان آوردند. نوشابه هم ضمیمه ناهار شده بود؛  اما چون به تعداد کافی نبود، به هر سه نفر دو نوشابه بیشتر نمی‌رسید. پس از تقسیم تعدادی از نوشابه‌ها، من باقی‌مانده بودم و پنج نفر دیگر؛ و اتفاقاً‍ً شش نوشابه نیز باقی بود. دیدیم سر بچه‌ها به کار خودشان گرم است؛ بنابراین، باهم تبانی کردیم و هرکدام یک نوشابه برداشتیم! در پایان ناهار، بچه‌های دیگر ـ که علی آقا چتری و حاج منصور حیدری هم جزو آن‌ها بودند ـ سراغ نوشابه‌های باقی‌مانده را گرفتند؛ اما با خنده‌های ما متوجه شدند چه کلاهی سرشان رفته است! در این میان، بچه‌ها بیش از همه مرا موردانتقاد قرار می‌دادند و سخنانی از این قبیل می‌گفتند: «شیخ حسن، از تو چنین انتظاری نداشتیم! تو دیگر از عدالت ساقط‌شده‌ای. ما از این به بعد، پشت سرت نماز نمی‌خوانیم.» هرچه بهانه آوردم، فایده‌ای نبخشید؛ مثلاً می‌گفتم: «من از اول موافق با این کار نبودم؛ اصرار این چند نفر مرا وادار به پذیرش کرد.» بچه‌ها این توجیهات را عذر بدتر از گناه می‏دانستند

گفتنی است انتشارات سوره مهر این کتاب در 465 صفحه، قطع رقعی و با تیراژ 1250 نسخه روانه بازار نشر کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha