پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نهج البلاغه

حوزه/ متاسفانه پژوهش و بررسی زیادی بر روی صحیه سجادیه امام زین العادبین (ع) صورت نگرفته است و همین امر باعث شده که این گنجینه گرانبها برای بسیاری از مسلمانان به ویژه شیعیان هنوز ناشناخته باشد.

حجت الاسلام مصطفی اسفندیاری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کردستان، اظهار داشت: خوشبختانه منابع دینی، تحقیقاتی و... بسیاری از اسلام به ویژه در مذهب شیعه برای علاقمندان و عاشقان به جای مانده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام صادق قروه ادامه داد: تمام کتابهای از ارزش و جایگاه مخصوص خود برخوردارند، ولی در این بین دو کتاب نهج البلاغه از امام علی(ع) و صحیفه سجاده، از امام سجاد (ع) از محتوا و ژرفای بسیار عمیقی برخوردار هستند. این دو کتاب دارای چند ویژگی مشترک هستند، اول اینکه متعلق به امامان بودند و ویژگی دیگر این کتاب، به روز بودن و کاربردی بودن آنها در زندگی بشر در همه ادوار می باشد.

حجت الاسلام اسفندیاری ادامه داد: کتاب های دینی که در اختیار شیعیان قرار دارد، بهترین، جامع ترین و کامل ترین کتب برای پاسخ گویی با مسائل دینی است، تا جایی که یکی از علمای سنی می گوید برای فهم بیشتر کتاب «نهج البلاغه»، 500 بار این کتاب ارزشمند را مطالعه کردم.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام صادق قروه اظهار کرد: متاسفانه پژوهش و بررسی زیادی بر روی صحیه سجادیه امام زین العادبین(ع) صورت نگرفته و همین امر باعث شده که این گنجینه گرانبها برای بسیاری از مسلمانان به ویژه شیعیان هنوز ناشناخته باشد.

حجت الاسلام اسفندیاری تاکید کرد: از صحیفه سجادیه، که سند آن به امام زین العابدین(ع) منتهی می شود، به «اخت القرآن» و «انجیل اهل البیت(علیهم السلام)»و «زبور آل محمد(ص)» و «صحیفه کامله » تعبیر شده است.

اين استاد حوزوی با اشاره به اینکه شیخ «آقابزرگ»در کتاب الذریعه(ج ۱۳، ص ۳۴۵ به بعد) شروح صحیفه سجادیه را معرفی کرده است، گفت: با همه این احوال امروزه خوشبختانه این کتاب ارزشمند و میراث اهل بیت(علیهم الاسلام) به آسانی در دسترس همگان است.

حجت الاسلام اسفندیاری به برخی از ویژگی ها و مشخصات صحیفه سجادیه اشاره کرد و گفت: سید محسن امین(ره) از اندیشمندان بنام و شهیر درباره جایگاه و اهمیت صحیفه سجادیه می گوید: «صحیفه کامله ۶۱ دعا دارد که درباره انواع خیر و عبادت و طلب سعادت است و کیفیت توجه به پروردگار و طلب حوائج از او و چگونگی عمل کردن به قول خداوند«ادعونی استجب لکم » را می آموزد».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha