شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
هم اندیشی معاون  ستاد کل نیروهای مسلح با مسئولان  پژوهشگاه امام صادق(ع) قم

حوزه/ تولید بیش از ۲۰۰ عنوان مقالۀ علمی-پژوهشی و علمی-تخصصی، تولید نرم‌افزار محتوایی، نشریه علمی-پژوهشی و علمی-تخصصی بخشی از فعالیت های پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، نشست هم‌اندیشی تربیت دینی نیروهای مسلح  با حضور معاون آموزش و پژوهش ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرتیپ محمدحسن باقری، اعضای میز آموزش و پژوهش ستاد کل نیروهای مسلح، معاون آموزش و پژوهش نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه و رؤسای پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) و دانشکده شهید محلاتی(ره) در سالن شهید تهرانی‌مقدم این پژوهشگاه در قم  برگزار شد.

بدر ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید نگارش سرپرست پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) ضمن عرض خیرمقدم، نسبت به اقدامات اساسی و برنامه‌های پژوهشگاه، بیان داشت: از جمله فعالیت‌های پژوهشگاه بعد از ارتقاء، پروژه‌های تحقیقاتی، تدوین متون آموزشی برای نیروهای مسلح، هیئت‌های اندیشه‌ورزی، نشست‌ها و  بازدیدهای علمی، جلسات نقد کتاب، برگزاری جشنوارۀ سلمان فارسی در سطح نیروهای مسلح،  بیش از 200 عنوان مقالۀ علمی-پژوهشی و علمی-تخصصی، تولید نرم‌افزار محتوایی، نشریه علمی-پژوهشی و علمی-تخصصی بوده است.

وی  افزود: سیاست‌های کلی پژوهشگاه، نخست، تقویت مسئله‌شناسی در حوزۀ مسائل مورد نیاز انقلاب و نظام اسلامی در چارچوب مأموریت‌های محوله است. دوم، تقویت و ارتقاء گفتمان انقلاب اسلامی در سطح نیروهای مسلح است که بنا داریم یافته‌های پژوهش را به صورت کارگاهی در سطح کشور ارائه بدهیم تا نیازها بیان شود. و سیاست سوم، بحث روزآمدسازی اطلاعات علمی و تخصصی پژوهشگران است و بنا داریم که از تمام ظرفیت‌های نیروهای مسلح استفاده کنیم.

سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین زین‌العابدین نجفی رئیس دانشکدۀ شهید محلاتی(ره)، در رابطه با برنامه‌ها و اقدامات اساسی دانشکده در حوزۀ تعلیم و تربیت دینی گزارشی ارائه داد.

در ادامه: دکتر قنبری معاون آموزش و پژوهش نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه، خواسته‌هایی را در رابطه با دانشکده شهید محلاتی(ره) و پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) بیان داشتند، از جمله اینکه: آموزش‌های نیروهای مسلح در حوزۀ علوم اسلامی متمرکز در یک جا باشد و از اساتید ناجا، آجا، وزارت دفاع و سپاه استفاده شود.

وی افزود: تنها مجموعۀ پژوهشی و آموزشی در نیروهای مسلح که ویژۀ علوم انسانی و اسلامی باشد این دو مجموعۀ علمی است، چون در نیروهای مسلح مرکزی که مختص این حوزه باشد نداریم.

سپس، دکتر حسن بختیاری دانشیار دانشگاه علوم انتظامی و رئیس مؤسسۀ آموزش عالی علمی کاربردی ناجا، بیان داشت: من آشنایی کامل با فعالیت‌های پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) از زمان مدیریت دکتر مصباحی مقدم (دهۀ 60) دارم. پژوهشگاه یک توان بالقوه‌ و یک مجموعۀ بی‌بدیلی در کشور است که مشابه آن را نداریم. مزیت این پژوهشگاه پژوهشگران انقلابی، ایثارگر، متعهد و عالم است که در اینجا کار می‌کنند. این مزیت را باید قدر بدانیم. هر نظام آموزشی یک پشتوانۀ پژوهشی قوی دارد و پیشنهاد می‌کنم در پژوهشگاه یک پژوهشکدۀ تربیتی ایجاد بشود که فقط خاص حوزۀ تربیت کار کند.

دکتر بختیاری افزود: انتظارتی که از پژوهشگاه در این حوزه می‌توانیم داشته باشیم این است که منتظر نباشید که سازمان‌ها بیایند مسائل و مشکلاتشان را به شما بگویند. بلکه یک پیشتازی بکنید و بروید مشکلات نیروهای مسلح را شناسایی کنید چون خود شناخت مشکل می‌طلبد یابنده‌اش متخصص آن حوزه باشد.

در پایان سرتیپ باقری معاون تربیت و آموزش ستاد کل نیروهای مسلح بیان داشت: در راستای کارهایمان یک سری جلسات هم‌اندیشی داریم که سراغ فعالیت و کار نمی‌رویم بلکه صاحب‌نظران در حوزه‌ها و محورهایی که تعیین می‌کنیم برای هم‌اندیشی حضور پیدا می‌کنند و شما می‌توانید در آن جلسات حضور پیدا کنید. ما هم در تهران سعی می‌کنیم موانع و مشکلات را بر سر راه شما برداریم.

معاون تربیت و آموزش ستاد کل نیروهای مسلح افزود: ما در حوزۀ پژوهش و آموزش نباید برای امروز آموزش بدهیم بلکه باید برای یک دهۀ آینده آموزش بدهیم. لذا برای این‌که آموزش‌مان یک دهۀ آینده را پوشش دهد، باید آموزش و پژوهش در کنار هم کار بکنند. چون هیچ آموزشی بدون پژوهش موفق نیست. ما نیاز به پژوهش‌های بنیادی داریم و سرمایۀ اصلی هم همین است. یکی از بحث‌های ما در حوزۀ پژوهش این است که ظرفیت‌های کشوری را شناسایی بکنیم و در کنار توان خودمان از آن ظرفیت‌ها هم استفاده بکنیم و نگاهمان، نگاه کلان باشد.

لازم به ذکر است، بعد از پرسش و پاسخ در رابطه با تربیت دینی و روش‌های پیاده‌سازی آن در نیروهای مسلح، میهمانان از بانک اطلاعات علمی آثار پژوهشگاه، بازدید کردند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha