شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اربعین

​حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: اجتماع بزرگ اربعین حسینی بهترین فرصت برای انتشار پیام های نهضت امام حسین علیه السلام در سطح جهانی است.

حجت الاسلام محمدرضا شریفی خواه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، با تمسک به آیه 32 سوره حج، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 32 سوره حج می فرمایند:« وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ/هر کس نشانه های الهی را بزرگ دارد نشان از تقوای اوست».

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان ادامه داد: یکی از نشانه هایی که در حدیث معروف امام حسن عسکری علیه السلام برای شیعیان بیان شده زیارت اربعین است، که نشان از اهمیت موضوع زیارت اربعین امام حسین(ع) دارد. بطوری که امام حسن عسکری(ع) با وجود جو خفقان آن عصر بیان کرده اند و شیعیان را به انجام آن تشویق نموده اند.

این استاد حوزوی بیان داشت: در زمانی که دشمن سعی در محو آثار و نتایج قیام اباعبدالله الحسین(ع) داشت، آن امام بزرگوار زیارت امام حسین علیه السلام را برجسته کرده اند تا با توجه شیعیان به این قبله دل ها نه تنها از فراموشی آن جلوگیری کنند بلکه در پرتو زنده شدن یاد و خاطره قیام امام حسین علیه السلام دوباره ارزش های اسلام زنده شود که یکی از آن ها مبارزه جدی با ظلم و ستم است .

حجت الاسلام شریفی خواه اظهار داشت: امروز نیز تقریبا شرایط مانند زمان امام عسکری علیه السلام است و ظلم و ستم غلبه دارد و باید مردم بیدار شده و با ظلم و ستم بجنگند و آن را براندازند، و این خود نیاز به یک الگو دارد، و آن الگو در طول تاریخ کسی نیست جز حسین بن علی علیه السلام.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: باید دلها متوجه به کانون ظلم ستیزی و عزت و شهادت در عالم یعنی حسین بن علی علیه السلام شود و این راه را ائمه(ع) ما برای همیشه در طول تاریخ به ما نشان داده اند وآن زیارت اربعین امام حسین علیه السلام است .

وی ادامه داد: بزرگان ما بر اصل زیارت بسیار تاکید کرده اند، اما زیارت هیچ یک از معصومین نشانه شیعه بودن شمرده نشده مگر زیارت اربعین امام حسین علیه السلام.

حجت الاسلام شریفی خواه تاکید کرد: این حرکت عمومی همراه با شور دل ها و چشم های عالم را متوجه سیدالشهداء علیه السلام می کند، سؤال در اذهان عالمیان ایجاد می کند که این حسین کیست؟ چه کرده؟ هدفش چه بوده ؟و این حرکت چه لزومی دارد؟شیعه کیست و عقایدش چیست؟ لذا مسلمان و غیر مسلمان را متوجه و بیدار می کند و کنجکاو و این خود مقدمه ای برای آگاهی و بیداری مردم عالم است اما در این بین باید شیعیان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام نکاتی را مد نظر قرار دهند تا تاثیر این جریان مضاعف و عالم گیر شود و در چشم آزاد مردان جهان زیبا و با شکوه جلوه کند .

این استاد حوزوی به این نکات مهم و تاثیرگذار اشاره کرد و بیان داشت:  اولین نکته حضور حداکثری در حرکت عظیم اربعین این است که هر چه این اجتماع عظیم باشد توجه رسانه های دنیا را بیشتر به خود جلب کرده و خبری جذاب برای آنان خواهد بود و انعکاس آن،  همان چیزی است که مد نظر است. چرا که انعکاس وسیع این خبر و اجتماع، مردم جهان را کنجکاو و متوجه می کند تا در مورد آن تحقیق کنند و این ابتدای آشنایی مردم با امام حسین(ع) و راه و اهداف ایشان است .

وی تصرح کرد: با توجه به گستردگی ابزار رسانه ای و مخصوصا شبکه های اجتماعی هر کس باید در حد امکان این رویداد را به صورت زیبا و هنرمندانه روایت کند و اخبار آن را منتشر کند.

معاون پژوهش حوزه علمیه کردستان به دوم نکته درباره لزوم اجتماع عظیم اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: با توجه به این که بیشتر شرکت کنندگان در این اجتماع عموماً مردم عادی و قشر ضعیف جامعه هستند و با توجه به مشکلات مادی عدیده ای که امسال در کشور ما با بالا رفتن نرخ ارز به وجود آمد ممکن است، علیرغم علاقه بسیاری از عاشقان، امکان شرکت خیلی از افراد وجود نداشته باشد؛ لذا می طلبد که در این راه از باب احسان و انفاق و جهاد مالی هر کس در حد توان برای شرکت دیگران در این راه به افراد ضعیف تر کمک کند تا حضور حداکثری در این اجتماع اتفاق بیفتد و آثار مادی و معنوی آن شامل حال اسلام و مسلمین شود و در این باره روایاتی نیز داریم که این مختصر را مجال ذکر آن ها نیست.

حجت الاسلام شریفی خواه عنوان داشت: قطعا دشمنان اسلام و مکتب امام حسین(ع) نمی خواهند چنین رویداد عظیمی به گوش مردم عالم برسد و یا این که می خواهند نقاط ضعف احتمالی آن را بزرگ کرده و منتشر کنند، لذا باید هم کار رسانه ای کرد(همان طور که اشاره شد) و هم سعی شود نقطه ضعف به دشمن داده نشود باید این حرکت مثل قیام خود سیدالشهداء نمادی از احسان، عزت، ایثار، توجه به خدا، توجه به خلق، محبت، نماز و.... باشد. بنابراین باید از اموری که کیفیت این کار را پایین می آورد مانند اسراف، رعایت نشدن بهداشت، سوء استفاده از احساسات میزبان، کم توجهی به نماز، بی توجهی به قوانین و.... حتما اجتناب شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان در ادامه سخنان خود یه یکی دیگر از علل حضور عظیم در مراسم اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: با توجه به این که هر سال افراد غیر مسلمان هم در این اجتماع عظیم شرکت می کنند، این اجتماع باید فرصتی باشد برای تعامل و تضارب آراء و این که اصل هدف و قیام امام حسین(ع) به صورت واقعی برای ایشان تشریح شود در این زمینه اگر انسان قبل از سفر مطالعات خود را افزایش دهد و کتاب های دست اول را برای این کار همراه داشته باشد و در اختیار دیگران قرار دهد این بهترین فرصت برای انتشار نهضت امام حسین علیه السلام خواهد بود. همین طور ما ایرانی ها وظیفه  مضاعفی داریم چرا که انقلاب ما نمونه ای از حرکت امام حسین علیه السلام است که باید به بهترین وجه آن را به صورت تئوری و عینی به جهان معرفی کنیم و نقاط ضعف آن را برطرف و شبهات احتمالی مردم را نسبت به انقلاب به احسن وجه پاسخ دهیم تا وجهه ی انقلاب در عالم روشن و واقعی منعکس شود.

این استاد حوزوی تاکید کرد: با توجه به فعالیت گروه های معاند و مخالف جمهوری اسلامی در کشور عراق و در بین موکب های عزاداران (گروه شیرازی ها) از برانگیختن حساسیت آن ها باید اجتناب کرد و نباید به ایشان اهمیت داد تا بزرگ شوند، از بحث و جدال با آن ها باید پرهیز کرد و با کار نرم افزاری باید کسانی که فریب آن ها را خورده اند را در فرصت مناسب و با وجود توانایی علمی و اخلاقی از باب ارشاد جاهل  بیدار و نسبت به اهداف و عملکرد آنان آشنا کرد. باید این حرکت اتحاد بین شیعیان و مسلمین و حتی دیگر ادیان حول محور امام حسین علیه السلام باشد به همین دلیل از هر اقدامی که باعث تفرقه، کدورت و جدایی باشد باید جدا ازآن اجتناب کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha