شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
قرآن

حوزه/ طلاب حافظ قرآن شرکت کننده در دوره ۴۰ روزه حافظین در شهرستان سرعین، با تاکید بر اهمیت حفظ قرآن کریم گفتند: آمده ایم تا به دنبال «يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ» باشیم.

طلاب حافظ قرآن شرکت کننده در دوره 40 روزه حافظین در شهرستان سرعین، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در آذربایجان غربی، اظهارداشتند: برای حفظ قرائت باید در کنار انگیزه و برنامه هدف و همت متعالی نیز داشت تا بتوان این راه را به خوبی سپری کرد.

به گفته محمد صالح بهرامی، طلبه مدرسه علمیه قرآنی امام حسین(ع) همدان، تثبیت محفوظات از حفظ مهم‌تر است و حافظان هم باید در کنار حفظ به ترجمه و تفسیر نیز توجه کنند چرا که توجه به معانی و تفسیر آیات موجب می‌شود که آن‌ها را در زندگی به کار گیرند و فعالیت‌های شایسته‌ای داشته باشند و سایر افراد را نیز به سمت حفظ تشویق کنند.

این طلبه جوان ادامه داد: بر اساس برنامه هر سال در طول تابستان موفق به حفظ یک و نیم تا دو جز قرآن کریم می شویم و قدرت مطالعه را بالا می بریم.

این طلبه همدانی بیان داشت: قرآن در واقع یک برنامه جامع زندگی و هدایت بشری است، کسی که راه قرآن را ادامه می دهد می تواند برای خودش یک برنامه جامع و کامل را پیش بگیرد و به تعالی و کمال برسد.

بهرامی اظهارداشت: در طول دوره طلاب بیش از دو سوم طول روز را با قرآن مأنوس هستند و حتی در زمان استراحت به واسطه فضای مجازی و گوشی تلفن همراه در خصوص قرآن فعالیت خود را ادامه می دهند.

تقدیر از معاونت تهذیب حوزه

در ادامه، محمد رضاخواه طلبه حوزه علمیه سفیران هدایت علویون ضمن تشکراز معاونت تهذیب و دست اندرکاران طرح حافظین، گفت: در حال حاضر 200 طلبه از شهر های مختلف کشور از جمله؛ همدان، مازندران، اردبیل، بوشهر، ازنا، قم در این دوره حضور دارند.

وی افزود: در طول این دوره علاوه بر برنامه حفظ قرآن، برنامه های جانبی همچون درس عقاید، پرسش و پاسخ، برنامه های ورزشی  وجود دارد که تنوع خوبی را در طول روز برای طلاب و حافظین رقم می زند.

آمده ایم تا به دنبال «یخرجهم الی ظلمات من النور» باشیم

در ادامه محمد همدانی، طلبه مدرسه علمیه قرآنی امام حسین(ع) همدان نیز با بیان اینکه حفاظ قرآن اگر کار خودشان را به درستی انجام دهند، تاثیرات خوبی می توانند بر جای بگذارند، گفت: آمده ایم چون تا به دنبال «يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ» باشیم ، از ظلمت خارج شویم و وارد نور شویم، همه می توانند از نعمت قرآن بهره مند باشند.

وی ادامه داد: حفظ قرآن اگر چه در قرآن به‌طور صریح بیان‌ نشده است ولی اشارات ضمنی به آن شده به طوری که در آیه ۴۹ سوره عنکبوت آمده است «بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَمَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلا الظَّالِمُونَ» بلکه (قرآن) آیات روشنی است در سینه‌های کسانی که علم(الهی) یافته‌اند جای دارد. آیات ما را جز ستمگران انکار نمی‌کنند.

همدانی بیان داشت: خداوند در این آیه جایگاه قرآن را در سینه‌ها و قلوب مؤمنان معرفی می‌نماید، نه صرفاً بر روی اوراق و مصحف‌ها. بسیاری از مفسران در تفسیر، این آیه را در اشاره به حفظ قرآن و حافظان قرآن دانسته‌اند.

این طلبه جوان همدانی اظهارداشت: حافظ قرآن در سیره‌ی معصومین (ع) جایگاهی ویژه داشته است. چرا که اهل بیت(ع) برای سپردنِ منصب‌های دولتی و حکومتی حتماً شأن خاصی برای حافظان قرآن قائل بودند.

وی گفت: نفوذ قرآن در جان ها و پدید آوردن تحول در شخصیت افراد نیز از آثار سازنده ی تلاوت و حفظ قرآن است. بسیاری از مردم با تلاوت یا شنیدن آهنگ دلنشین قرآن مسیر زندگی خود را تغییرداده، سمت سعادت و كمال رهنمون شدند.

محمد همدانی حفظ قرآن و انس با این کتاب آسمانی را موجب آرامش روحی انسان، توصیف کرد و گفت: یاد خدا تأثیر بسزایی در روان آدمی دارد و دل ها در پرتو آن آرام میگیرد. خداوند متعال میفرماید: «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» آگاه باش، دلها با یاد خدا آرام می گیرد.

وی با بیان اینکه یكی از نام های قرآن ذكر است، اظهارداشت: تلاوت و حفظ قرآن نوعی ذكر خداوند است كه انسان در پرتو آن از هجوم بسیاری از فشارهای روانی و اضطرابات درونی مصون میماند. پیامبر اسلام(ص) می فرماید: مثل قرآن مثل كیسه ی سربسته ی پر از مُشک است. اگر آن را باز كنی، بوی مُشک فضا را معطر می سازد و اگر به حال خود رها سازی، سود نمی بخشد. قرآن نیز، چنانچه به تلاوتش روی آوری، فضا را از عطر خود آكنده می سازد و روان را نشاط می بخشد؛ و اگر تلاوت نكنی، در سینه ات پنهان میماند.

این طلبه جوان حوزه علمیه با اشاره به جایگاه و اهمیت کتاب گفت: كتاب بهترین هم نشین تنهایی است و قرآن زیباترین، عمیقترین و با نفوذترین كتاب شمرده می شود. امام سجاد(ع) می فرماید: اگر همه ی مردم روی زمین از دنیا بروند، تا وقتی قرآن با من است، از هیچ چیز وحشت ندارم.

شیرینی کار تیمی

یکی دیگر از طلاب حاضر در دوره حافظین به خبرنگار ما گفت: بحمدلله دوره خوبی از سوی معاونت تهذیب حوزه های علمیه هر ساله برگزار می شود و خودم به شخصه بیشتر بحث نشاطی که با قرآن به دست می آوریم، انگیزه حضورم در چنین دوره هایی است.

رضا ملکی طلبه حوزه علمیه سلماس افزود: حضور در این دوره 40 روز و انجام کارهای مشترک رفاقت و صمیمت خاصی را بین طلاب به وجود می آورد و شیرینی کارهای تیمی را بیشتر نمایان می کند.

وی ادامه داد: وقتی امام امت دستور تربیت ده میلیون حافظ قرآن را دادند، این امر واجب کفایی می شود و طلاب حوزه های علمیه در راس و خط مقدم این فرمان هستند که بحمدلله اقدامات خوبی از سوی مدیریت قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه های علمیه صورت گرفته است.

ملکی با اشاره به آیات 32 و 33 سوره مبارکه توبه اظهارداشت: خداوند می فرمایند؛« يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ * هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» کافران می‌خواهند که نور خدا را با دهانشان (به نَفَس تیره و گفتار جاهلانه خود) خاموش کنند و خدا نگذارد تا آنکه نور خود را در منتهای ظهور و حد اعلای کمال برساند هر چند کافران ناراضی و مخالف باشند. اوست خدایی که رسول خود را به هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان عالم تسلط و برتری دهد هر چند مشرکان ناراضی و مخالف باشند.

وی اضافه کرد: طبق این آیات شریف قرار است اسلام بر همه جهان حاکم شود، این حکمرانی با یک برنامه زندگی مدوّن و کلی نسبت به امور بشری اقدام نموده است، دین بر اساس و مبنای قرآن کریم دستوراتی را برای هدایت بشری ارائه کرده است اگر بر اساس آن گام برداریم یک تمدن اسلامی را رقم زده ایم، چرا که قرآن کریم با مبانی انسان سازی که دارد و بیانیه حکومت اسلامی، مبنای این تمدن است.

طلبه سلماسی حاضر در دوره حافظین ادامه داد: خداوند در آیه دهم سوره مبارکه حجرات می فرمایند؛« إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» به حقیقت مؤمنان همه برادر یکدیگرند پس همیشه بین برادران ایمانی خود صلح دهید و خداترس و پرهیزکار باشید، باشد که مورد لطف و رحمت الهی گردید. از این آیه شریف بر می آید که مهمتر از حفظ قرآن، عمل به قرآن کریم است، وقتی با معیارهای قرآن اصلاح امور را انجام دهیم تردیدی نیست آثار و برکات ارزشمندی را کسب خواهیم کرد.

دوره ای متفاوت

در ادامه سید سعید مصطفوی طلبه حوزه علمیه فامنین با اشاره به جایگاه حفاظ در عصر پیامبر(ص) اظهارداشت: پیامبر اسلام (ص) قاریان و حافظان را به منصب‌هایی چون فرماندهی و امامت جماعت می‌گماشت. چرا اُسامه در جنگ برای فرماندهی انتخاب شد؟ دلیل آن آشنایی بیشتری با قرآن و حفظ آن بود و یا در جنگ احد وقتی خواستند پیكر شهیدان را به خاك بسپارند، شهیدی كه بیش‌تر قرآن می‌دانست مقدم بود یا محل دفن آن‌که آیات بیش‌تری به خاطر سپرده بود، نزدیك‌تر به حضرت حمزه سیدالشهدا قرار می‌دادند.

وی با بیان اینکه مُقرری بیت‌المال حفاظ قرآن نیز بیشتر از بقیه مردم بود، گفت: در آن دنیا به حافظ گفته می‌شود: «اقرأ و ارفع»؛ بخوان آیه را و یک درجه برو بالاتر. هر چقدر که حافظ هستی هر تعداد آیه‌ای که می‌خوانی به همان تعداد به درجات حافظ در بهشت اضافه می‌شود.

مصطفوی افزود: در اهمیت حفظ قرآن همین بس که ائمه معصومین(ع) دعاها و نمازهایی را برای توفیق حفظ قرآن به اصحاب خود تعلیم می‌دادند. حضرت علی(ع) می‌فرماید: خدایا از تو می‌خواهم که حفظ قرآن را ملازم دل من گردانی چنانچه به من تعلیم فرمودی و یا امام صادق(ع) نیز در مقام دعا از حضرت احدیت تقاضا می‌کند که «پروردگارا دو چیز به ما عنایت فرما» و یا در جای دیگر فرمودند «قرآن را نیکو تلاوت کرده و قرآن را حفظ کنیم... حافظ قرآن که بدان عمل كند، در آخرت رفيق و همراه فرشتگان و سفيران الهي خواهد بود».

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با بیان اینکه ضرورت برگزاری چنین دوره هایی بیش از پیش از حوزه نیاز است، تصریح کرد: در این دوره های علاوه بر مباحث علمی و آموزشی ، طلبه درس زندگی و خودشناسی را آموزش می ببیند و مهارت هایی کسب می کند.

طلبه حوزه علمیه فامنین افزود: نظم و انضباط، مطالعه روزانه قریب به 9 ساعت با هدف تعلیم قرآن و سعی بر نشر آیات نورانی کلام وحی افتخاری بزرگی است که قسمت هر کسی نمی شود و امیدوارم خداوند توفیق عمل به قرآن را هم به همه ما عنایت کند.

مصطفوی ادامه داد: تمامی افراد قادر به حفظ قرآن کریم هستند. با تجربیاتی که در طی سالیان مختلف به دست آمده ثابت ‌می‌شود با حداقل استعداد می‌شود قرآن را حفظ کرد، افراد زیادی با توانایی‌های مختلف با رنج سنی متفاوت، حتی افراد زیادی با معلولیت و یا مشکلات حافظه، بی‌سوادان، روشندلان، صاحبان مشاغل سخت و... در داخل و خارج کشور در کلاس‌های حضوری و یا با استفاده از طرح‌های غیرحضوری موفق به حفظ کل قرآن کریم و یا اجزائی از آن شده‌اند.

گزارش: اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha