شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه از هدفمندی فعالیت های مرکز خدمات تقدیر کرد و گفت: تلاش برای ارائه خدمات هدفمند و معطوف به انجام وظایف و رسالت های حوزه، اصلی مهم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم افتتاحیه سی و سومین همایش مدیران مرکز خدمات، با اشاره به آیاتی از سوره مریم(س)، گفت: انسانی به مقام کامل انسانیت می رسد که از درون برون آید و در خدمت دیگران قرار گیرد.

وی بیان کرد: ما گاهی تصورمان از انسان کامل این است که در درجات درونی به اوج و کمال رسیده است ولی رابطه انسانی را نمی بینیم در حالی که رابطه انسانی نقش مهمی در درجات کمال بشر دارد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: انسانی که در لاک خود باشد و از وجود او خدمتی به دیگران نرسد انسان کاملی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه این برون آمدن از خود و در خدمت دیگران بودن یک منطق الهی دارد گفت: اینکه کسی در درون بماند و بروز نکند درجات کامل انسانی در او محقق نمی شود و از طرف دیگر کسی تابعی از بیرون شود بدون اینکه به دنیای درون توجه کند خطر دیگری است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: مرز تعامل این است که انسان درون خود را بپاید و به برون نیز نگاهی افکند و نفعی از وجودش به دیگران برسد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه عنوان کرد: شما در مرکز خدمات در جایگاهی قرار گرفته اید که به دیگران خدمت می کنید و وقتی این خدمات در حوزه علمیه و معارف الهی باشد، ارزش بیشتری پیدا می کند و وقتی این خدمت همراه با اخلاص باشد ارزشش بیشتر می شود.

مدیر حوزه های علمیه گفت: شما در خدمت حوزه و سربازان انقلاب اسلامی هستید که ارزش کار شما را فزون تر می کند. شرط این ادای خدمت این است که به درونمان هم بپردازیم و در کار بیرونی غرق نشویم.

آیت الله اعرافی گفت: همه ما که در جایگاه کار و خدمت و مدیریت قرار می گیریم در معرض این خطر هستیم که شاخص های یک خدمت معیار را فراموش کرده و دچار غفلت هایی شویم.

وی افزود: در این جایگاه زمینه غفلت و غرور و ریا و بی توجهی به اخلاص بیشتر می شود هرقدر هم بیشتر در معرض کار قرار گیرد یک به یک آنها عمق وجود انسان را تهدید می کند. مرکز خدمات نهادی است که رهبر بزرگ انقلاب اسلامی پایه ریزی کردند و در ذاتش برکت و خیر نهفته است.

وی از هدفمندی فعالیت های مرکز خدمات تقدیر کرد و گفت: تلاش برای ارائه خدمات هدفمند و معطوف به انجام وظایف و رسالت های حوزه اصلی مهم است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: در مرکز مدیریت در یک سال و نیم اخیر بیش از 40 طرح و پروژه بررسی شده و تقریبا اسناد کلان راهبردی حوزه نهایی شده و نسخه اول برنامه پنج ساله هم آماده است.

وی با اشاره به اینکه در ذیل این طرح ها نسخه اولیه طرح آمایش نیز آماده شده است گفت: بیش از 200 کارویژه روحانیت و ماموریت، شناسایی و اولیت بندی شده و با شاخص هایی عدد و ارقام پیشنهادی درآمده است و البته نیاز به همفکری بیشتری دارد.

عضو هیئت مدیره مرکز خدمات با اشاره به اینکه طرح هدفمندی که دنبال می شود یک محور مهم طرح آمایش است، گفت: بسیار مهم است که هم مرکز مدیریت حوزه و هم مجموعه های دیگر درباره طرح آمایش به وفاقی برسند و این طرح برشی استانی پیدا کند و برنامه ریزی های ما بر اساس تحقق آن طبق زمان بندی باشد.

وی تصریح کرد: باید در برنامه ریزی ها نگاه آینده نگری داشته باشیم و مشخص کنیم الان کجا هستیم و پنج سال آینده در کجا خواهیم بود.

آیت الله اعرافی گفت: ارتقا و کیفیت بخشی حوزه های علمیه در شهرها و استان ها از جمله مسائل مهم مرکز مدیریت است که یکی از محورهای آن درس خارج است.

وی با اشاره به اینکه باید راه را باز کنیم که در شهرهای دیگر درس خارج تشکیل شود افزود: جریان درس های خارج راه اندازی شده و به امید خدا تا چند ماه آینده بیش از 20 درس خارج در استان ها برگزار خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه رشته های تخصصی را از محورهای دیگر عنوان کرد و گفت: یک سال و نیم است که برای تبیین نظام جامع حوزه تلاش شده و در 12 حوزه دانشی نیز تشکیل شده است و حدود 9 حوزه دانشی در حال انجام است.

وی بیان کرد: در ماه های آینده برای اولین بار شاکله تعریف شده جامعی از رشته های مرتبط حوزه انجام می شود که اجرایش کار سنگینی است که باید به تدریج در استان ها اجرا شود.

آیت الله اعرافی گفت: شاخه هایی از انجمن های علمی حوزه، کانون دانش آموختگان و آموزش های هنری و کاربردی از دیگر محورهای در حال پیگیری در استان ها است.

وی ابراز داشت: انتظار داریم که در جلسات هماهنگی مراکز حوزوی به این مباحث توجه کنیم تا هماهنگ تر شویم.

مدیر حوزه های علمیه گفت: از مرکز خدمات حوزه های علمیه که با مجاهدت و تلاش مستمر تا عمق شهرها و روستاها حضور داشته و خدمتی با توجه به همه شئون حوزوی و همراه با تکریم ارائه می کنند تشکر می کنم.

وی عنوان کرد: مرکز خدمات از برکات انقلاب اسلامی است و در پرتو اندیشه های امام و هدایت های رهبری و مراجع عظام شکل گرفته و امیدواریم ادامه پیدا کند تا بتوانیم هم حوزه ها را مصون بداریم و هم آن را در انجام رسالتش به اوج برسانیم.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha