پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کارگاه فلسفه اخلاق

حوزه/ فمینیست معتقد است، تفاوت جنسیتی فقط در تفاوت جسمی مطرح می‌شود و بقیه مسائل مربوط به نحوه زندگی انسان‌ها است و شرایط محیط و تربیت سبب تفاوت جنسیتی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر مریم مدملی عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده دوشنبه شب درکارگاه فلسفه اخلاق با عنوان گفت وگویی در باب مسائل جنسیتی فلسفه اخلاق که در خانه اخلاق پژوهان جوان قم برگزار شد، بیان داشت: اولویت و اهمیت مسائل اخلاقی بر ما و هیچ‌کسی پوشیده نیست و اولین آیات سوره جمعه نیز این اهمیت را مطرح می‌کند.

وی تصریح کرد: بخش زیادی از متون دینی اعم از اسلام و سایر ادیان الهی اختصاص به اخلاق دارد و اولویت این مسئله منحصر در کلام اهل دین نبوده و دانشمندان علومی چون جامعه‌شناسی و روانشناسی و دیگر علوم انسانی بر این مسئله تأکیددارند.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: ما با نگاهی دینی به اخلاق می‌نگریم و نگاه تعبدی صرف به اخلاق سبب شده تا نگاه دینی به این مسئله در بین اهل علم تضعیف شود، بدین معنا که اگر اخلاق را از روی تعبد بپذیریم فقط پایبند به اصولی هستیم که در دین ذکرشده است، ولی ما باید در جهانی که عقل حرف اول را می‌زند مباحث اخلاقی را  به‌ صورت عقلی و برهانی بیان کنیم.

وی ادامه داد: اندیشمندان فلسفه اخلاق با تأکید بر ضرورت تأمل و اجتهاد روشمند در حوزه اخلاق قواعد متعارف این علم را در مقام عمل کافی نمی‌داند و بر آسیب‌پذیر بودن آن تأکید می‌کنند.

دکتر مدملی خاطرنشان کرد: تأملات این دسته از اندیشمندان اگرچه ازنظر گستردگی شمول قابل‌توجهی ندارد، ولی نمی‌توان برخی نقصان‌های معرفتی را در آن‌ها نادیده گرفت،

وی ادامه داد: یکی از این موارد که اخلاق شناسان فمینیست نیز جسته‌وگریخته آن را موردتوجه قرار داده‌اند، محوری است که بتواند به بررسی میزان مداخله جنسیت در مسائل فلسفه اخلاق بپردازد.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده ابراز داشت: البته تک‌نگاره‌هایی وجود دارد که برخی از مسائل جنسیتی فلسفه اخلاق را  نه به یک عنوان از موضوعات فلسفه اخلاق؛ بلکه به هدف رفع یکی از دغدغه‌های عینی جامعه مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی افزود: نظریاتی که به کارکرد اخلاق جنسیت و نقش آن در تعمیق باورها و ادراکات اخلاقی تأکیددارند و نیز داوری اخلاقی ازجمله محورهایی هستند که اندیشمندان فمینیستی با استناد به نتایج برخی تحقیقات معتقد به دخالت جنسیت به تحقق شناخت‌های فرا زمان، فرا مکان، فرامکان و فرا جنسیتی، دستیابی به شناختی مطلق و خطاناپذیر را منتفی دانسته و برآنند که جنسیت یکی از عواملی است که علاوه بر شناخت بر معرفت‌شناسی نیز مؤثر است.

دکتر مدملی گفت: فلسفه اخلاق فمینیست طرحی دیگر از تحقیر زنان به شمار می‌رود، نگاه مراقبت محور به زنان سبب فرودستی زنان خواهد شد و این مسئله بارنگ و لعاب جدید وارد عرصه شد.

وی اضافه کرد: فمینیست معتقد است که تفاوت جنسیتی فقط در تفاوت جسمی مطرح می‌شود و بقیه مسائل مربوط به نحوه زندگی انسان‌ها است و شرایط محیط و تربیت سبب تفاوت جنسیتی شده است.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده بیان داشت: ما هم معتقدیم تفاوت‌های روانی بر اساس اجتماع قابل تضعیف و تشدید است، ولی تفاوت‌های ذاتی در بین دو جنس زن و مرد وجود دارد که سبب تغییر امیال آن‌ها می‌شود.

وی در پایان گفت: شأن اخلاقی انسان ذاتی است و تفاوت در جسم سبب تفاوت در اخلاق نخواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha